Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
waterpas på kikkert
#1
Jeg mener at ha set et Waterpas til at montere på sigtekikkerten.
Har lige investeret i en Nickel Supra,8-32x56 med isodot.
http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/s83256.aspx
det er en stor kikkert som sidder i en høj montage, man kunne komme til at kæntre riflen lidt og ville det ha betydning?
Med en sådan dims på kikkerten kunne man lige skule om den var i water. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
Hej fisker,prøv at skriv canting i SEARCH feltet,betydningen af canting har været berørt tidligere (på højt teoretisk niveau)[8D].Mht.til om der findes Waterpas på en kikkert,vil jeg tro at udlæsningen på sådan et vil være for upræsist-jeg vil tro,at hvis man kan se man tipper kikkerten til siden,i waterpasset kan man også se det i kikkerten,iøvrigt tror jeg også det bliver svært at montere Waterpasset,så dét sidder nøjagtigt lige.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
http://www.6mmbr.com/catalog/item/1433308/905825.htm
Svar
#4
Jeg ved godt at nogle af disse er de samme som 308W har henvist til, men billeder er altid godt [Smile]

US Optik (kun til 30 mm ringe)
[Image: Gear_USOptics_BubbleSwiv01WEB.jpg]

US Optik (til rail)
[Image: Gear_USO_swivbase02WEB.jpg]

Brownell
[Image: Gear_BSqBubbleWEB.jpg]

US Optik
[Image: Gear_USOptics_BubbleRail.jpg]

Accuracy International (1”, 30mm og 34 mm ringe)
[Image: anticant.jpg]

Betydning af kantning har været diskuteret tidligere i dette forum HER OG HER, men såvidt jeg husker afventer vi dravis'es forsøg!!!!!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#5
Hej Fisker
Springfield Amory laver(ede) kikkerter med waterpas indbygget i deres Tactical Goverment model
mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#6
Næææ se nu HER fisker


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#7
Testen af "Canting" kommer så snart jeg kan få den forbistrede elektroniske vinkelmåler til at sidde ordentligt på riflen....[}Smile]

Planen er at skyde 5 skuds grupper på op til 600 m med riflen bevidst "cantet" 0.0 grader, o.5 grader og 1 grad...
Mere end 1 grads "canting" er nok ikke aktuel da det burde kunne erkendes uden hjælpemidler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Her er lidt træfpunktsafvigelser ved henholdsvis lodret i forhold til 1grad og i forhold til 2,5grad kæntring

Kikkert monteringshøjde center løb - center kikkert 50mm
Ammo 6,5x55 norma gold target

Afstand--------1grad------2,5 grader
100m-----------2,09mm-----5,23mm
200m-----------5,93mm----14,83mm
300m-----------13,6mm----34,01mm
400m-----------24,4mm----61,05mm
500m-----------40,1mm---100,30mm
600m-----------60,7mm---151,17mm

Har lige testet[8D][Wink][Big Grin]

Hvis man tester egenspredning, og kænter både + og - er sigtefejlen dobbelt så stor

jbn
Svar
#9
Og så har vi lige i memorien at Leupolds kikkerter går igennem kvalitetskontrollen hvis trådkorset holder sig inden for +/- 3 grader [xx(]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Og så har vi lige i memorien at Leupolds kikkerter går igennem kvalitetskontrollen hvis trådkorset holder sig inden for +/- 3 grader



Nu drejer træfpunktsafvigelse sig ikke om en permanent kæntring, men om varierende kæntring. Og jeg tvivler på at krydset i leupolden ligger løst, så den kan rotere fra gang til gang.
Og hvis sigtet er kæntret i kikkerten, så rettes det vel op ved monteringen

jbn
Svar
#11
Så er vi der igen [8D]
Hvad så hvis du klikker afstandene - kikkerten "vipper" over en vandret akse i kikkerten, ikke absolut over trådkorsets vandrette akse!!!!!!!!!!!!!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Så er vi der igen
Hvad så hvis du klikker afstandene - kikkerten "vipper" over en vandret akse i kikkerten, ikke absolut over trådkorsets vandrette akse!!!!!!!!!!!!!


Så kan du i værste fald, hvis krydset er monteret med en kæntring på 2,5 grader få en træfpunktsafvigelse på 15,1 cm på 600 m afstand. Så stop da det klikkeri, og hold bare tilsvarende over[Wink]

jbn
Svar
#13
Det kan jeg ikke - jeg kan kun nå lidt over 600 meter uden at klikke.
[Image: Scenar.jpg]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#14
ID så må du da ha den kartoffelkaster skiftet ud med noget mere fladtskydende (6,5-284)[Wink]

jbn
Svar
#15
[Big Grin]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#16
Hvis du indskyder den på 400m i stedet for dine 300m for kartoffelkasteren, så er sammenligningen

Max højed over sigtelinie 308= 217mm.......6,5-284 = 222mm
Træf under sigtelinie 308=-2486mm......6,5-284 = -909mm

jbn
Svar
#17
Ja den er god med dig, jeg indskyder på alle afstande og klikker - det er ikke noget problem (BDC'en passer).
[Image: Almostfullleft.jpg]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)