Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 eller 220 Swift
#1
Hej Drenge

Jeg har en rem 700 i 223 rem, som blev pibet om til 7" stigning.

Jeg har derfor nu en næsten ny rustfri/fluted 26" pibe i 12" stigning
der bare står. Den skød ved 223 hastigheder klart bedst med 55 grains kugler, dette kan vel løftes 5-10 grains ved lidt højere hastigheder.

Leger så lidt med tanken og at montere den på en mauser 98 lås og bestille et fint komposit eller laminatskæfte.

Kammeret skal skæres op til enten 22-250 eller 220 swift.

Kære venner kom med de gode argumenter for den ene og den anden.

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Det kommer an på hvilken hastighed du ønsker, og om du er hjemmelader, og hvor længe din pibe skal holde.

Hvis du vil ha' max. hastighed er 223 WSSM "king of the hill" i kal. 22.
Svar
#3
22-250 / .220 Swift

Is the .220 Swift still king??? Dette spørgsmål stiller Don Lewis sig i en artikel i ”The VARMINT HUNTERS MAGAZINE” (nr. 41 – Januar 2002) http://www.varminthunter.org/downloads/Issue41.pdf

Don Lewis drager sammenligninger imellem kal. 22-250 (som i mange henseender har afløst Swift én) og kal. .220 Swift.

Hans konklusion kan i selv læse i artiklen! [Big Grin]

Fordele ved .220 Swift, set fra mit synspunkt:

Det er ingen grund til at maksimumlade Swift én, men hvis man mener det er påkrævet, har man ca. 15% mere hylsterkapacitet til rådighed end i 22-250 éren.

I en Mauser 98 lås er Swift éns hylsterlængde på 56 mm, mere lig den hylsterlængde (57 mm) som låsen er bygget til.
Dermed ikke sagt at Mauser 98 låsen ikke fungerer udmærket med kal. 22-250, som har en hylsterlængde på 48 mm.

Den eneste ulempe jeg kan nævne er at Swift én har det som kaldes ”semi-rimmed case”, hvilket betyder at hylsterkraven rager længere ud end hylsterkroppen. Dette kan give problemer ved repetering, hvor kraven kan trække den underliggende patron i magasinet med frem. Jeg afhjælper ”problemet” når jeg lader magasinet ved at sørge for at den nederste patron ligger længst tilbage, og de efterfølgende gradvist ligger foran den forriges patronkrave.

Jeg kan varmt anbefale dig at vælge kal.220 Swift.[Wink]

Swift
Svar
#4
Hej Swift

Jeg havde nu også regnet med at du ville give gode råd.

Swift er også favorit af følgende årsager;

1. Større forskel til 223 rem
2. Der er ikke så mange der har en (vigtigt)
3. Som du nævner er den nok mere harmonisk til en Mauser lås
4. Hylstervolumen udløser ikke behov for sprængladninger i det
lokale hastighedsrace.

Det der taler imod er egentlig kun.

1. Den omtalte semi-rim, da en riffel med funktionsproblemer bare
ikke står i mit skab ret længe og dette projekt har nok ikke den
store gensalgsværdi.

2. Store hylstre skal sædvanligvis lades til grænsen for at give
jævne hastigheder og i Swift(og næsten i samme grad i 22-250)
betyder det høje hastigheder og høj slitage, men de mange skud
skal stadig igennem 223´eren.

Swift kan du oplyse om følgende teori holder ?

Lidt langsommere krudt der fylder hylsteret giver lidt langsommere
hastighed uden at ødelægge præcisionen.

Hvad skyder du selv med ?

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Halløj
Jeg fik kamret til 22-55 pga de mængder af 6,5 hylstre der ligger på lager.
den repeterer også ganske godt i en 98´er
Minusset er at diesættet ikke er en hyldevare
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg forsøger at begrænse mit udvalg af krudt jeg bruger til genladning. Derfor har jeg prøvet om Vihtavuori N150, som jeg i forvejen bruger til kal. 308 win. og 6,5x55 var brugbart i .220 Swift.

Uden at være helt fanatisk med hvor lille en egenspredning det var praktisk muligt at opnå, har jeg dog dannet mig et indtryk med nedenfor stående ladninger i min riffel, som har en riffelstigning på 1” – 14”.

Ladningerne har i ingen af tilfældene fyldt hylstrene helt, og variationen af hastighedsmålingerne har ved de enkelte ladninger været under 10m/sek.

Kugle:………………………………….Krudt ………………………......V/0

55 gr. Lapua FMJ…………………...38 gr. N150………………..1132 m/sek.
50 gr. Norma blyspids…………….38 gr. Norma 202…………1181 m/sek.
55 gr. Nosler bal. tip………………39 gr. N150………………..ikke kronograferet
55 gr. Nosler bal. tip………………40 gr. N150………………..ikke kronograferet
50 gr. V-Max –Moly……………….36 gr. Norma 202………...1160 m/sek.

Jeg har kun prøvet krudttyperne N150 og Norma 202, og er kommet til det resultat at det bliver 202 jeg bruger fremover, men at N150 som er lidt langsommere brændendende end 202, absolut er ligeså anvendelig.

Præcisionen har i alle forsøgene været tilfredsstillende, dog syntes jeg at der med de ikke molybelagte kugler hurtigt aflejrer sig for meget tombak i piben (påvirker præcisionen).
Da jeg begyndte at bruge Hornady´s 50 gr. V-Max Moly kunne jeg ”holde” præcisionen, også ved mange skud.

Det er så der jeg er nu:
50 gr. V-Max –Moly………………..36 gr. Norma 202………...1160 m/sek.

Jeg har netop ladet :
50 gr. V-Max –Moly………………..40 gr. Norma 202………......???.m/sek.

Denne ladning har jeg dog ikke har fået afprøvet endnu, (jeg skal lige have opbrugt de andre), men V/0 vil nok ligge omkring 1250 m/sek. [}Smile]

Swift
Svar
#7
Hej Swift

Ideen med at bruge samme krudt kan jeg godt følge, da man så altid bruge rimeligt frisk krudt.

Af diverse tabeller kan jeg også finde noget der passer til min 308,
min 223 med tunge kugler og 220´eren.

Af dit kugle valg kan jeg se at den ikke er dit foretrukne våben til
forårsbukken. da min bliver med 12" stigning vil jeg prøve om ikke
diverse hårde 50 og 55 grains virker helst 60 grains.

Som du skriver er der nok heller ikke tvivl om at coating er en god ide i de små hurtige kalibre. I de større bruger jeg det nu også, men det er mest pga lettere rengøring.

Hvor stor er volumen forskel på et 22/6,5x55 hylster og et 220 Swift ?

Den er så endnu mere speciel end 220 Swift.

Tak for hjælpen og de gode råd.

Hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej Igen

Nu har jeg brugt 223 med de tunge kugler i 7" stigningen og det gik
fint. Jeg synes bare ideen med en 223 gik lidt fløjten da kugle banen ikke længere er særlig flad.

Derfor kommer Hatting nu til at sende 12" stigningen på igen og så er min 223 igen en fladtskydende kragedræber.

308 er så min alt overvejende jagtriffel

og den senere anskaffede 300 rum den store dreng.

piben i 224 med 7" stigning skal så laves om.

Kan man montere den på en kort lås(308 længde)og så skære et 22-250 kammer (220 Swift bliver nok for stort og hastigheden for høj stigningen) og få det til at fungere med 75 grains kugler ?

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
En 22-250 med 1:7 stigning bliver en riffel med begrænset anvendelse!

de lette "Varmint" projektiler vil komme op i så høj rotationshastighed at de færreste af dem vil nå ned til skiven[8D]

Der er ikke mange gode projektiler i høj vægt (selv et 75 grains vil komme op på mindst 900 m/sek) der kan holde sammen og dermed mindske kød-ødelæggelse og blodudtrædninger i et stykke råvildt.

Men den skal nok skyde fladt!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis

En 22-250 med 1:7 stigning bliver en riffel med begrænset anvendelse!

de lette "Varmint" projektiler vil komme op i så høj rotationshastighed at de færreste af dem vil nå ned til skiven[8D]

Der er ikke mange gode projektiler i høj vægt (selv et 75 grains vil komme op på mindst 900 m/sek) der kan holde sammen og dermed mindske kød-ødelæggelse og blodudtrædninger i et stykke råvildt.

Men den skal nok skyde fladt!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Begrænset anvendelse ja det er der ikke tvivl om.

Jeg sammenlignede med 223 WSSM og de hastigheder der kommer ud af den.

en 223 WSSM har fra fabrik 8" stigning(citat hornady lademanual), så med lidt lavere hastighed vil en 22-250 med 7" kunne fungere med de
tungeste kugler. Hvordan Winchester havde forestillet sig, at den skulle skyde med de lette kugler, som hornady fraråder ved jeg ikke.

Jeg havde forestillet mig at skyde med 75 grains a-max eller BTHP
og til jagt 75 grains Scirocco. Den skal og kan sikkert heller ikke skyde med andet. Til det lette suppleres den jo stadig af 223 med 12"
der skyder fint med 50-55 grains.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)