Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Scenar
#1
Hvor finder jeg fabriksladedata for Lapua Scenar 168 grain, cal. .308? Patronen skyder som den skal, jeg er blot interesseret i at minimere egenspredningen - d.v.s. fabrikens krudtvægts tolerance.
Helts data med nøjagtig den samme krudttype som Lapua bruger.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#2
Fra Lapua´s online manual:

44,8gr. N150 "Accuracy load"

I min Sako 75 skyder den 100m grupper som et forstørret hul.
Det er med 1mm friflugt og krudt afmålt fra krudtmålet!!

Jeg har ikke engang eksperimenteret med friflugten endnu, så det tegner godt[Smile]
Svar
#3
Så tror da pokker, min lader (jeg lader ikke selv endnu) har på min anvisning brugt N550 (det havde jeg fået oplyst) og de gik mildest talt som en pose lo..


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Jeg har et eller andet sted en gammel mail liggende med disse oplysninger direkte fra Lapua.
Jeg prøver ved først kommende lejlighed at se om den er til at genfinde[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Af hjertet tak!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Fra Lapua´s online manual:


Rettelse: Det er fra Lapua's homepage, men det er Vihtavuori's ladetabel.

Det er nu en god ladning alligevel[Smile]
Svar
#7
Hej

Brug Lapua.com og download deres reloading guide.

Jeg bruger den nu da jeg skiftede fra Sierra Match King til Scenar.

De oplyser ikke hvilken fænghætte der benyttes, men jeg gættede ud fra deres generelle ejerskab/samarbejdspartnere på RWS.

Jeg skyder et hulsgrupper(5 skud)100 m og under 25 mm 200 m og
bruger max - 0,5 grain og 71 mm(standard) har ingen trykproblemer
og fandt ikke præcisions fordele ved mindre friflugt(eller så skyder
jeg bare ikke bedre).

Jeg har lige bestilt 500 silver jacket og vil igen bruge deres egne data.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
VihtaVuori N550, men kun med 50,1 grain, O.A.L. 71 mm


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
Hvad er grunden til at der i Lapuas Reloadingguide fra 2004 står VihtaVuori N550, 50,1C grain, O.A.L. 71 mm
og i Reloadingguiden fra 2006 står VihtaVuori N550, med kun 48,9F grain, O.A.L. 71 mm som max-ladninger............er krudtet blevet hidsigere eller hvad?


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Desværre er forklaringen tilsyneladende at VV N550 krudtet har fået lidt lavere densitet, altså fylder mere i hylstret.

48,9F grain F-et står for "hylster fuldt" 50,1C, C-et står for "Compressed load"

Jeg har set det samme med mit nye N550, det fylder en anelse mere i hylstrene.

Jeg ville ikke vælge N550 til .308 matchladninger medmindre man ikke kan få N150 til at gå ordentligt, eller absolut skal klemme de sidste par m/sek ud af .308... men det går ofte ud over præcisionen...

Velocity is good, Precision is Everything.....[Big Grin]

Sjovt nok så skyder min gamle Otterup-Mauser98 bedst med 49 grains N550... Men med sin 20" pibe er mundingsflammen næsten ligeså imponerende som med min .376Steyr Scout...[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)