Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opskrift på skæfteolie
#1
Der var en eller anden der på et tidspunkt nævnte en opskrift på hvordan man selv fremstillede sin skæfteolie.
Nu har jeg søgt og søgt men jeg kan ikke lige finde den igen. [xx(]
Var der mon én der lige havde den ved hånden og var så rar at dele den med andre? [:I]

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#2
Skæfte-olie:

Til "vedligehold" linolie.. eller "skæfte-olie" fra jagtbutikken, hvis man vil betale for det.

Til "ny finish":

Rå koldpresset linolie.... eventuelt med en tilsætning af Alkanna-rod, som ifølge "Nitro-express" skulle give lidt blegere valnød en flot dybrød farve. eventuelt en lille smule "vegetabilsk terpentin" (det som "kunstmalerne" køber til deres oliefarver!!) Det øger indtrængningen i træet og gør arbejdet lidt lettere.

Proceduren ER: slib træet ned til ca. korn 400 med vådslibepapir ALDRIG .... og vi gentager: ALDRIG ståluld, det sætter sig i træet og giver rustpletter "inde i finishen" som ikke er til at få bugt med senere...[V]

tør træet over med en våd klud, så det "rejser sig" og slib igen, bliv ved til du ikke orker mere, og gør det så en gang til!!

derefter indgnides skæftet i rigeligt linolie, vent lidt og tør det overskydende af... nu kan man så begynde det reelle arbejde:
få fat i noget rigtig godt vådslibepapir korn 600 og slib med det i godt med linolie! det danner en slags "linolie-grød" med træfibre i som vil udfylde de små porer i træet. aftør med klude og SØRG NU FOR AT FÅ DE LINOLIE-KLUDE SKAFFET AF VEJEN PÅ EN SIKKER MÅDE.. Jeg plejer at brænde mine i brændeovnen, men her om sommeren er den jo ikke tændt, så de kommer i en blikspand og bliver stillet udenfor!!!
"indslibningen" ovenfor kan gentages til man er tilfreds med resultatet... jo mere man sliber og gnider jo flottere og mere holdbar bliver resultatet!!!

De rigtigt hårde hunde gnider de sidste par omgange linolie ind med bare hænder, det varmer linolien op og får den til at trænge lettere ind.. desværre bliver ens hænder også "imprægneret" af det[Smile]

(nu ved i hvorfor jeg foretrækker Syntet-skæfter[Big Grin])

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Meget flot og udførlig instruktion i oliering af skæfte. Jeg anede ikke det var så omfattende. specielt den med man skulle slibe i olie. jeg har slebet tør og olieret bagefter.
Jeg har lidt jeg skal have olieret dvs en 3-4 våben for jeg har desværre oplevet at den oliering jeg selv havde lavet ikke var nok. Første gang min riffel, en sauer 202 classic, fik lidt vand blev den fuldstændigt hvid på kolben til trods for jeg havde slebet ned og olieret på ny. Det kan man jo ikke have så den får den store tur nu. NU vælger jeg så at bruge korn 400 og 800 som jeg hidtil har gjort.
Nu har jeg opskriften og så er der ikke nogen undskyldning.

Endnu en gang tak

Ulrik

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Det her Alkannarod har jeg aldrig set på hylden i Brugsen!!!
Hvor købes det?

Mvh.

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Hej mp,

det kan købes hos Matas.

"The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."



Takker.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
Mvh.

mp
Svar
#6
Hej

Jeg har nu produceret 1L skæfteolie efter Nitros opskrift - samlet pris 115 kr [8D]

Jeg er nu i gang med at lave testforsøg på min gamle BRNO O/U som jeg fik foræret sidste år. Den har haft en hård barndom [xx(] - men en slibning af skæftet har tryllet utroligt på de mange knups.
Efterfølgende skal min Sako Hunter 308W have en omgang da den nu er ca. 20 år gammel og halvautomaten vil sikkert også blive en ren skønhed når jeg har haft den skilt ad....

Mantra: Et liv uden træskæfter er ikke et liv [8D]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#7
Jeg har også købt veg.terpentin og Alkannarod...hvis der er nogen der vil ha´en slat terpentin, tager jeg det med til DRALF..

Jeg har købt 1.L, så jeg får nok ikke brugt det hele inden[Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Hej

Jeg har været i gang med træolien på hårdtræsmøblerne i udestuen og det er jo en olie der vil noget der er bencen og andre stærke duftende genstande i(stammer fra Harld von Nyborg)
så hvordan går det med forsøget???

Jeg kan se at nogen kommer terpentin i linolien..
Noget Preusisk skæfteolie jeg har købt ved den lokale lugter som næsten ren acetone går åbenbart også som skæfteolie.

Min BRNO bliver ved med at skrige efter olie efter først en slibning med diverse kornstørrelser - så jeg overvejer nu at kommer acetone eller mineralsk terpentin i også for at få en mættende virkning. PÅ min 20 år Sako vil det kræve mere end alm linolie for at trænge ned i træet da den fremstår blank af årenes behandlinger med købt skæfteolie - jeg tør således alligevel ikke slibe den ned for at risikere en uharmonisk farve efterfølgende...

Så nu må vi have resultaterne frem fra dem som har testet forskellige varianter af blandinger [Big Grin].

Opskrift på skæfteolie
Tag noget rå linolie tilsat 10% mineralsk terpentin.
Tilsæt 10 gram Alkannarod til en ½ liter af den rå lineolie/terpentin-blanding, og lad det trække i en måneds tid, så får Du en skæfteolie med en dyb rød glød.
Pas på at olien ikke kommer på metaldelene, især bevægelige dele.
Med tiden bliver skæfteolie til en sej substans

Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Jeg har idag i det meget gamle arkiv på arbejdet fundet en opskrift med en blanding af et nu forbudt træbeskyttelsesmiddel, linolie, træolie og terpentin. Blandingen skulle kunne bruges til behandling af udendørs træ, så det må selvfølgelig også prøves af et stykke valnød.

Jeg vil prøve at eksperimentere med denne blanding (dog uden træbeskyttelsesmiddel[Big Grin]) da jeg har fået et tip om bedre resultater med træolie (tung oil eller kinesisk træolie).

Hvis / når det virker kommer der en recept.

"The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
Alkannarod koster 10.- for 25g. i Matas...[8D]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
Hej Buskruit,
det ser flot ud! Har du brugt noget slibe papir?

mvh. Johannes
Svar
#11
@Buskruit
Flot flot
Min BRNO har nu fået farve i kinderne - farven er således noget pænere end da den forlod den Tjekkoslovakiske fabrik i 1962. Den har vel fået 50 gange af linolien med den farverige rodplante iblandet mineralsk terpentin.
Sliber du med korn 1200 samtidig med olien eller bare olie på og tørre af med efterfølgende polering or what...[Wink]
Min Beretta og Kongsberg får jævnlig også en omgang olie - derudover arbejder jeg på halvautomaten som har fået fjernet de værste rifter med sandpapir [8D]

Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

og sådan bliver skæftet efter 75 gange olie (tung oil / veg. terpentin og alkannarod)

[Image: forskaefte_416Taylor.JPG]

I could never be a woman - I'd sit at home all day and play with my breasts - Steve Martin



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#12
Jeg må tilstå at jeg benytter mig af en metode, som sikkert vil blive betragtet som en helligbrøde blandt "handrubbere".

Jeg har spændt en excentersliber fast i min høvlbænk og monteret den med en polérpude (sådan en hvid frotteagtigt ting). Når skæftet har trukket i olie et stykke tid, polérer jeg så efter ved at føre skæftet frem og tilbage over excentersliberen og slutter af med en klud på de steder som ikke kan nås ved den anden metode.

Jeg hører gerne hvis og hvorfor denne praksis evt. skulle være problematisk.

Mvh.

Steen S
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Jeg må tilstå at jeg benytter mig af en metode, som sikkert vil blive betragtet som en helligbrøde blandt "handrubbere".

Jeg har spændt en excentersliber fast i min høvlbænk og monteret den med en polérpude (sådan en hvid frotteagtigt ting). Når skæftet har trukket i olie et stykke tid, polérer jeg så efter ved at føre skæftet frem og tilbage over excentersliberen og slutter af med en klud på de steder som ikke kan nås ved den anden metode.

Jeg hører gerne hvis og hvorfor denne praksis evt. skulle være problematisk.

Mvh.

Steen S



Hej Sten.

Det er som regel dovnskab der er årsag til de største opfindelser.

Det ser godt ud.

Jeg gnubber videre

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#14
Tjoe...nu er jeg jo ikke lige den største fotograf denne verden har set, men her er da et forsøg på et foto. [Wink]

[Image: P3250002.jpg]

Mvh

Steen S
Svar
#15
Aargh...hvordan gør jeg det foto mindre ??. Hurtigt inden moderator slår mig ihjel. [:o)][:I][Big Grin]
Svar
#16
Det er opdaget...Og noteret i den sorte bog [Sad!]

Nå jeg sender dig en instruks i morgen, eller også piller jeg ved billedet selv...Klokken er mange og jeg er taget - nå ja [:I]

Godnat [|)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Hej mp,

det kan købes hos Matas.

"The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."



Tror det er et Jydsk fænomen[B)] De Matasbutikker jeg har været i, har kun lakridsrod[V]

Kunne være man skulle prøve med en blanding af Henna og knust lakridsrod[8D]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#18
Jeg har lige bestilt 200 gram Alkannarod (pulver) i min lokale Matasbutik.

Send mig din adresse på mail, så skal jeg sende lidt til dig, når jeg får det.

Evt. kan vi bytte med noget Tung Oil, hvis du har fået fat i det - eller hvis du ved hvor man kan få fat i det.....for det kan min lokale Matas mand ikke lige klare... :-)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Tak for tilbudet.

Jeg har nu brugt det meste af min fridag på at besøge Matasbutikker.

3. sted tilbød de mig at tage et kg. hjem til kr. 400-500.-[:0]

Jeg kikkede på hende med mit Joey (Venner) blik, og sagde: How are you doing[^]. Det hjalp. Hun henviste mig til en helsekost forretning, der efter en snak om urte the og diverse kunne fremfinde 50 g Alkannarod til den formidable sum af kr. 12.- så nu skal jeg bare sidde og vente 1 måned.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Tak for tilbudet.

Jeg har nu brugt det meste af min fridag på at besøge Matasbutikker.

3. sted tilbød de mig at tage et kg. hjem til kr. 400-500.-[:0]

Jeg kikkede på hende med mit Joey (Venner) blik, og sagde: How are you doing[^]. Det hjalp. Hun henviste mig til en helsekost forretning, der efter en snak om urte the og diverse kunne fremfinde 50 g Alkannarod til den formidable sum af kr. 12.- så nu skal jeg bare sidde og vente 1 måned.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl



Skal den stå og trække en måned i olien, før den afgiver farve nok?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)