Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold Montager
#1
Jeg vil hører, om der er nogen der har erfaringer med Leupolds QR og QRV montager. Hvad er den sammenlignet med EAW svingmontagen? Jeg har en Sauer 202, og kunne godt tænke mig en montage, hvor kikkerten kan tages af. Der er jo en stor prisforskel på Leupolds og EAW.

mvh. JOhannes
Svar
#2
Du får hvad du betaler for...Men den har du nok hørt før[Wink]

Jeg har selv lige monteret en Leopolle på min M98, jeg valgte QR modellen og en 2 piece base. Jeg forventer og beder til højere magter om at min Marlin 1895 ankommer i næste uge, og på den kommer der en 1 piece base også i Leopold QR systemet. Forskellen på Leopold de to, QR og QRW er at den sidste er beregnet til montering på Weaverskinner/baser. De aftagelige Leopold montager er dog ikke så hurtige som EAW svingmontagen, som nok må siges at være noget af det mest avancerede på markedet, til gengæld er de til 1/6 del pris og fuldt ud anvendelige. I løbet af kort tid får jeg også en Remington 788 i 222 REM, den skal også have en Leopold QR montage...Så mine bedste anbefalinger til Leopold hvis du vil have en stærk og præcis billig montage, og mine bedste anbefalinger til EAW hvis du vil have en superkvalikram-montage og betale.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
De såkaldt "fæle mærker" EAW efterlader, skulle fremover ikke eksistere har jeg ladet mig fortælle, da EAW ville ændre på bærefladerne på ringene.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Det påstås at EAW kan slides alt afhængig af hvor mange gange man "svinger" kikkerten, metal der "gnider" mod metal. Jeg har på mine rifler EAW, Leupold QR, Leupold ORW og Weaver Grand Slam systemer. Mit Leupold QR system er jeg ikke så tilfreds med, har 1 gang fået byttet systemet hos Leupold (gratis) da den "rille"/"pind", som QR systemet låser med, bliver slidt. Hvis man strammer de små "håndtag" på QR basen for hårdt - og hvem vil ikke gerne ha' ringene til at sidde godt fast- ja så slides systemet megt hurtigt og nu er den sgu' "gal" igen - metal der "gnider" mod metal. Jeg købte for nylig et sæt lettere brugte ringe til min EAW, men måtte returnere dem da de "sluggede" i EAW baserne - så det blev til nye i stedet for og jeg blev 1500 kr. fattigere!! - men det "funker"!
Fordelen ved QRW og Grand Slam er at de passer på Weaver standart baser og så er prisen jo også gunstig i forhold til EAW, selv om EAW ER LÆKKERT!! - Da QRW og Grand Slam ringe er af stål husk også at bruge stålbaser. Jeg har ikke konstateret nogen slidtage på disse ringe eller baser - det er vel fordi de "klemmer" i modsætning til EAW og QR "gnideriet" - men det kan Lars "G. D." sikkert gi' en forklaring på? Hvad så med Locktite mellem ringe og kikkert? Jeg har lige afmoteret min Meopta kikkert, som var monteret i QRW ringe med blå Locktite, og eloxeringen på kikkertrøret var simpelthen blevet opløst - ****t!!!! - (dog ingen skade på ringene - det var da en trøst!)- Er det almindeligt eller er det bare en dårlig eloxering af Meopta kikkerter?

Mauser 98
Svar
#5
Leupol QR

Jeg kan på det varmeste anbefale QR montagen [Big Grin]
når den kan stå distancen på en 300 Weatherby magnum så holder den også til en Sauer i standard kaliber.
Det med aftage hstigheden, er det ikke lidt flueknipperi [8D]

Forøvrigt min favoritmontage da pris, ydelse og udseende falder fint sammen.

Claus the Dane [Smile]
Svar
#6
EAW montage

Jeg har forøvrigt en komplet EAW montage til en Interarms MK X riffel
jeg er ret sikker på den også passer til en Mauser [8D]

Hvad kan jeg få for den drenge [:p], giv et bud, den er som ny.

Billeder kan mailes, eller den kan ses på stumpemarkedet på Langeland den 25 september ( Skydedag for hjemmeladere og andre interesserede )

Claus the dane [Smile]
Svar
#7
Jeg benytter QR på alle mine rifler og har kun ros til systemet.
I mine øjne er EAW lige så unødvendigt kompliserede som en Bl.... riffel, hvor QR er lige så enkelt som en Mauserlås.
Hvis der er nogen (Mauser 98)der har problemer med "gnideri" så har de for store overarme[B)]. Så hårdt har jeg ikke haft behov for at spænde mine.
Desuden er det ofte meget svært at få EAW montagen lav nok med kikkerter der er mindre end 56mm. Jeg kan ikke tåle at have mere end plads til en kasketskygge[Wink] mellem Leupolden og piben.

Med hensyn til Loctite. Jeg bruger ikke Loctite på mine Leupold ringe (cal.416) men nogen gange kan det være nødvendigt at lime i den nederste ring. Så bruger jeg UHU Plus Endfest 300 som medleveres af Sauer til EAW baser. Det er en 2-komponent lim der kan forstærkes ved opvarmning. Enkelte gange har den taget den sorte farve med af, men kun ved lakerede kikkerter - ikke ved brunerede/eloxerede kikkerter.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Køber I Leupold montagerne via nettet eller hvad? Ved Midway Danmark løber det op i omkring kr. 1000,-. Kan det gøres billigere? Har I nogle hjemmesider I handler ved?

mvh. Johannes
Svar
#9
Er det overhovedet nødvendigt at pårører lim ved montereing af kikkert?

Et andet spørgsmål: Er der dårligere stabilitet i ringene ved QR end i QRV, ved at der kun er en skrue i hver side af ringene?

mvh. Johannes
Svar
#10
Nu har jeg siddet og lurepasset lidt på denne tråd (og undret mig over at ikke andre bragte det på bane) - nej Johannes, det er ikke nødvendigt at påføre hverken lim, Locktite eller harpiks - det er kun når montagen ikke passer til kikkerten.
Til begge mine kikkerter/montager var der i "brugsanvisningen" angivet et tilspændingsmoment, hvilket jeg har anvendt og ingen af kikkerterne/montagerne har rykket sig så meget som en My.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Intile har ret... Hvis man har behov for "lim" mellem kikkert og ringe, så er der noget galt med ringene/kikkerten....
Men mellem baserne og riflen er det en helt anden sag!!! Her er det min erfaring at stort set kun de rifler er har "integrerede baser": Sako, Ruger o.s.v. kan undvære "lim" Selv på min lille Steyr SL .222 har jeg måttet "lime" baserne til sving-montagen og "locktite" skruerne..
Løse/billige/dårlige baser er årsagen til over 90% af alt kikkert-bøvl!

Man kan i øvrigt undgå meget bøvl med ringe og kikkert, hvis man anskaffer sig en 1" og en 30 mm stang af aksel-stål og lidt slibe-pasta og "Lapper" sine ringe, så passer de perfekt på kikkerten og laver ikke mærker!, de "binder" ikke og "vrider" ikke kikkerten!
De fleste variable kikkerter er konstrueret med et "rør inden i røret" som glider på nogle "lejer" indvendigt i røret, og selv en mikroskopisk "bøjning" af yderrøret kan bevirke at man bander ad kikkerten fordi dens træfpunkt flytter sig med forstørrelsen!!!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)