Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matchkugler og vildt
#1
Hej

I årevis har jeg hørt og troet på at man ikke skal skyde dyr med
matchkugler.

Så længe vi taler om fuldkappet er jeg helt med, men når det bliver
diverse plasticspidser og Hollow points er jeg ikke helt med

1. Går de i stykker ved anslag og laver overfladiske skrammer ?

2. render de lige igennem uden ekspansion ?

eller hvad sker der egentlig ?

Der må være nogen med praktisk erfaring(fx fra ræv) eller bare teoretisk viden på området.

Spørgsmålet dukker op da min 223 skyder helt fantstisk med Hornadys 75 grains BTHP som jeg mistænker for at være mere Match end desideret
jagt egnet.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Hornadys BTHP er en tyndkappet traditionel "matchkugle"

Den expanderer særdeles villigt ved høje hastigheder og kan fint anvendes som "varmint-kugle" på tilpas korte hold så man er sikker på expansion.

Problemet er at man KAN risikere at kuglen IKKE expanderer ved lave hastigheder, som f.eks ved skud på langt hold med en .223, men man skyder nok ikke efter f.eks. en ræv hvis den er mere end 200- 300 m væk... eller???[B)] Ræven dør nu nok alligevel, forudsat at den bliver ramt ordentligt.[Sad!]

Mange andre "matchkugler" har samme problem, de er egentligt ikke lavet til at expandere, de har ofte meget små hulspidser (Det forbedrer den ballistiske coeefficient, hvis hullet er så lille som muligt) det betyder bare at kuglen ved lave hastigheder opfører sig som en deformerbar fuldkappet.

Jeg har set en Nosler Ballistic Tip epanderede så voldsomt at der kun blev et knytnævestort hul ca. 10 cm dybt i en rå-- skudafstanden var ca 30 m med en 22-250 og en 55 grains B-tip
Råen gik ingen steder , men det tilskriver jeg at der må have været fragmenter fra kuglen der gik dybere og dermed ramte vitale dele.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
en voksen herre der er kendt af flere herinde brugte i flere år Norma Feltelit i 6,5 på flere forskellige hjortearter.
Jeg ville ikke turde bruge andet end jagtkugler da jeg ville ærgre mig gul og grøn hvis nærighed spolerer en jagtoplevelse men det gik godt for ham.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

en voksen herre der er kendt af flere herinde brugte i flere år Norma Feltelit i 6,5 på flere forskellige hjortearter.
Jeg ville ikke turde bruge andet end jagtkugler da jeg ville ærgre mig gul og grøn hvis nærighed spolerer en jagtoplevelse men det gik godt for ham.
mvh

Strom



Hej Strom.

Det bruger han da stadig[V][V][V][V]

Hvis ikke jeg tager fejl, og det gør jeg ikke, så har han da også brugt dem til både gnu og zebra.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Hej og tak for oplysningerne.

Det var også det med feltelite og bukke jeg havde hørt om, og hvis kuglen rammer skulderen går bukke nok ikke langt.

Jeg vil selv ærgre mig voldsomt hvis en buk går fra stedet med en korrekt placeret kugle der bare rendte igennem.

Som jeg har forstået problemet, at mange hollow points ikke ekspandrer
jævnt afhængigt af anslagshastighed. At plastic spidserne ekspanderer
for voldsomt hvis kappen ikke er tyk eller der er tale om loddet projektil.(passer fint med egne erfaringer med Hornady SST, hvor man ved måling af restvægt skal vælge mellem hvilken af stumperne man vil veje).

Det pokkers irriterende er bare at jeg ikke kan få jagt kuglerne til at skyde under 1,5 cm /100 m.

Derfor overvejede jeg BTHP modellen da den går som en drøm.

Hilsen og Tak

Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Det pokkers irriterende er bare at jeg ikke kan få jagt kuglerne til at skyde under 1,5 cm /100 m.

Er det nogle meget små bukke du skyder?[Smile]
Svar
#7
Det er vist fladbukke.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Citat:quote:

Det pokkers irriterende er bare at jeg ikke kan få jagt kuglerne til at skyde under 1,5 cm /100 m.

Er det nogle meget små bukke du skyder?[Smile]



Man kan jo altid misforståes af dem der vil.

OK det var en meget kort formulering.

og den nævnte egenspredning er også fin nok, det er bare frustrerende
at gå ud med noget der kun skyder næstbedst.

Jeg har i mellemtiden fået at vide det ikke betyder så meget ved bukke
når man skyder med 6,5 og større da anslagsenergien jo er en del større end med 223.

Så jeg må finde mig i Sciroccoens lidt ringere præcision.

hilsen SØren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Så jeg må finde mig i Sciroccoens lidt ringere præcision.

Det ville jeg gøre.
I et "marginalkaliber" som .223 er det især vigtig med en god/egnet kuglekonstruktion.
Svar
#10
Bell sköd böfler med .22 Savage Hi-Power FMJ- det syntes han ikke var så märkvärdigt.
Don't try this at home kids!
Svar
#11
Han skød også elefanter med 6,5x54, men det gør ikke 6,5'eren til en elefantriffel af den grund.[Wink]
Svar
#12
Over 1000 elefanter siger at det gör.
Dog kommer det an på hvem som holder i den.
Og de fleste var med .275 Rigby (7X57)
Svar
#13
Med FMJ kan man lave head shot kill på alt, med næsten alt.
Her er det vinkel og placering der er afgørende.

Tråden her drejer sig om hollow point match ammo til bladskud.

Det er unægtelig en anden diskussion/problemstilling.
Svar
#14
Jeg ved ikke hvordan det er i Danmark, men her er det enkelt, for det er nemlig ikke lovligt at bruge ikke-expanderende kugler til andet end "topfågeljakt"- altså riffeljagt efter urfugl og tjur. Er det lovligt i Danmark? Jeg kender en som sköd en buk med .30-06 FMJ og han blev sendt hjem og var ikke velkommen på jagten der mere.
Hollow point match er vel ikke en jagtkugle? Den er bygget for gode flyveegenskaber mere end hvordan den expanderer. Om de spreder 1,5 cm eller 3cm når jeg sidder i skydebänk spiller ikke så stor trille som det gör hvor godt jeg skyder på rigtig jagt under virkelige forhold med en dertil egnet kugle.
Svar
#15
Vi er helt enige. Hollowpoint match kugler er ikke jagtkugler, og på skydebaner regnes de som FMJ.

Men det er en hollowpoint og ikke en FMJ, og den vil ekspandere mere eller mindre, så efter lovens lovens bogstav er den lovlig til jagt i DK, i hvert fald som jeg tolker det.
Svar
#16
Hvis man tester Lapua Scenar, og Norma Diamond Line samt gold target(alle hollow point matchkugler, men generetl beskrevet som spidsskarp) Hvis testen udføres på vildt, skal jeg hilse og sige at de er hvad jeg betragter som meget ekspanderende. Og jeg vil absolut ikke anbefale dem til skud på skulderbladet af noget større end ræv.
Jeg har vel gennem tiden testet 20-30 stykker på bla gæs, ænder og halsskud under hegn, samt en enkelt buk. I alle tilfælde har der været kraftig ekspantion. Eller nærmere komplet opsplitning.

jbn
Svar
#17
I denne kugletest: http://www.seahook.com/bestbullet.jpg
er der testet en Sierra Machking, og den ekspanderer ihvertfald [xx(].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Ja... Matchkuglerne expanderer, men læg lige mærke til anslagshastighederne i f.eks. artiklen om "Bestbullet"

Ved lave anslagshastigheder (d.v.s lav mundingshastighed og kortee afstand ELLER nok så høj mundingshastighed, men lang afstand) Der er der flere af dem der IKKE expanderer, men blot deformeres ganske lidt.

Ved lange skud på mindre vildt og fugle vil de fungere som en fuldkappet og lave et brugbart gennemskud, og være dræbende, forudsat at de træffer ordentligt. Virkningen på normale skudhold på større vildt vil være helt uforudsigeligt.

Jeg har faktisk foretaget testen med 6,5x55 og Lapua Scenar 9 grams på på ca. 30 stk af arten Phalococorax Carbo på afstande mellem 40 m og 330 m

På afstande ud til ca 150 m sker der en kraftig expansion og en ret "effektiv" virkning på skarver[Big Grin]
På afstande mellem 150 og 250 m er de stadig dræbende, men opsamlede fugle viser at kuglen kun expanderer i nogle få af tilfældene.
På skudhold over 250 m expanderer en 9 grams Scenar ikke i en Skarv

Nogenlunde samme test blev foretaget med 22-250 og Hornadys 40 grains Vmax Moly, ladet til ca 1200 m/s Her var der fortræffelig expansion[8D] ud til 270 m som var det længste skud.

Hornadys 55 grains Amax expanderer også villigt[Big Grin]

Vi foretager lige et "tankeeksperiment" Jeg går ud en årle morgen og ser MEGA-bukken stå helt ovre ved naboens skel. 330m væk....
Det er HELT vindstille... Bukken står perfekt... Jeg ligger perfekt, med fast anlæg... Bukkefeberen har ikke fået tag i mig endnu og jeg sender en 9 grams Scenar afsted, som båret af års træning med netop DEN kugle og DEN riffel og DEN optik og mit enorme jagtheld netop træffer bukken helt perfekt lige bag bladet....
MEN: Den rammer ikke et ribben hverken på vej ind eller ud....
DEn laver et perfekt 6,5 mm hul ret igennem bukkens lunger og ud igen... RESULTATET er nemt at forudsige: DEN buk løber ad H. til...

Havde den derimod stået på 75 m... Ja så havde den lagt sig på stedt med splinter af Scenarens kappe i hele den forreste del af dyret...
blodudtrædninger og punktblødninger overalt...

Jeg tror jeg holder mig til gode jagtprojektiler[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Se her hvordan Sierra Match King opfører sig....

[Image: bestbullet.jpg]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Her er link, hvis billedet ikke vises korrekt: http://stevespages.com/jpg/bestbullet.jpg

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)