Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqwarna 1900
#1
Råd og vejledning søges ang. Husqwarna 1900 cal. 243.
Jeg er har fået mulighed for købe ovenstående riffel, og jeg er da også ret facineret af cal. til det behov som jeg har. MEN jeg ved intet om den riffel. Har forhørt mig blandt bekendte, som alle roser netop model 1900 uden de dog kan kommer nærmere indpå hvad det er der er så godt ved netop den model.
Kan nogle af jer "nørder" [Big Grin]Hjælpe mig.
Svar
#2
Det er i min ydmyge[:I] mening den ægte Husqvarna som har den bedste låsegang,derfor.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Hvis det er en ÆGTE husquarna 1900, er det helt sikkert en super riffel, med noget af den bedste låsegang nogensinde. Kosmetisk negativt kan for freaks være alu underbeslag, samt et aftræk der sjældent når match højder.
Men alt i alt en super riffel

jbn
Svar
#4
Men der er åbenbart forskel på om det er en rigtig svensker, eller den er lavet i Italien. Det er den der i dag sælges som Zoli 1900, men i starten lavede italienerne dem under Husqvarna navnet. I sverige er de svenskproducerede ihvertfald de mest eftertragtede.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
jeg har 2 stk hvor låsegangen og aftrækket er en fryd at bruge.
Negativt kan man sige at 1900´eren generelt har en voldsom rekyl grundet let vægt og pænt men ikke rekylvenligt skæfte: både min 300 win og 9,3 x62 har sprængt bolte i montagen ( 9,3 to gange ). Jeg ville derefter have større bolte men N&K mente ikke de kunne komme i låsestole pga hærdningen.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

jeg har 2 stk hvor låsegangen og aftrækket er en fryd at bruge.
Negativt kan man sige at 1900´eren generelt har en voldsom rekyl grundet let vægt og pænt men ikke rekylvenligt skæfte: både min 300 win og 9,3 x62 har sprængt bolte i montagen ( 9,3 to gange ). Jeg ville derefter have større bolte men N&K mente ikke de kunne komme i låsestole pga hærdningen.



1900 har en udemærket skæftefacon, med hensyn til rekyloptag, der er dog en del der har bakkelitbagkappe.
Ang montageskruer, er der overhovedet ingen grund til at gå op i større diameter. Hvis montagen er monteret af en kvalificeret, og er af god kvalitet så knækker skruerne ikke, ved en babykaliber som 9,3.
Et problem er dog at nogle tror at skruerne skal spændes sindsygt hårdt, herved bruger man ofte op til 70-90% af skruernes styrke, hvorefter der kun er 10-30% tilbage til rekylen[xx(]

jbn
Svar
#7
Halløj Ignorant
Vi snakker godtnok om en vægten af en stor Zeiss men skruerne i EAW´en er iskruet af Bjarne og han har da set en hel del model 1900.
Skæftefacon er nok en religion men tror du ikke et mere ret/klassisk skæfte vil give mindre rekylopslag?
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Tak for den hurtige tilbagemelding. Det lader til at jeg roligt kan fortsætte med forhandlingerne.
Svar
#9
Citat:quote:

Halløj Ignorant
Vi snakker godtnok om en vægten af en stor Zeiss men skruerne i EAW´en er iskruet af Bjarne og han har da set en hel del model 1900.
Skæftefacon er nok en religion men tror du ikke et mere ret/klassisk skæfte vil give mindre rekylopslag?
mvh

Strom

Uanset om det er min gamle lærling der har skruet den på, ændre det ikke min holdning[Wink]

Vedr skæftefacon og rekyloptag, er min helt klare holdning, at mundingshoppet fra et godt Mt Carloskæfte reducere den følte smerte på skulderen, i forhold til at al rekylekraft fra et ret classiskt skæfte går direkte uden afbøjning i skulderen[xx(].

Jeg har masser af 9,3x62 både med mt carlo og ret classiskt skæfteform som skal prøveskydes, og vi har ret svært ved at lokke nogen til at prøveskyde de classiske efter hånden

jbn
Svar
#10
http://www.pettsons.net/m1900.html
Köb nu den riffel.
Svar
#11
hej ignorant

Citat:quote:

Jeg har masser af 9,3x62 både med mt carlo og ret classiskt skæfteform som skal prøveskydes, og vi har ret svært ved at lokke nogen til at prøveskyde de classiske efter hånden



du kan bare ringe skal ud og skyde på lørdag og kan da godt prøveskyde et par stykker for dig [Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Citat:quote:

Jeg har masser af 9,3x62 både med mt carlo og ret classiskt skæfteform som skal prøveskydes, og vi har ret svært ved at lokke nogen til at prøveskyde de classiske efter hånden


Jeg tror ikke jeg skal noget den dag[:p]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#13
Har ved nærmere eftertanke og prøvning af pågældende riffel droppet tanken. Kikker videre efter noget andet, den var simpelhen for dyr. Tak for de mange gode tilbagemeldinger.

ps. nu er der ikke længe til den store dag og den store buk [:p]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)