Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anklaget for at eje udstoppet jærv
#1
Advokat åtalad för järvinnehav

En advokat från Norrbotten åtalades i början av veckan vid hovrätten i Luleå för innehav av en uppstoppad järv.

Advokaten har tidigare dömts av Gällivare tingsrätt till 3 000 kronor i böter. Åklagaren vid hovrätten yrkade på samma straff.
Advokaten däremot förnekade brott och hävade att han köpt järven på auktion i god tro, samt att järven var skjuten för mer än 50 år sedan då den var ett lovligt byte.
Men åklagaren anser att lagen är tydlig när det gäller utrotningshotade djur och att all handel är förbjuden. Han anser att mannen brutit mot artskyddsförordningen.
Advokaten själv sa att han litade på auktionsfirman och att han, så snart han fick reda på att järven måste registreras också gjorde det. Han lämnade även in järven till polisen. Enligt mannens försvarsadvokaten hade han ingen aning om att köpet var olagligt, trots att han är juridisk expert.
- Det här är nya regler, som kommer från EG-bestämmelserna och de står inte i lagboken. Även polisen var omedveten om dessa regler. Så det är inte så konstigt det här. Advokater är också människor, hävdade försvarsadvokaten.

Holger Nilsson

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Fastholder dommen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Det er noget underligt noget.
Hvis jærven er 50 år gammel, er den jo lovligt nedlagt, udstoppet og ejet.

Svenskerne må have en paragraf om ulovlig handel.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)