Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
deaktivering af Remington
#1
Jeg har ved en fejl og en kort pause i hjerneaktiviten fået købt en Remington m1917 Hvor historien er først Korea og derefter Grønland.
Hvad jeg skulle bruge den til ved ingen med sikkerhed [:o)]Min tanke er nu at den skal ende sine dage som vægmodel dvs den skal deaktiveres således den ikke længere kan fungere og eller betragtes som våben. En tilsvejsning af løbet vil jo nok gøre den "mærklig farvet" og skæmme den i forhold til at bevare det ydre så original som muligt [Smile] Er der en sikker metode som betjenten kan acceptere
når nu jeg skal op og vise den for sletning af våbenregistret.

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#2
Gennemsavning på langs[xx(]

jbn
Svar
#3
Kan man spare de sidste 15 cm som er synligt løb ? så kan det ikke ses [?]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by rhblik

Kan man spare de sidste 15 cm som er synligt løb ? så kan det ikke ses [?]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk



Officielt nej, reglerne hedder gennemskæring af løb og låsestol. Men man kunne jo bore det sidste ud med et 8mm bor fra mundingsenden af - så er det jo ikke noget løb længere. Men jeg har set våben deaktiveret af politiet hvor de ikke havde skåret de sidste 15 cm af en k98 op. En 2mm tyk vinkelsliber klinge er et udemærket værktøj. Når jeg har gjort det har jeg også svejset kammeret til. ikke fordi loven kræver det, men nogen kunne godt blive overrasket hvis de kamrede og affyrede en patron i en opskåret riffel....
MVH
Henrik
Svar
#5
Nu skriver du Grønland, så jeg går ud fra at den har fået fræst bagerste sigtemiddel af. Hvis IKKE den har det skal du abolut ikke skære i den, men istedet sælge den til en samler.....:-)

Du kunne også kamre den om til 300 Win Mag og bygge en jagtriffel på den. Jeg har gjort det ved en Winchester produceret model 1917. Der er ganske vist nogen der advarer mod det da piben bliver lidt tynd ved skulderen, men der er mange der har gjort det. Stigningen passer sikkert heller ikke - men riflen skød meget præcist....:-)
MVH
Henrik
Svar
#6
Ja eller brug låsen til et "byggeprojekt" der er lavet mange fin våben på 1917 låse.
MVH
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Enig med The Shootist.....:-) Jeg har bygget en Winchester og en Remington om. Jeg skal hilse og sige at Remington´en IKKE er lavet af gamle hegnspæle! Det er efter min overbevisning sej hærdet CrNi imodsætning til Winchesteren som jeg tror er uhærdet CrNi. Ihvertfald var den blød som smør.

I Roy Dunlaps bog Gunsmithing er der flere gode fif til ombygning.

Jeg gjorde følgende ved mine:
- rundede bl.a. låsestolen bagi,
- fræste venstre side bagi låsestolen væk sålede at fæstet for fjederen til udstøder/bundstykke stop blev flyttet fremad,
- fjernede hængemaven og lavede en almindelig flad magasinbund
- filede aftrækkerbøjlen smallere
- lavede en extern udløserknap til magasinbunden
- satte et pænt greb på bundstykket.

Det gjorde det faktisk til en ret pæn riffel. Og hellere en Remington 1917 end en Mauser K98 produceret sidst på krigen....:-)
MVH
Henrik
Svar
#8
Og min har lige fået et "spænd" ved åbnig kit instaleret, og den skyder så godt at jeg kan ramme lerduer på 100 m stående har dog ikke prøvet flyvende endnu[Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile], men det er en riffel med en stor sjæl.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
kunne man ikke vise et par billeder af de ombyggede modeler [Big Grin]
Og jo desvære er det en ægte grønlænder hvor det bagreste sigte er fjernet [Sad]

Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Rhblik

Going home from africa is loosing a part of your soul...missing africa is missing for real :-) http://www.royes.dk
Svar
#10
Jo jeg skal prøve at se om jeg kan finde dem, det er nok 10 år siden - og de er IKKE digitale..... men jeg leder gerne.
MVH
Henrik
Svar
#11
Ha! Så fik jeg ledt - det tog ½ time. Min kone skulle i Bilka, så her var en undskyldning....:-) Riflen var et af mine første ombygningsprojekter, og derfor har jeg også tilladt mig at lære lidt undervejs...:-)

Når man skiller låsen og løbet fra hinanden finder man ud af hvor tynd låsestolen er ved gevindene - men den kan jo tilsyneladende holde til det. Ignorant har nok haft nogen gennem presseren og ved mere om det..... Jeg startede med at dreje en gennemgående stang til låsestolen med gevind på så den kunne skrues i istedet for piben. Så kom det hele i delehovedet, et knivhoved med hårdmetal platter i fræseren og bagerste sigte blev fræst af. Det bliver den MEGET pænere af....

Dernæst fræste jeg lidt væk fra venstre side, bagerst i låsestolen da der ellers står en "væg" hvor fjederen til bundstykkestoppet hviler. Ved at gøre det kommer den mere til at ligne en K98, og bliver meget mere slank.

Så kom den nogenlunde til at se sådan ud:

[Image: 5317_4.jpg]

På billedet er jeg dog kommet lidt længere. Hængemaven blev savet midt over og gevæsterne fræst af. Dernæst blev det hele svejst sammen med CO2´eren. Alle dele var spændt godt ned mod en flad plade, og jeg kopierede faktisk en jig fra Brownells katalog til dette. Ellers kan man risikere at den bliver skæv.

Det grimme bundstykke håndtag savede jeg afm og så CO2 svejsede jeg et Brownells håndtag på istedet. Bundstykket blev fyldt med vådt papir og indhyllet i våde klude - for den blev "lidt" varm under behandlingen....:-)

Det sidste jeg gjorde var at lave kammeret om til 300 win - det var mit første kammer nogensinde...Dernæst var der detaljerne med at udvide låsestolen så patronerne kunne være der, udvide bundstykke, slibe udtrækker og en masse andre ting. men et sjovt projekt hvor selve riflen incl. løb kun kostede 500,- hos Korsholm (dengang det var en jagt og ikke en sports butik!)

Skæftet blev lavet i Fangel, og blev nok lidt kraftigere end jeg havde forestillet mig det. Og heller ikke det mest præcist forarbejdede skæfte - men prisen var til gengæld heller ikke ret høj (1400,- tror jeg). I kan se resultatet af min første riffelbygning for nøjagtig 13 år siden:

Venstre side:
[Image: 5317_3.jpg]

Det der mangler her er, at pålodde et nyt fæste til fjederen til bundstykke stoppet. den kan virke uden, men der er ikke meget kraft i den.

[Image: 5317_2.jpg]

[Image: 5317_1.jpg]

[Image: 5317_5.jpg]

Ja så fik jeg også prøvet at sætte billeder på VTF....:-)
Riflen tog min bror med til new Zealand og jeg var lidt i tidspres. Derfor blev bruneringen ikke ret god, da det eneste jeg nåede var, at glasblæse og hjemmebrunere den i et alt for lille kar udenfor i frostvejr... jeg skal hilse og sige det ikke er nemt at holde temperaturen...:-)

Jeg kan forøvrigt rigtig godt lide sikringen på riflen, den er nem at nå og fuldstændig lydløs.

Håber at mit ydmyge ombygningsforsøg kan inspirere nogen. For at destruere våben - UF! Det må man jo aldrig gøre....[Big Grin]
MVH
Henrik
Svar
#12
Citat:quote:

Enig med The Shootist.....:-) Jeg har bygget en Winchester og en Remington om. Jeg skal hilse og sige at Remington´en IKKE er lavet af gamle hegnspæle! Det er efter min overbevisning sej hærdet CrNi imodsætning til Winchesteren som jeg tror er uhærdet CrNi. Ihvertfald var den blød som smør.

I Roy Dunlaps bog Gunsmithing er der flere gode fif til ombygning.

Jeg gjorde følgende ved mine:
- rundede bl.a. låsestolen bagi,
- fræste venstre side bagi låsestolen væk sålede at fæstet for fjederen til udstøder/bundstykke stop blev flyttet fremad,
- fjernede hængemaven og lavede en almindelig flad magasinbund
- filede aftrækkerbøjlen smallere
- lavede en extern udløserknap til magasinbunden
- satte et pænt greb på bundstykket.



Vedr din vurdering af materialekvalitet, kan jeg kun sige at de fleste låsestole, var fremstillet af relativt lavtlegeret indsætningsstål.
Høj hårdhed er ikke det eneste saliggørende, da låsen derved kan midste precicion, og sejghed.

Der frarådes faktisk at anvende Edystone m17 til magnumkalibrer, fordi de var for hårdt hærdede

jbn
Svar
#13
OK jeg var sikker på at det var CrNi da det virkde sejt og ikke glas hård som overfladen på nogle Mauser låsestole kan gøre. Mener også at have læst et sted at nogle af dem skulle være lavet af CrNi. Men jeg har også læst at lige nøjagtig Eddystone skulle være ringere end de øvrige grundet små revner. Især deres løb skulle man ikke kamre om til 300 win grundet for ringe kvalitet.
MVH
Henrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)