Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5*55
#1
Hej,

jeg vil høre, om der er nogen af jer der ved, hvilken sættedybde en sierra Gameking 140 grains kugle har i en kal. 6,5*55. Hvad er totallængden på denne patron? JEg har kun den norske ladebog, og der er det kun en nosler partition i denne vægt, der er angivet.

mvh. JOhannes
Svar
#2
Hej henrik,
tak for hjælpen, har du nogen erfaringer med kuglen til jagt? Virker den ok eller hvad?

mvh. Johannes
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej,

jeg vil høre, om der er nogen af jer der ved, hvilken sættedybde en sierra Gameking 140 grains kugle har i en kal. 6,5*55. Hvad er totallængden på denne patron? JEg har kun den norske ladebog, og der er det kun en nosler partition i denne vægt, der er angivet.

mvh. JOhannes



Når jeg lader med et nyt projektil, måler jeg altid den maksimale sættellængde i min riffel.
Det forgår ved, at jeg lader den første patron på normal vis, men sætter projektilet så "højt", at den netop sidder fast i hylsterhalsen. Dernæst afmonterer jeg slagstiften i mit bundstykke og lader riflen med den meget lange patron. Når bundstykket lukkes mærkes en tydelig modstand og når patronen efterfølgende tages ud, kan man se diskrete trykmærker/ridser fra riffelgangen. Man kan evt farve projektilet med en spritpen for lettere at kunne se trykmærkeerne/ridserne. Gradvist sættes projektilet dybere (med ladepressens hjælp) indtil riffelgangen netop berører projektilet. Dette er nu denne riffels maksimale sættelængde for dette projektil. Af sikkerhedsmæssige hensyn sætter jeg altid projektilet een milimeter dybere.
Denne procedure skal udføres seperat for hver riffel og hvert projektil, som man påtænker at anvende.
Husk også altid at kontrollere, at patronen ikke bliver for lang til at passe i magasinet [Wink]
Jeg har erfaret, at riffel/patron yder bedre præcision på denne måde, da projektilets friflugt i kammeret nedsættes i forhold til standard sættelængder.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Hej JTK!

Jeg har samme erfaring med Sierra gameking som Nitro.... Men lige netop i 6.5x55 fungerer en 140 grains dog rimeligt, hvis man ikke lader den for hårdt... Jeg ville dog købe en bedre kugle...Jeg bruger selv Barnes-x 100 grains og 140 grains i 6,5x55, også selvom det betyder at jeg må rense meget[Smile] (og præcisionen ikke er "hul-i-hul")

Og Lars M. L. har ret m.h.t sættedybde... det bør tilpasses den enkelte riffel, men her kan man komme lidt i vanskeligheder med en 6,5x55... de har ofte en "aller.....des" lang "Throat" så de lettere kugler kan komme ud og dingle langt ude i hylsterhalsen!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hej Nitro!

Hvilken præcision har du haft på dine Grand Slam i 6,5 ???

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej,
tak for hjælpen. Jeg regner med at ville prøve Speer Grand Slam. Jeg vil også prøve deres standard Hot-cor, som har lidt tyndere mantel, men stadigvæk en bonded kugle.

mvh. JOhannes
Svar
#7
Hej JTK

Så vidt jeg ved, er hverken Grand Slam, eller hot-cor bonded, ihvertfald ikke i en traditionel forstand. Med Speer's produktionsmetode, med at hælde varmt bly i mantlen, skal jeg da ikke kunne udelukke, at der sker en form for sammensmeltning(bonding) mellem bly og kappe(det vil jeg overlade til de metalkyndige at svare på), men de er ikke bonded kemisk som en "normal" bonded kugle.

Mvh.
Steen S
Svar
#8
Nitro..

Jeg er helt enig i, at det ikke er afgørende hvorvidt kuglen er bonded eller ej, men mere interessant om kuglen "opfører sig ordentligt".

Det eneste jeg prøvede at gøre opmærksom på, er at hverken GS eller Hot-cor er "bondede" kuglekonstruktioner i traditionel forstand, og altså ikke et angreb på dit hjerteblod (Grand Slam)[Big Grin].

Som du sikkert kan se i andre tråde, er jeg allerede blevet overbevist om at prøve kuglen i min 243'er

Steen
Svar
#9
Hej Nitro!

Min erfaring med "Grand Slam" begrænser sig til 300Wm, hvor jeg har ladet nogen 200 grains til en bekendt som har brugt dem til "grisene" i Polen, præcisionsmæssigt har de fungeret perfekt, og "terminal-ballistikken" har været meget overbevisende.

Jeg vil prøve dem i 6,5x55 senere på året, foreløbigt "nøjes" jeg med Barnes -X[Smile]

Jeg vil teste 180 grains i .308 og 85 grains i min .243

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Hej,
lige en tilbagemeldning. Jeg har test nogle forskellige ladninger med 140 grains Sierra GameKing Boattail. Fik en skudgruppe på 8 mm på hundrede meter. Jeg brugte 77 mm totallængde og 48 grains MRP..

mvh. JOhannes
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej,
lige en tilbagemeldning. Jeg har test nogle forskellige ladninger med 140 grains Sierra GameKing Boattail. Fik en skudgruppe på 8 mm på hundrede meter. Jeg brugte 77 mm totallængde og 48 grains MRP..

mvh. JOhannes



så mangler du bare at få testet kuglen på noget vildt...

(et tamt svin der er hidset godt op er vel et vildsvin)???[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)