Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
444 Marlin
#1
Er der nogen der ved hvor på sjælland eller sverige man kan købe/bestille en marlin i 444 marlin.
Og NEJ, det skal ikke være en 45/70G pga. for lav hastighed, for lavt kammertryk, for tunge kugler og et hylster skabt til sortkrudt.

mvh. og knæk og bræk d 16. UNR
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by unr

Er der nogen der ved hvor på sjælland eller sverige man kan købe/bestille en marlin i 444 marlin.
Og NEJ, det skal ikke være en 45/70G pga. for lav hastighed, for lavt kammertryk, for tunge kugler og et hylster skabt til sortkrudt.
mvh. og knæk og bræk d 16. UNR


Nu ved jeg ikke om vi skal græde eller grine[8D]....men ok jeg tager den neutrale linie først!
Du kan nok bestille din Marlin hos Lyngs jagtvåben i Gilleleje!.

Det med det lave kammertryk[:I].....det med at hylstret er skab til sortkrudt[:o)]....tjah....nu ved jeg ikke hvor du har fået din info fra, men prøv lige at undersøge tingene selv, og vend tilbage hertil, og vi tager tingene derfra[Wink]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by tikka93x62

Citat:quote:

Originally posted by unr

Er der nogen der ved hvor på sjælland eller sverige man kan købe/bestille en marlin i 444 marlin.
Og NEJ, det skal ikke være en 45/70G pga. for lav hastighed, for lavt kammertryk, for tunge kugler og et hylster skabt til sortkrudt.
mvh. og knæk og bræk d 16. UNR


Nu ved jeg ikke om vi skal græde eller grine[8D]....men ok jeg tager den neutrale linie først!
Du kan nok bestille din Marlin hos Lyngs jagtvåben i Gilleleje!.

Det med det lave kammertryk[:I].....det med at hylstret er skab til sortkrudt[:o)]....tjah....nu ved jeg ikke hvor du har fået din info fra, men prøv lige at undersøge tingene selv, og vend tilbage hertil, og vi tager tingene derfra[Wink]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem



Det må jeg sige...Du har virkeligt skrevet det pænt og yderst diplomatisk [Big Grin][Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
Uha, der var vist nogen 45/70 tilhængere der følte sig trådt over tæerne ;-)
Beklager, det var ikke for at nedgøre et velafprøvet og bredt anvendt kaliber skabt i 1873 ud fra en .458 projektil ovenpå 70 grain sortkrudt.

info har jeg fra Vihtavuori og Lee.
ang. tryk : CIP max tryk
444 marlin 44900 psi
45/70 G 29000 psi

De er selvfølgelig også ganske konservative ang. ladedata

Men jeg er betemt åben over for yderligere info om 45/70 med ladedata
for kuglevægte mellem 200 og 350 grains og hastighed fra 600 m/s og opefter.
Eller bare smid et par ledetråde til mig, så må vi se hvad der kommer ud af det

mvh UNR
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by unr

Uha, der var vist nogen 45/70 tilhængere der følte sig trådt over tæerne ;-)
Beklager, det var ikke for at nedgøre et velafprøvet og bredt anvendt kaliber skabt i 1873 ud fra en .458 projektil ovenpå 70 grain sortkrudt.

info har jeg fra Vihtavuori og Lee.
ang. tryk : CIP max tryk
444 marlin 44900 psi
45/70 G 29000 psi

De er selvfølgelig også ganske konservative ang. ladedata

Men jeg er betemt åben over for yderligere info om 45/70 med ladedata
for kuglevægte mellem 200 og 350 grains og hastighed fra 600 m/s og opefter.
Eller bare smid et par ledetråde til mig, så må vi se hvad der kommer ud af det

mvh UNR



Ok...Siden du har fundet frem til Lee's data, vil du se at det er opgivet i klasser, da data er til tre forskellige typer våben.

Her er lidt marlin 1895 data som matcher dine krav [:o)]

Kugle: Nosler partition 300grs
Fænghætte: Federal 210
Krudt: Norma 200 - 61grs
Hastighed: 704ms

Kugle: Hornady Round Nose 350 grs
Fænghætte: CCI 200
Krudt: Norma 200 55grs
Hastighed: 630 ms (min egen jagtladning)

Jeg kan sagtens finde flere ladninger, men for ikke at høre på noget klynk, holder jeg mig til disse to [^]

Men som du siger er 45/70 en gammel sortkrudter, og sikkert intet værd i dag. Det samme er du velkommen til at meddele de amerikanske og canadiske jagtguider der dagligt stoler på deres antikverede riffel og kaliber. Jeg er sikker på at du straks vil kunne overbevise dem om at de skal bytte deres 45halvpervers ud med 444 Marlin, da det jo er meget vigtigt med højt kammertryk, og projektiler udelukkende designet til ekspansion ved revolverhastigheder [:o)]

En 45/70 med en 500 grs kugle kan trykkes op til ca 450 ms og det er alt rigeligt til alt med fire ben i ZOO. Netop disse data med 500 grs kuglen diskuterede jeg med en bekendt fra Canada, som er jagtguide og en meget anerkendt skribent i de nordamerikanske jagt/våbenblade. Han sagde at om brugen af en sådan ladning til buffalo (citat Kelly Ross) It will break bones [B)] (læs skulderknogler)

Det kan en 444 Marlin ikke [^]

http://www.skylineadventures.ca/index.html

Jeg må dog give dig ret i en ting, og det er at pågældende data du har kigget på, er konservativt. Fortæl os endeligt også hvorfor hastigheden er vigtig, da det er våben og kalibre der kun er designet til maks 130 meter...Med undtagelse af de amerikanske 100 yard skydninger med 45/70 [8D]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Citat:quote:

Originally posted by unr

Uha, der var vist nogen 45/70 tilhængere der følte sig trådt over tæerne ;-)
Beklager, det var ikke for at nedgøre et velafprøvet og bredt anvendt kaliber skabt i 1873 ud fra en .458 projektil ovenpå 70 grain sortkrudt.

info har jeg fra Vihtavuori og Lee.
ang. tryk : CIP max tryk
444 marlin 44900 psi
45/70 G 29000 psi

De er selvfølgelig også ganske konservative ang. ladedata

Men jeg er betemt åben over for yderligere info om 45/70 med ladedata
for kuglevægte mellem 200 og 350 grains og hastighed fra 600 m/s og opefter.
Eller bare smid et par ledetråde til mig, så må vi se hvad der kommer ud af det

mvh UNR



Ok...Siden du har fundet frem til Lee's data, vil du se at det er opgivet i klasser, da data er til tre forskellige typer våben.

Her er lidt marlin 1895 data som matcher dine krav [:o)]

Kugle: Nosler partition 300grs
Fænghætte: Federal 210
Krudt: Norma 200 - 61grs
Hastighed: 704ms

Kugle: Hornady Round Nose 350 grs
Fænghætte: CCI 200
Krudt: Norma 200 55grs
Hastighed: 630 ms (min egen jagtladning)

Jeg kan sagtens finde flere ladninger, men for ikke at høre på noget klynk, holder jeg mig til disse to [^]

Men som du siger er 45/70 en gammel sortkrudter, og sikkert intet værd i dag. Det samme er du velkommen til at meddele de amerikanske og canadiske jagtguider der dagligt stoler på deres antikverede riffel og kaliber. Jeg er sikker på at du straks vil kunne overbevise dem om at de skal bytte deres 45halvpervers ud med 444 Marlin, da det jo er meget vigtigt med højt kammertryk, og projektiler udelukkende designet til ekspansion ved revolverhastigheder [:o)]

En 45/70 med en 500 grs kugle kan trykkes op til ca 450 ms og det er alt rigeligt til alt med fire ben i ZOO. Netop disse data med 500 grs kuglen diskuterede jeg med en bekendt fra Canada, som er jagtguide og en meget anerkendt skribent i de nordamerikanske jagt/våbenblade. Han sagde at om brugen af en sådan ladning til buffalo (citat Kelly Ross) It will break bones [B)] (læs skulderknogler)
Det kan en 444 Marlin ikke [^]
http://www.skylineadventures.ca/index.html
Jeg må dog give dig ret i en ting, og det er at pågældende data du har kigget på, er konservativt. Fortæl os endeligt også hvorfor hastigheden er vigtig, da det er våben og kalibre der kun er designet til maks 130 meter...Med undtagelse af de amerikanske 100 yard skydninger med 45/70 [8D]Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com Skype : gunsandlead



Ja........så er der vel kke mere at sige om den sag...end of story!

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#7
Jo der er mere at sige...

En lille rettelse til mit forgående indlæg : 100 yardsskydning...Jeg mener naturligvis 1000 yard [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
Haaa haaa haaa...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg er færdig af grin.... 45/70 "horden" slog til igen[Big Grin]

Fabelagtigt som den 45/70 "jagtladning" ligner min "garden-load" til "Lotte" [Big Grin]
Samme projektil, Samme udgangshastighed...andet krudt, ganske vist, men samme mængde [Big Grin]..

Hvordan virker den på råvildt?

444Marlin --- ææææhyddr --- gnæk----

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
En 45/70 med en 500 grs kugle kan trykkes op til ca 450 ms og det er alt rigeligt til alt med fire ben i ZOO.


Lige i øjeblikket sidder jeg og leder efter Flat Nose 500gr projektiler til min Marlin 1895SS. Sagen er at det er en Microgroove (som jeg vil have det) hvorfor der jfr. Garrett ikke engang kan anbefales Super Hard Cast selv om hastigheden er lav ca. 470m/s.

De fleste tunge kappede projektiler er ikke Flat Nose, så jeg er begyndt at tænke på at vende et tungt projektil så det kommer ud med den flade ende først [:0]

Da jeg kan forestille mig alskens problemer (udover at finde den rigtige ladning og sættedybde samt OAL på grund af fødningen) vil jeg lige høre om der er nogen der har prøvet det før... evt på andre kalibre.

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)