Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harmonisering af fænghætter
#1
I morgen skal jeg hente min nye Sako 7 mm RM og skal derfor have lavet nogle prøveladninger. Da jeg er nybegynder holder jeg mig strengt til data fra h.h.v. Norma's og den norske ladebog og lader kun med MRP. Dog kunne jeg godt tænke mig at harmonisere brugen af fænghætter. Hvad sker der hvis jeg ændrer fænghætterne fra CCI 200 (den norske) og WLRM (Norma's) til CCI 250 LR ?
Håber på et hurtigt svar, da jeg skal i gang nu.

mvh.

Grimbart
Grimbart
Svar
#2
WLRM svarer stort set til CCI250. De er begge magnum gænghætter.
Bemærk at ladningerne fra Norma der bruger magnumgænghætter generelt er lidt lavere end dem fra "Den Norske" med CCI200.
Det er bl.a for at kompensere for de kraftigere gænghætter.

Læs afsnittet om gænghætter i Normas ladebog. Det er interessant.


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak for svar. Jeg har læst Norma's afsnit om fænghætter, men har aligevel endnu et spørgsmål: Hvis jeg bytter CCI-200-hætterne ud med 250-hætter og samtidig starter med minimumsladning i.h.t. den norske ladebog. Er jeg så på nogenlunde sikker grund? Man skal vel ikke gå under den opgivne minimumsladning p.g.a. risiko for detonation, selv med magnumhætter?

Mvh.

Grimbart
Grimbart
Svar
#4
En magnum gænghætte contra en standard erstatter 1½ - 2 grains krudt, afhængig af caliber, så du er på sikker grund selvom du starter en enkelt grain under den norske minimumsladning.

Det er jo ikke sådan at detonationer begynder umiddelbart under minimumsgrænsen ligesom at våbnet ikke nødvendigvis sprænges hvis du kommer lige over maximumladningen, men "better safe than sorry"[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Tusind tak. Det er klar tale der er til at forstå.

Mvh.

Grimbart
Grimbart
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)