Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af kaliber og riffel (igen)
#1
Hej Alle,
Jeg er ny her på forumet og vil våge at lægge ud med et emne der allerede er meget omdiskuteret her på forumet. Det skal hertil siges at jeg i forvejen har støvsuget forumet for informationer så indlægget skyldes ikke at jeg ikke har evnet at søge info på området.

Jeg er forholdsvis ny riffeljager som indtil nu har brugt en lånt Mauser 6,5x55. Jeg er imidlertid kommet dertil hvor jeg gerne vil have min egen riffel og er i den forbindelse blevet i tvivl om en masse ting, hvilket jeg nu beder om Jeres kommentar til.

Indtil videre er jeg kommet frem til at riflen skal være en Ruger 77 mk II i rustfri med syntetisk skæfte. Inde i mine overvejelser har også været Remington 700. Mit indtryk af var at den virkede "mærkelig" og at jeg generelt ikke havde den samme følelse af kvalitet som ved Rugeren. Det eneste minus jeg kan finde ved Rugeren er at aftrækket her på forumet er beskrevet som tungt, men hvis det bliver et problem for mig er det jo forholdsvis simpelt og billigt at udskifte dette til Rugers eget match aftræk eller en anden fabrikats. Baserne til kikkertmonteringerne på Rugeren tiltaler mig, mens jeg ikke kan finde ud af om mauserlåsen er det man skal gå efter eller om man hellere skal gå efter en mere moderne lås.

Mit valg af kaliber er imidlertid der hvor jeg har fleste kvaler. Der har været en del tråde om det her i forumet som jeg gennem min beslutningsproces har brugt til inspiration men savner "personspecifik rådgivning".
Indtil videre skal jeg kun ha' en riffel men vil ikke låse mig fast ved valget at denne riffel hvis jeg nu senere får lyst til at udvide samlingen (Yderst sandsynligt #61514Wink.
Jeg er kommet frem til at udelukke 6,5x55 da jeg ikke kan se nogen væsentlige forskelle mellem denne og .308. Kuglebanen ikke væsentligt mindre flad (0,4 mm på 200 m) og relylet heller ikke væsentligt højere. Anslagsenerigen er dog heller ikke meget højere. Dette henleder mig til 30.06'erne som har samme kulgebane som .308 men en hel del mere anslagsenergi og noget mere rekyl. Til jagt på råvildt har de tre kalibrer intet problem (nærmest for kraftige) men jeg har en stærk forestilling om at jeg skal bruge riflen til jagt på vildsvin og her har man jo brug for noget firepower. Det er dog stadig hovedsageligt rådyr jeg skal jage. Jeg kan forstå at den generelle mening om 6,5x55 i de lande hvor der huserer vildsvin er at den ikke er kraftig nok, hvilket vel heller ikke gør .308 meget mere velegnet da denne ikke er meget kraftigere. Det får mig til at konkluderer at 30.06'eren er det bedste valg men stiller mig også med et par bekymringer. Rekylen og larmen er det første jeg bekymre mig om. Jeg har prøvet en Sako 75 hunter i 30.06 og syntes ikke rekylet var et problem. Men det er vel også en tungere riffel end den forholdsvise lette Ruger hvilket vel ikke ligefrem afhjælper problemet. Muligheden foreligger dog for at få indbygget noget rekyldæmpende i skæftet men det koster jo også. Det næste problem er om 30.06 rent etisk kan retfærdiggøres til jagt på råvildt eller om det er overkill, jeg vil jo også gerne have noget kød med hjem.
Det der yderligere taler for 30.06'eren er at den vil være mere oplagt engang i fremtiden at supplere med f.eks. en .243, end en af de mindre kaliber ville være, hvis man syntes at 30.06 bliver lige lovligt overkill til råvildt. Men får jeg nogen sinde købt en riffel mere er der jo ingen der ved.

Det skal desuden lige siges at jeg har besluttet mig for hvilken kikkert jeg skal have så dette er ikke et emne jeg lægger op til her. Jeg har i forvejen nok også allerede skrevet alt for meget til der er nogen der gider at læse det, men et luksusproblem af denne klasse kræver grundig indsigt. Håber at der er nogen der kan give mig en kommentar med på vejen i mit valg.

Mvh
Simon
Svar
#2
Hej Simon.

Kan du ikke kort beskrive hvad du skal bruge riflen til. Jeg tænker her på jagtformer og hvilke vildtarter du ønsker at jagemåske også længere ud i fremtiden end du kan se nu. Endelig også gerne hvor du ønsker at jage, også .
Skal du også bruge riflen til konkurenceskydning af forskellig art, eller er det "kun" til jagt.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#3
Køb en Mauser 8*57, den kan alt og er billig i anskaffelse. Råvildt og alt derover magter den [Big Grin]
Svar
#4
Hej Simon

Skulle jeg vælge (nøjes ;-)) med én kaliber, så blev det en 3006. Jeg er selv startet min jagtkarriere med en 3006'er, men da jeg har tilladt at have flere rifler stående i skabet så er 3006'eren fravalgt. Til fordel for

223 til det lette (råvildt m.m.)
9,3*62 til det grove

6,5*55 til træningsskydning. ( den kan ryge med på jagt om efteråret i et område, hvor der både er råvildt og dåvildt)

Så tilbage til udgangspunktet, så finder jeg 3006'eren som et af de bedste kompromisser når man ser på muligheden for de lidt større vildtarter kombineret med acceptabelt rekyl og udvalg i patroner.

Jeg finder genrelt Ruger som en godt valg i mellemklassen, men aftrækket er ikke lige min smag - Så skal man til at skifte det ud, hvorfor så ikke købe en riffel med et bedre aftræk fra starten - Her ville jeg så på SAKO 75 som tilsyneladende er på vej til at blive afløst af SAKO 85 og derfor kan fås til ret fornuftige priser for tiden....

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
hej
Først og fremmest skal den bruges til råvildt og træning, hvor jeg dog ikke har nogen ambitioner om konkurrenceskydning som landet ligger nu. Derudover er jeg sikker på at jeg vil komme til at jage nogle vildsvin og måske en Elg hvis jeg får muligheden. Længere ud i fremtiden kan jeg ikke gætte om, men jeg er generelt ikke glad for at lave et valg nu der gør at jeg i fremtiden står med håret i postkassen.

Simon
Svar
#6
vil du kun have en riffel - så vælg en 3006 uden tvivl!

fuck jilas
siger at deres kunder kun bruger12% af hjernen
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#7
Forskellen i de tre aktuelle kalibrers effekt er närmest rent hypotetisk, det er andre overvejelser der bör afgöre dit valg.

6,5x55 er et usikkert valg på grund af et planlagt blyforbud i Sverige, der i fald det gennemföres, vil nedklasse kalibret og göre det ulovligt til jagt på större arter. Til råvildt vil kalibret altid väre gangbart og det er det kaliber af de tre som er billigst at träne med.

.308 er lidt dyrere i träningsammunition men billigt at lade til selv og mulighederne her er ubegränsede. Kalibret kamres i en kortere lås end de to andre og egner sig desuden til brug i meget korte piber, hvilket betyder, at du kan få dig en särdeles handy jagtkarabin i dette kaliber.

.30-06 er den dyreste af de tre at träne med, men i lighed med .308'eren billig at genlade og kugleudvalget er det samme. Kräver en längere lås og en längere pibe end .308'eren, hvis den marginale ballistiske fordel skal udnyttes.

Alle tre kalibrer kan udmärket bruges til det meste jagtbare vildt i Europa - dog har .30-06'eren en lille fordel i forhold til skudstärke arter såsom svin. Til björn er der ingen af disse kalibrer, der räkker og efter min mening ville et langt bedre europäisk allroundkaliber ud fra rent jagtmässige betragtninger väre i klassen 9,3x62.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Hej

Hvis jeg var dig ville jeg købe en Sako i 6,5-55 eller billigudgaven af S&L. Køb en riffel med ordentligt aftræk - det andet vil du fortryde...
I mine øjne er en 30.06 lige på kanten rekylmæssigt for en nybegynder for der er ingen som har gavn af at få en dårlig start på at skyde (jo større rekylopfattelse jo dårligere skyder du - bare se på Bubber [Wink]) og der er jo at kunne ramme sit mål det handler om.

I Sverige er det trods alt stadig tilladt, at skyde med 6,5 55 på elg og mon ikke og også det fortsætter - ellers så har du så muligheden for senere at købe en 9,3 - 62 - eller 9,3 57 til elg og svin [Big Grin]

Jeg bruger oxo min 9,3-62 på bukkejagten jubieeeeeeeeeeeee ja det er sq snart. Der hvor jeg skal sidde er der ikke så langt til naboen så en høj kugle med 9,3-62 får bukkekaj til at glemme alt om at løbe ind på naboens [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
[quote]Originally posted by lynge

vil du kun have en riffel - så vælg en 3006 uden tvivl!

Jeg er enig. Men vælg en forholdsvis tung riffel og fin en hjemmelader der kan lave nogle patroner med lette kugler, det giver lettere træning og billigere.

30-06 kan meget opad i spektret og med tunge kugler vælter grisene også.
Skal du senere supplere er 223 22-250 og 243 fine valg og her er der stadig pænt spring til 30-06. Det er der ikke fra 6,5 x 55.

Men man kan også bruge 6,5 og få ladet patroner med lette kugler.
Scenar kan købes med 7 gram og den mærkes næsten heller ikke.

Den kan så dække det meste at det lette område og man kan som alternativ indkøbe en mere "rigtig" stor fx 338 win mag.

Og uden diskussion er en 6,5 med lette kugler lettere at lære at skyde med. Ingen lærer at skyde med tunge kalibre, med mindre de har en instruktør, som vil hævde sig selv.

Med hensyn til fabrikat så tag den du bedst kan li`.
Men er der problemer med aftræk så få det regnet med i prisen med det samme Det er altid dyrere at rette mnår handlen er på plads.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Vælg du blot en 30.06, når du ikke vil ha' en 6,5'er.

En hjemmeruller der kan forsyne dine trænings/jagtpatroner med 110 grains Hornady, vil kunne gøre enhver 30.06'er behagelig at skyde med på skiver og råvildt.

Men vælg en skyder med et godt aftræk, et rekylevenligt skæfte og en kikkert med lang eye-relief.

Benyttes der f.eks. 220 grains kugler, så kommer den baglæns ...

Rekylen må ALDRIG komme over i pandebenet.[}Smile]

Er dette overholdt, så kommer du ikke galt af sted ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Lige meget hvor du rejser hen i verden vil du kunne finde en lokal handler som har en äske .30-06 hjemme hvis du skulle löbe tör!
Svar
#12
Hej Igen
Tak for alle Jeres meninger.
Hvad jeg gør ved jeg stadig ikke. Men løsningen er måske på vej da S&L M97DL eller sauer 202 er kommet ind i billedet. Et valg af en af disse er jeg blevet overbevist om at vil give mig noget ekstra "kørergælde" (man bruger jo meget at tiden med riflen i hånden uden at skyde). Desuden løser det mine problemer ang. kalibervalg da jeg bare kan skifte piben.

Mvh Simon
Svar
#13
Om du är ute efter en studsare med utbytbara pipor, så tycker jag du även borde titta på Merkel KR1.

Kode:
http://forum.robsoft.nu/album_pic.php?pic_id=2708
Svar
#14
Hej igen
Riffel har jeg ikke købt endnu, men tanker er der nok af.
Efter næsten at have taget beslutningen om at investerer i en riffel med vekselpibe er jeg nu begyndt at kigge den anden vej (læs: fast boring). Den dominerende tanke på nuværende tidspunkt er at købe en .308 som skal bruges til træning, dansk bykkejagt og evt. polsk bukkejagt med mulighed for svin på reviret (og den slags ting hvor man gerne vil have en moderat kaliber som alligevel kan slå fra sig hvis det gælder). Billig ammo og behageligt rekyl samt god alsidighed. Denne riffel skal være af en god kvalitet og med et godt aftræk da den skal bruges på banen, men heller ikke for dyr da den skal "mudres til" i pûrch. Jeg overvejer her en sako 75. I hvert fald indtil jeg får en ny ide om en uges tid[Big Grin]
Hvis jeg så får lysten til noget seriøst trykjagt på svin, jagt på elg eller noget større kan jeg investerer i en .300 w, 9,3 eller en .338 w evt brugt da dette nok ikke vil blive en kaliber der kommer på overarbejde.
Ruger og Remington dukker nu stadig også op i mine overvejelser men jeg tror at jeg vil komme til at bruge 1. riflen så meget at jeg kun vil være helt tilfreds med noget lidt mere cremet. Især da jeg syntes at de hver især har deres svagheder (små svagheder men stadig).
Hermed en lille update i en fortvivlet mands liv.

Mvh
Simon
Svar
#15
Hej Simon,bare lige lidt opbakning til en fortvivlet mand... En SAKO 75 i kal .308 er et rigtigt rigtigt godt valg,et alsidigt kaliber og en rigtig god riffel.Bare lige lidt moralsk støtte....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Hej Simon..
Jeg føler med dig [Wink] Alle disse svære valg [8D] Det er IKKE nemt - men meget hyggeligt, ikk' ?
Du har meget fornuftigt lagt dig fast på et kaliber, som kan det hele. Om du valgte 6,5x55, 308, eller 30-06 er som sådan ligegyldigt. Givet de rigtige kugler, gør de alle jobbet godt, og givet noget skrammel, så laver de alle lort i det [:0]
Mht. til valg af riffel er det næsten et spørgsmål, som giver flere forskellige meninger end valget af kaliber.
Dog vil jeg - som andre - påpege en væsentlig ting, som JEG synes du skal ofre noget tid og penge på. AFTRÆKKET [:0] Et godt aftræk er alfa og omega for at præstere en ordenlig skydning og hvis det ikke lykkes, så løber man med tiden sur i det og så bliver det først rigtig træls og man kommer til at stå med en riffel, som man ikke bryder sig om at bruge...
Hvorvidt du vælger S&L, Sauer, Sako, Steyr ect. er næsten ligegyldigt for det er alle gode rifler, som hver især har deres plusser og minusser..Det er igen det oldgamle valg mellem brunetten og blondinen [:p]
MEN når du nu er inde og snakke om syntetisk skæfte og kal. .308 vil jeg dog lige kommme med et indspark på det område [:0] om hvad JEG synes er godt.

[Image: ST260463B0_1.jpg]

STEYR MANNLICHER SCOUT


Fik selv hjælp her på forummet til valget og kan kun sige at jeg har ikke fortrudt et sekund. Og du kan sagtens finde den i samme priskategori som de andre rifler du har nævnt...

Held og lykke med valget..

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#17
Hej Simon. Jeg har selv for nyligt været ude i næsten de samme overvejelser. Jeg endte med at købe en S&L Classic i .30-06 og har ikke fortrudt et sekund. Mht. rekyl og støj så vil jeg sige, at det i mine øjne er opreklameret. Rekylen er mærkbar, men det er jo heller ikke et luftgevær og selv efter adskillige træningsskud, synes jeg stadig det er til at klare. Støj mener jeg ikke er noget problem, da du uanset hvad andre siger, bør bruge høreværn. Bruger du elektroniske med filter, kan du sagtens følge med i de naturlige lyde. Husk, at der skal bare et skud til og du kan risikere at få varige høreskader (Tinitus f.eks.)
Jeg vil altså vælge .30-06, da det er den bedste all-round kaliber. Så kan du altid senere, når du er blevet tosset våbenfreak, som de andre her på forum-et [Wink]altid investere i yderligere våben. Knæk og bræk. LBH
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)