Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål om optik
#1
Hej svende

Jeg har lige nogle måske simple spørgmål om optik, men her er de alligevel.

1: Er det korrekt at hvis man har en kikkert med variable forstørrelse,
fx. 6,5-20x? så bliver "billedet" skarpest med 50mm objektiv frem for et 40mm når kikkerten står på max forstørelse ?

2: Kan man få Leopold kikkerter med metrisk justering frem for MOA ?

3: Hvis man slukker for lyset i en illuminated Leopold kikkert, forsvinder korset i siget så, eller står der stadig et traditionelt trådkors tilbage ?

4: Hvorfor er tårnene på Leopolds LR modeller højere end på deres VXIII modeller, selvom de er med samme forstørelse ?

pppffff det var vist det !

på forhånd tak

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Objektiv diameteren har noget at gøre med hvor god kikkerten er til at samle lys op.

Meget generelt: Større objektiv=bedre lysstyrke, men dette har INTET med klarheden af billedet at gøre.

Det skal dog siges at udgangspupillens størrelse helst ikke skal være mindre end ca. 7-8mm(Hvis jeg husker rigtigt)
Hvis den bliver mindre, så får øjet mindre lys, da øjets pupil typiskt er 7-8mm.
Man får til gengæld heller ikke meget gavn af at udgangspupillen er væsentligt større.

Udgangspupillen fås typiskt ved at dividere objektivdiameter med forsørrelse.
Dvs. 50mm linse og 10x forstørrelse =5mm udgangspupil.

Dette er MEGET generelt, og der er masser af andre faktorer, så som kvaliteten af glasset, kvaliteten af slipningen, type og kvalitet af coating. Om linser er asfæriske osv........

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Ham der fortalte det til mig påstod at når man så igennem kikkerten med kraftig forstørelse så krævede det mere og mere lys i takt med forstørelsen, derfor skulle 50mm være bedre end 40mm.

Giver det mening ??

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Ham der fortalte det til mig påstod at når man så igennem kikkerten med kraftig forstørelse så krævede det mere og mere lys i takt med forstørelsen, derfor skulle 50mm være bedre end 40mm.

Giver det mening ??

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!



Det passer jo også fint med udtrædelsespupillens størrelse. 40/10 er mindre end 50/10, dermed mindre lys.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej svende

Jeg har lige nogle måske simple spørgmål om optik, men her er de alligevel.

1: Er det korrekt at hvis man har en kikkert med variable forstørrelse,
fx. 6,5-20x? så bliver "billedet" skarpest med 50mm objektiv frem for et 40mm når kikkerten står på max forstørelse ?

Skarpheden er uafhængig af objektivdiameteren. Ved tilstrækkeligt lys selvfølgelig. I skumringen er forholdene bedst for det største objektiv. Svaret må derfor være at der skal bestemmes under hvilke kriterier man vil afgøre hvornår billedet er skarpest

2: Kan man få Leopold kikkerter med metrisk justering frem for MOA ?

Ja, European modellerne er med metriske klik

3: Hvis man slukker for lyset i en illuminated Leopold kikkert, forsvinder korset i siget så, eller står der stadig et traditionelt trådkors tilbage ?

Korset er det samme bare i sort...

4: Hvorfor er tårnene på Leopolds LR modeller højere end på deres VXIII modeller, selvom de er med samme forstørelse ?

På "long range" modellerne er der høje kliktårne med forskellige BDC'er. Man formoder fra Leupold's side at dem der skyder "long range" klikker i henhold til afstanden, hvorimod VX-III modellerne sigter[:I] mere mod almindelige jægere, som har et dæksel over stilleskruerne. På min Vari X-III 6,5-20X40 EFR fik jeg de høje kliktårne med i købet. Så kan jeg selv montere og nulstille dem hvis jeg har lyst. Til jagtbrug kan det være en fordel afmontere de høje tårne og sætte dæksler på for ikke at komme til at stille på dem.

pppffff det var vist det !

på forhånd tak

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!



--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Kvaliteten på optiken bestemmer klarheden- ikke objektivdiameter.
Leupolds European kikkerter har metrisk klick justering.
Korset forsvinder ikke når man slukker lyset.
Udträdespupil i kikkerten på 7-8 mm kan komme til nytte hos unge skytter med gode öjne- hos os som er fyldt 50 kan pupillen i öjet ikke åbne mere en 4-5 millimeter så de der kikkerter store som termokander hjälper os ikke.
Hvis i synes det er lidt for mörkt så gå hjem. Eftersök blir det af nogen anledning ofte i mörke og regn.
Svar
#7
Tak for svarene

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#8
[quote]Originally posted by M@X

[quote]Originally posted by Lani

Hej svende

Jeg har lige nogle måske simple spørgmål om optik, men her er de alligevel.

1: Er det korrekt at hvis man har en kikkert med variable forstørrelse,
fx. 6,5-20x? så bliver "billedet" skarpest med 50mm objektiv frem for et 40mm når kikkerten står på max forstørelse ?

Hej
Den største lysåbning giver også den største opløsning "læs skarphed", det behøver man ikke at være en ørn for at vide
Svar
#9
@Astro Erik
Ja. men så er udtrædelsespupillen tilsvarende større og dermed arealet og så går det ud på et i sidste ende

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
[quote]Originally posted by Lani

Hej svende

Jeg har lige nogle måske simple spørgmål om optik, men her er de alligevel.

1: Er det korrekt at hvis man har en kikkert med variable forstørrelse,
fx. 6,5-20x? så bliver "billedet" skarpest med 50mm objektiv frem for et 40mm når kikkerten står på max forstørelse ?

Hej,
Visuelt vil 50mm objektivet giver den største skarphed ved 26X, og 40mm objektivet ved 20X. Vælger du 50mm åbning frem for 40mm, får du ved samme forstørrelse - f.eks de 20X - desuden mere lys til øjet, og dermed bedre mulighed for at udnytte objektives opløsningsevne.
PS:
Har du et sigte med den forstørrelse du nævner 20X40/50mm ..??
Svar
#11
NÅ[?]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Næ, det er fordi jeg overvejer om jeg skal købe en Leopold 6,5-20 i 40 eller 50 mm. Jeg regner med at bruge den til jagtfeltskydning. Jeg er desværre ikke den store teoretiker (men jeg er god til at banke autonome og nazister) så jeg ville være glad hvis der var en der ville give et bud på om jeg skal vælge 40 eller 50 mm. objektiv.

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#13
Citat:quote:

Hej,
Visuelt vil 50mm objektivet giver den største skarphed ved 26X, og 40mm objektivet ved 20X. Vælger du 50mm åbning frem for 40mm, får du ved samme forstørrelse - f.eks de 20X - desuden mere lys til øjet, og dermed bedre mulighed for at udnytte objektives opløsningsevne.
PS:
Har du et sigte med den forstørrelse du nævner 20X40/50mm ..??



Forudsætningerne for dit taleksempel, må være, at
1: linsekvaliteten er den samme
2: belysningen omkring øjet gør at pupillen er udviddet til 2mm.

men er der ikke reelt kvaliteten af linserne i en kikkert, der har størst betydning for opløsningsevnen, og størrelsen er vel sekundær, bare der er lys nok. Der er vel også flest linser inde i kikkerten, der er betydeligt mindre.

Har forreste linsediameter ikke mest at gøre med lysgennemstrømning (lysopsamlingsareal) og dybdeskarphed.

Hvis man tænker på mikroskoper, er det typiske vel lille forreste linse, stor forstørrelse, høj opløsningsevne, og lille dybdeskarphed, samt behov for en kraftig lyskilde[?]

jbn
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Næ, det er fordi jeg overvejer om jeg skal købe en Leopold 6,5-20 i 40 eller 50 mm. Jeg regner med at bruge den til jagtfeltskydning. Jeg er desværre ikke den store teoretiker (men jeg er god til at banke autonome og nazister) så jeg ville være glad hvis der var en der ville give et bud på om jeg skal vælge 40 eller 50 mm. objektiv.
LANI
Its better to have a need not, than to need a have not!!!



Hej Lani,
40mm ok.
>LANI(men jeg er god til at banke autonome og nazister)

PS:
Søg ind til politiet. Som betjent kan du gøre det uden at komme i humoristen[Wink]
Svar
#15
No shit sherlock [?][?][Wink][Wink]

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lani
Jeg er desværre ikke den store teoretiker (men jeg er god til at banke autonome og nazister) så jeg ville være glad hvis der var en der ville give et bud på om jeg skal vælge 40 eller 50 mm. objektiv.



Jeg vil mene, at hvis du skulle komme ud for at skulle anvende kikkerten til dette formål, så vælg 50 mm objektiv.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Citat:quote:

Jeg vil mene, at hvis du skulle komme ud for at skulle anvende kikkerten til dette formål, så vælg 50 mm objektiv.



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: Arrrgghh.gif]
AARRRRRRRRRGGGHHH

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)