Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.223 hvilken stigning ??
#1
Jeg skal til at bygge en .223 og er interesseret i at høre jer hvilken stigning på piben jeg skal vælge.

Riflen skal bruges primert til Råvildt, ræv og krager. Jeg vil gerne kunne stabilisere de lidt tungere kugler ( 60-70 grains ), men vil også gerne have en god præcision med lette varmint kugler.

Måske beder jeg om det umulige [?][?]

På forhånd tak

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej Lani,jeg har lige prøvet at skrive "twist 223" i search-feltet,og der kom en del resultater frem,om det besvarer dit spørgsmål ved jeg ikke,men det var da et forsøg værd.
PS.jeg har en SAKO Vixen .222, (12") og den har problemer med 4 grams kugler.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Hej lani

Tager du en 8" eller 9" tommer burde du ikke have problemer med at stabalisere de lette kugler også samtidig med at de tunge vil skyde rigtig godt også.. Det jeg er blevet anbefalet fra start af, og er selv igang med at bygge en .223 Mener at have svaret dig på et andet forum før[^]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#4
Hej ULG, det vil jeg da prøve, jeg søgte selv på stigning, men det gav ikke det ønskede resultat.

Hej Christian, ja det er rigtig, men der var også en der mente at 6-7" stigning var det optimale.

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#5
Skal du skyde med lette kugler skal du ikke have en kraftigere stigning en 8" da overstabalisering også er en dårlig ting.. Og når du snakker tunge kugler mener du vel 65 og 70grains går jeg ud fra og det kan en 8" sagtens samtidig kan den stadig håntere de lettere 55grain osv..

Jeg har valgt 8" fordi det rådede min bøssemager mig til. (ham der er skal at bygge min riffel.)

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#6
Hej

Jeg kan kun give Christian ret.

Har her til formiddag skudt lidt forskelligt test 223 i 7" pibe

And the winner is Hornady 75 grains BTHP med viht 140 26,3 grains
en CCI small rifle primer og hastighed ca 885.

Egenspredning under 6 mm på 100 m. Fra bænk i rør.

75 grains A-Max nej den gik bare ikke.

75 grains Scirocco (min kommende jagt kugle) Viht 140 24,2 grains hastighed ca 850 egenspredning under 2 cm skal trimmes lidt.

70 grains Speer den gik bare ikke

60 grains Hornady SP den blev klart over stabiliseret. Ingen nøglehuller men 3-4 cm egenspredning.

Så skal du skyde med 60 grains skal du ikke under 8".

Men der er rigtig mange gode kugler omkring 70 grains og de går
bedre i vinden end de lette, og næsten lige så fladt.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Hej 308

Hvad var der galt med 70 grains Speer ?? (Jeg har lige købt 200 stk billigt [B)])

Hvordan ser du at 60 grains kuglen var overstabiliseret??

Jeg har skudt en del med 55 grains Lapua i min 223 med 8" og de samler fint på 100 m

Mvh.

Jørgen
Svar
#8
Undskyld min uvidenhed
Men hvordan kan i afgøre om en kugle er "overstabiliseret"

Jeg har hørt om lette kugler i kort stigning som eksploderede i luften, pga centrifugalkraften, og kugler der var så kraftigt stabiliserede, at de ikke var i stand til længdeaksemæssigt at følge flyvebanen, men det er ikke betydende før på den anden side af mellem 500 og 1000m.

Til 308 komb
Tror du ikke nærmere at dine testresultater viser en tilfældig precicion, hvor din riffel har et svingningsmønster, og et friflugtsforløb, som kun matcher med bestemte kugler.

I Øvrigt
Mine begrænsede erfarringer med forkert stigning, begrænser sig til at man kun entydigt kan konkludere at stigningen er for langsom hvis kuglerne har tendens til at vælte , og dermed lave aflange huller i skiven.

Praktisk erfarring viser at hvis riflen, og piben er lavet godt, vil man med en 8" stigning kunne skyde grupper under 2cm med gode kugler mellem 40 og 75-90grains.
med 10" stigning mellem 40 og 65-70grains.

Den primære årsag til at den nye nato kaliber bruger mellem 7-8" er et ønske om en så kraftig rotationsstabilisering, at den bliver mere panserbrydende.

Benchrest skytter stræber efter at opnå mindst mulig rotation af kuglen(kun lige nok til at undgå at kuglen begynder at vælte). Da skæv entring af riffelgangen, og ubalance i øvrigt i kuglen, har mindre betydning jo lavere omdrejningshastighed (jeg kalder det "ubalanceenergi"). Men til alm dødelige, har unødvendig kraftig rotering af kuglen ingen væsentlig betydning.

jbn
Svar
#9
Citat:quote:

Den primære årsag til at den nye nato kaliber bruger mellem 7-8" er et ønske om en så kraftig rotationsstabilisering, at den bliver mere panserbrydende.



Hej ignorant, er du sikker på det ?? det lyder ikke særligt logisk i mine øre, tror du ikke det mere er et udtryk for at man ønsker at kunne skyde med lidt tungere kugler ??

Der er ikke noget som helst panserbrydene over .223 i forsvarets udgave i hvert fald. Det ved jeg fra mine ture i Bosnien og Kosovo, hvor vi gik og "legede" lidt med vores M95. Den kunne ikke engang skyde igennem en gammel mør murstensvæg (1 sten).

De eneste deciderede panserbrydende projektiler til og med cal. 12,7mm som forsvaret benytter i alt almindelighed er SLAP som er en underkalibreret volfram kugle til det tunge maskin gevær.

Bortset fra det, så tror jeg at jeg vil gå efter en 8 eller 9" stigning.

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#10
En del af de patroner til Gevær 95 og G96 fra "CG", indeholder kugler hvori der er en lille stålkerne!

Om den typer der kommer fra AMA gør det også ved jeg ikke men jeg skal i den gode sags tjeneste adskille en kugle ved først komne lejlighed.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
En del af militærkuglerne indeholder en hårdtmetal kerne, og testen gik ud på hvormange hjelme på rækkeen en sådan lille fætter kunne kunne skyde igennem.

jbn
Svar
#12
Jeg mener at M96'eren har en 7" stigning for netop at kunne bruge en "tung" kugle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diemaco_C7

Der bruges pt. en 62 grain kugle med en stålkerne. Jeg kan ikke huske fabrikatet[V] mener dog det er dem her:

http://www.ruag-ammotec.ch/ammotec/de/ammotec/

Jf. de gode mennesker på HKS skyder man nu igennem en DK dobbeltmur uden problemer på 200 m. og stadig m. smæk nok på til at man gennemskyder en "upansret" person på den anden side, hvor man netop tidligere havde problemer med at skyde igennem noget som helst udover væv...

Mvh
Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#13
Til 308 komb
Tror du ikke nærmere at dine testresultater viser en tilfældig precicion, hvor din riffel har et svingningsmønster, og et friflugtsforløb, som kun matcher med bestemte kugler.

Du har nok ret. Da jeg ikke har gået på nogen af de naturvidenskabelige linier kan jeg ikke sætte korrekte termer på.
Det sjove var jo også at 2 75 grains match projektiler opførte sig så forskelligt.
Men 60 grains projektilerne havde bare den højere hastighed, som nok ikke passer til enten stigning eller svingningsmønster. Om det så er det ene eller det andet ved jeg ikke.

Vedr. Speer jeg købte dem da jeg selv havde hørt positivt om dem. Og de var det tungeste jagt kugle jeg kunne finde indtil jeg fandt 75 grains Scirocco.

7" stigning er nok også at kaste sig i den ene grøft uden mulighed for at komme op igen. Det var bare lige det jeg ville have frem.

hilsen Søren
De var bare ikke gode i min pibe.

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)