Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brakstriber
#1
Hej, hvornår er det forsvarligt at slå stiber i brakmarken ??, jeg tænker her på, hvornår man kan gøre det uden at henrette vildtyngel

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Jeg går da ud og slår en stribe jævnligt, og det vildeste jeg kunne forestille mig at myrde, er et par tissemyrer [8D][Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
Både fasaner og ænder er i fuld gang med at ruge.
De første rålam er født.
Såååe, det er ikke kun tissemyrer der er i farezonen.[B)]
Det er netop nu, vildtynglen er mest sårbar.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Ja, det er jo netop derfor jeg spørger, hvornår kan man forvente at det igen er sikkert at slå striber ??

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#5
Hvis du får støtte til brakken gennem enkeltbetalingsordningen SKAL du slå første gang inden 1. maj...og så må du ellers slå gennem hele sæsonen.

Hvis græsset allerede er slået vil størstedelen af kyllinger og vel også rålam nok sidde hvor der ikke er slået. Så der er nok ikke nogen der kommer i farezonen....måske[?]

Kalle
Svar
#6
Det er lejet jagt, og jeg får ikke støtten. Det er ikke slået siden sidste sommer.

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Det er ikke slået siden sidste sommer.


Så har du et lille problem (eller vildtet har)
Det er næsten umuligt at sikre sig imod, at der ligger yngel eller rugende fugle i tæt vegetation. Selv en meget grundig hund giver ikke tilstrækkelig sikkerhed. Af en eller anden årsag afgiver vildtet kun lidt fært her i forårstiden.
Under alle omstændigheder bør du vente til hen i sommerferien, før du klipper græsset. Men ikke engang det, giver 100% sikkerhed, da fugle der "lægger om" stadig ruger og nyklækkede kyllinger "trykker" i stedet for at løbe væk. Også rålam kan holde meget hårdt.
Men du kan evt. bruge molbo-metoden, dvs. få et par mand til at gå foran klipperen.[Big Grin]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#8
OK, hvem melder sig til Molbo metoden ?[Big Grin]

Nej, det går nok, klipperen trækkes jo efter traktor, så mon ikke det meste når at smutte....

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lani

OK, hvem melder sig til Molbo metoden ?[Big Grin]

Nej, det går nok, klipperen trækkes jo efter traktor, så mon ikke det meste når at smutte....

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!



Hmm...Du er vist ikke helt inde i vildtets forsvar mod fjender??????

Et rålam der ved at noget fremmed nærmer sig, vil TRYKKE sig helt ned - om så du prikker til den med støvlerne. Det er sandeligt også rart at kigge på når den er i småstykker [xx(]

Det er da også en rar fornemmelse at se den knuste fasanrede, med kyllingemos [xx(]

Eller harekillingerne der ligesom lammene trykker, og får ørene i maskinen [xx(]

Lani, vent hvis du har en smule samvittighed [8)] eller er muligheden for en forårsbuk så vitig at det må koste på en anden konto ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Hej Lani.

Alt er blevet sagt.. mit bedste råd er: VENT [:0]
Har 1 gang haft 2 rålam igennem en skårlægger og det er IKKE en anbefalesværdig oplevelse [xx(]
Ynglen trykker så dævlens hårdt, at de ikke fortrækker - for noget som helst... desværre...
Du kan dog prøve med at opsætte hvide sække osv osv hvor råvildtet så som oftest vil trække lammene ud af stykket, men igen... du kan ikke være 100 % sikker...

En metode jeg dog har været med til at anvende, er (hvis der bruges skårlægger) er at køre flere gange med den med høj skærehøjde (dvs. at den ikke skærer under ca. 40-50 cm.) Vildtet trækker så væk fra disse striber og man kan efterhånden sænke skærehøjden...
På et tidspunkt gennemgik vi efterfølgende en mark på ca. 5 tdr. land og der var ikke slået vildt ihjel når vi brugte denne metode...

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#11
Hej !

Som Knerik skriver, afgiver stillesiddende vildt kun lidt fært, og trykker meget hårdt. Men skal græsset slås (græs til ensilage bliver slået om ca 3 uger), kan en tur med 1 eller 2 hunde alligevel gøre en forskel. Jeg har, hos en af mine lodsejere, de seneste 3 år drevet græs til ensilage af, umiddelbart inden maskineriet startede op, og har med held fået råvildtet ud af markerne.
Men jeg har hørt, fra andre, at vildtet hurtigt returnerer, selv om man sætter sække op i siderne.
Hvis det kniber med hundekapacitet, så kontakt eventuelt din lokalforenings hundeudvalg. Der er som regel altid nogen der vil hjælpe.

Mvh
Karsten
Svar
#12
Citat:quote:

Lani, vent hvis du har en smule samvittighed eller er muligheden for en forårsbuk så vitig at det må koste på en anden konto ?



Jeg har nok mere samvittighed end du tilsyneladende tillægger mig [xx(]

Jeg kunne da ikke drømme om at slå brakken nu, det trode jeg ligesom var klart. Jeg følger Kneriks råd om at vente til sommerferien, og så bruger jeg molbo metoden [Wink]

Tak for rådene

LANI

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#13
Lani har da netop bevist sin samvittighed, i forhold til vildtet, ved at rejse debatten. Andre ville måske blot klippe, uden overvejelser.[xx(]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#14
Jeg var i går hos min lodsejer, og gennemsøgte græsmarkerne med mine 2 hunde. Vi stødte først 1 rå der sad midt på marken og fandt hendes 2 lam, der var under 1 døgn gamle. Lammene bar vi ned på en tilstødende kornmark.
I den sidste græsmark fik vi trykket mindst 1, en uge gammelt,lam ud af marken og ind i skoven.
Vi var færdige ca. 30 minutter før græsset skulle slåes.

Denne "redningsaktion" gav lidt balance i tingene, da jeg skød en pæn gaffelbuk i en af græsmarkerne for 4 dage siden.

Så herfra en opfordring til at kontakte og hjælpe jeres lodsejere, inden de slår græs.

Mvh
Karsten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)