Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Statistik (flugtstrækning)
#1
Et eller andet sted. På et eller andet tidspunkt, har jeg set en svensk undersøgelse/statistik over elgs flugtstrækninger ved skydning med forskellige kaliber.
Nu kan jeg ikke finde undersøgelsen.
Kan jeg få hjælp?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Hej Knerik,dén undersøgelse har jeg lige læst i et gammelt "Jæger" hos mine forældre,jeg skal prøve at finde den næste gang jeg skal derud.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
prøv at se her
http://www.reloadersnest.com/article_survey_dec0902.asp

Karsten
Karsten
Svar
#4
Ja, den undersögelse var desvärre - på trods af at den kunne have väret rigtigt god - ikke helt retvisende. F.eks mener jeg at kunne huske, at flere af de mere eksotiske kalibrer, der indgår i materialet, var repräsenteret med så få nedlagte elge, at den statistiske sikkerhed var mildt sagt dårlig for disses vedkommende. Undersögelsen sagde som det nävnes på reloaders nest heller ikke noget om hverken den anvendte ammunition, skudholdet, om elgen stod stille eller ikke, skytternes erfaring, alder m.v.

Et eksempel: I og med at undersögelsen er svensk vil jeg f.eks. påstå at gennemsnitsalderen for skytter, der skyder med 9,3x57 og 8x57 er langt höjere end skytter, der skyder med .308. Träningsniveauet blandt veteranerne er ikke det samme som blandt de yngre jägere, syn og reaktionstid ej heller. Ligeledes er riflerne i disse kalibrer gennemgående udstyret med ringere sigtemidler. Hvilke skud der välges - og fravälges - er formentlig også ret forskelligt mellem de forskellige aldersgrupper.

Så hvad kan resultaterne egentligt bruges til? Måske nok en grov sammenligning mellem de mest populäre kalibrer - en sammenligning der ikke overraskende påviser, at det er hip som hap om der skydes med 6,5 - 30-06 eller 308. F.eks. at konkludere at 6,5x55 er en bedre elgkaliber end .300 Winchester Magnum (eller omvendt) kan man imidlertid ikke, selvom resultaterne antyder det alt efter om det er partonforbruget eller flugtsträkningen der vägtes.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)