Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Limtype til knækket skæfte
#1
Hej alle

Jeg har fået forespørgsel om jeg kunne lime et skæfte. I den anledning ville jeg lige spørge om der var nogen her, der ved hvad den beste type lim til dette formål er.

Alt det med at få olien ud, bore stifter i osv. det har jeg styr på. Men er der noget der er bedre end 2-komponent epoxyklæber, som jeg lærte af en nu afdød bøssemager jeg kendte[?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Jeg har bygget en del modelfly og har ikke fundet en bedre trælim, til kritiske steder, end to-komponent epoxy lim af god kvalitet.
Svar
#3
Hvis du bruger epoxyklæber får du en meget stærk limning.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du efterfølgende skal slibe lidt på træet for at få over evt. overflødigt lim af kan det give problemer, da den hærdede epoxyklæber er hårdere end træet, og resultatet derfor godt kan blive at du mest sliber træet rundt om limningen med en meget synlig "limkant" som resultat.

Har prøvet engang at lime et håndtag på en fiskestang med araldit. Efterfølgende spændte jeg den i en drejebænk for at pudse limkanterne af, som var kommet lidt frem, da ringene var limet sammen.
Resultatet var lige til at tude over. Alt korken mellem limnigerne blev slebet ned.....

Nu er træ jo lidt hårdere end kork, så problemet er muligvis mindre, men jeg ville nu nok bruge en god trælim. Hvis kolben flækker igen, vil det næppe være i limningen, med mindre du lader kolben stå opløst i vand....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Når man limer med Epoxy har man altid en klud og noget sprit ved hånden.
Det tager limen med lethed indtil den er hærdet.

Hærdet Epoxy kan man ta' med en varmepistol. Der skal ikke ret meget varme til.
Svar
#5
Herligt at jeg allerede var på rette spor, tak for "indspark"[Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)