Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 Jærveunger aflivet i Dovre
#1
Tre jervvalper ble fredag avlivet i Dovre ved den omstride hiuttak-metoden.

Tre jervvalper ble i forrige uke avlivet ved hiuttak i Dovre.

Avlivingen fant sted fredag ved et ynglehi i Haverdalsområdet i Dovre, melder NRK på nett.

Direktoratet for naturforvaltning hadde gitt tillatelse til dette på grunn av faren for store tap av sau i området. Uttaket ble ledet av Statens naturoppsyn.

Det var også gitt fellingstillatelse på tispa, men den ble ikke skutt. I 2005 ble det dokumentert og antatt rundt 30 jerveskader på sau i nærområdene til hiet.

Rovviltnemnda vedtok i sitt møte i mars i år å anbefale hiuttak.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Hvad er hiuttak-metoden?


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#3
Jervevalper tas ut av hiene sine og blir avlivet. Virkemidlet er fullt lovlig og kalles «hiuttak».

Jeg arbejder lidt på mit norske....[Wink]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
OK jeg prøver igen - hvad betyder så "hiene"?


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#5
Et hi er et sted, hvor järven sover om vinteren og föder sine unger i foråret....men det vidste du jo godt....[Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
OK, jeg vidste godt hvad et hi var, jeg kunne blot ikke finde ordet "hiene" i den norske ordbog - men tak for hjælpen [Wink]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)