Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold vs. Zeiss/swarovski
#1
Er der nogle som kan fortælle mig hvorfor jeg skal vælge en Leupold istedet for de to andre store mærker, har en Zeiss og en ørn på ryggen af to af mine rifler og de har aldrig svigtet mig, købte derimod en Meopta med lys og alt det andet lir, bare en skam den ikke kunne holde til at sidde på min Remington 700 i cal. 30.06!

Står og skal have mig en ny kikkert så jeg ville høre lidt om jer andres erfaringer?
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#2
Tjaa, for at spare penge....

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Ja det kan godt være at de er billigere.Jeg har selv en 6,5*20 EFR og der er træls at der ikke er den samme øjen afstand ved forskellige forstørelser.Men det er åbenbart almindelig for Leupold.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#4
Jeg har 2 stk. Swarovski sigtekikkerter, samt en Zeiss og en Kahles.
Kahles er en 3-4 k billigere end de andre topmærker. Jeg er ikke i stand til at se nogen kvalitetsforskel mellem disse mærker. Så hvis du vil spare penge, var Kahles måske en mulighed?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Helt seriøst er der vist ikke en eneste der med rimelighed kan påstå, at til almindelig jagt dutter Leupold ikke. Snakker vi natjagt i det polske, kan der nok være noget om snakken med en Zeiss/Swarovski.

Jeg ville vælge Leupold og så stoppe natjagten 10 minutter tidligere [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#6
Hej

jeg har haft et par stykker af hver, har idag 2 zeiss og en Leupold på
vej ind.

Når man sammeligner leupold med de andre 2 og deres lysstyrke skal man sammenligne inden for sammen linsediameter. Så er der altså ikke en forskel der er hver at skrive om.

Der hvor de tysktalende vinder er mere på sigtemidlets evne til at blive set. men hvis dette så er belyst er det jo ikke noget problem.

Så med en Leupold med et tyndt sigtemiddel, der er godt til præcisionsskydning, som samtidigt er belyst får du en super kikkert
til samme pris som de tyske uden belysning.

Samtidig er en Leupold ofte en lettere kikkert.

hilsen Søren

Man skal også lige huske at når man mere fornemmer målet end ser det
skulle man måske være gået hjem alligevel ?

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Hvis det gælder lysgennemstrømning, så er der ikke meget der slår Nikon Monarch serien.

Den er bedre end både Leupold, Zeiss og Swarowski på dette punkt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Hehe - ja det bliver vi vist aldrig enig om [8D]
Bliver Nikon i øvrigt ikke lavet i Kina [xx(]

Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Hvis det gælder lysgennemstrømning, så er der ikke meget der slår Nikon Monarch serien.

Den er bedre end både Leupold, Zeiss og Swarowski på dette punkt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
JReXA har helt ret!!

I følge den sidste test i "Visier" så har Nikon suværænt den bedste lysgennemstrømning! Både ved de bølglængder (lysfarve) der svarer til nat/månelys og ved "dagslys"

Der er her tale om "lystab" altså hvor meget i procent af det lys der falder på objektivet der så når frem til den anden ende.
Dette tal er IKKE afhængigt af objektivdiameter, da der ikke sendes lys gennem hele objektiv-linsens overflade.

I "Visier" blev en Nikon Monarch III, målt sammen med både Swarowski, S&B PMII og Zeiss'en med 72 mm objektiv...

Nikon'en opnåede så vidt jeg husker ca. 93 %, Leupold'en ca 89%

Forskellene var i størrelsesordenen 1 - 4% lys

Såeee... lavet i Kina??? Hvad betyder DET??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Ja der må være penge med i kassen med kikkerten (nikon) - Ser at S&B "kun" bliver 2er [8D]

Men det ser ud til at Nikon kun er til de varme lande idet den bliver meget sej under frost (25 grader) og paralexen fryser helt fast [xx(] så sniperskydning fra svinetårn eller på en kold elgjagt er den ikke beregnet på....

http://www.riflescope.de/PDF/Visier0406.pdf

Citat:quote:

Originally posted by dravis

JReXA har helt ret!!

I følge den sidste test i "Visier" så har Nikon suværænt den bedste lysgennemstrømning! Både ved de bølglængder (lysfarve) der svarer til nat/månelys og ved "dagslys"

Der er her tale om "lystab" altså hvor meget i procent af det lys der falder på objektivet der så når frem til den anden ende.
Dette tal er IKKE afhængigt af objektivdiameter, da der ikke sendes lys gennem hele objektiv-linsens overflade.

I "Visier" blev en Nikon Monarch III, målt sammen med både Swarowski, S&B PMII og Zeiss'en med 72 mm objektiv...

Nikon'en opnåede så vidt jeg husker ca. 93 %, Leupold'en ca 89%

Forskellene var i størrelsesordenen 1 - 4% lys

Såeee... lavet i Kina??? Hvad betyder DET??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#11
I den sidste test, fra 2002 i Visier, der var det Leupold, hvor Zoom ringen satte sig 100% fast ved -25C......

Hvis jeg skal ud i -25C(eller måske -40C) på jagt, så bliver det vinterjagt efter Moskus, og på 50-100 meter, der KAN man vel ramme en Moskus, med åbne sigtemidler....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Jeg kan se at Zoom Ringen Leupold STADIG fryser fast....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Yep!!

Den fryser stadig fast, og det skyldes ganske simpelt at Leupold stadig benytter den gamle metode med at anvende noget meget tykt og sejt "fedt" til at forsegle mekanismen...

Det kan også give problemer hvis man f.eks uforvarende opbevarer sin Leupold meget længe på et meget varmt sted... så bliver "fedtet" så hårdt at "zoom"-skruen også sætter sig fast... Og så skal "pollen" afsted over dammen til fabrikken[xx(] Det Kan tage lidt tid!!

Meeeennn .. MODERATOR!!! Hører denne tråd ikke til i "Optik"?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Der er kun en ting bedre end Leupold eller SAKO, og det er en leupold sat ovenpå en SAKO.

Spøg til side. Jeg har også benyttet både Leupold, Zeiss og Swarowski og for den skyld Doctor, men idag sidder der 5 Leupold ovenpå ligeså mange SAKOer.
Der er ingen tvivl om at leupold ligger meget tæt på de dyre tyskere i kvalitet. Mht til lysstyrke kan man bare købe leupold LPS, så tror jeg den er i vinkel, men så er prisen også derefter og så er fidusen ligesom væk.
Jeg er gennem årene nærmest gået modsat den generelle tendens. Det vil sige jeg er gået fra tunge kikkerter med stor forstørrelse og 30mm rør til mindre kikkerter med mindre forstørrelse og et tomme rør.
I dag bruger jeg hovedsageligt leupold Vari X III 2,5 - 8 (ikke II eller skandinavian/European - her er kvalitetetn ringere)
På et par rifler har jeg dog en 3,5-10 og på en enkelt storkalibret riffel har jeg en 1,5-5. Jeg overvejer faktisk at få sidstnævnte kikert sat på en lille bukke riffel. Det vil give en dejlig let riffel og 5x burde være nok på de afstande jeg skyder buk.

Jeg skiftede faktisk til leupold grundet den større øjenafstand. Som stor knægt købte jeg en 338Win (sako) og satte en Zeiss ovenpå. Det kan godt være jeg er pivet, men jeg blev ret hurtigt træt af at få den zeiss i smasken, hver gang jeg skød med de tunge jagtladninger. Og da jeg så senere fik briller kunne jeg godt se, at nu skulle der ske noget, hvorefter jeg købte mig en leopold...

For i ikke skal tro at jeg er betalt af leupold kan jeg fortælle at jeg har en swarowski håndkikkert og jeg kunne ikke drømme om at skille mig af med den.

Min holdning er at man skal vælge den kikkert man har det bedst med. Jeg syntes bare det er lidt dårligt at man i mange jagtforretninger bliver forklaret at man ikke kan leve uden en Zeiss 3,5-12 med lystårn og hele molevitten, uanset hvad ens behov er. Det er fanme dårlig vejledning.

Her er et lille tip til hvordan man får en billig kikkert.

Gå ind på Ebay.com. Her sælges de i rå mængder fra USA. Jeg har købt to VARI X III i 3,5-10 til henholdsvis 1800Dkr[8D] og 2200Dkr[8D]. De var brugte, men jeg var ikke i stand til at se det. Desuden har leupold fabrikken den politik at hvis der er materiale/fabrikationsfejl på din kikkert, kan du sende den direkte til fabrikken - du skal ikke nødvendigvis gennem en forhandler og hvor er nu kvitteringen (den har man jo ikke ved brugtkøb)

Så køb trygt en Leupold (VARI X III ), men naturligvis kun hvis den type kikkert passer til jer.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)