Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rådyr - hvilken kaliber?
#1
Jeg vover et næsten religiøst spørgsmål. Hvilken kaliber er den bedste til rådyr, dvs. god knald/fald effekt og minimal kød-ødelæggelse. Jeg véd, at kugletype og vægt er en væsentlig faktor her, så en parring mellem kaliber og fabriksladet ammo ønskes.

Mvh.
Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#2
Æhmm, prøv at taste 44 magnum ind på 'search'knappen - Jens Ulrik Høgh + andre har særdeles gode erfaringer med netop dine kriterier.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
hejPanthera

hvad med er 45/70 den kaster med et dejligt tungt projektil
med fodgænger hastighed så dyret vælder og der er ikke den store kødødelæggelse

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Er der ikke noget med, at dyret så helst ikke må stå længere væk, end at man lige så godt kunne bruge en golf-kylle[Big Grin]

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Er der ikke noget med, at dyret så helst ikke må stå længere væk, end at man lige så godt kunne bruge en golf-kylle[Big Grin]

Panthera
Sic bisquitus disintegratum



De fleste som har en kodrenge bang bang`er montere oftest en bajonet[Big Grin]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#6
Hatting skrev:
Citat:quote:

hvad med er 45/70 den kaster med et dejligt tungt projektil

Ja,- og har yderligere den fordel, at den (vistnok) ikke er omfattet af våbenloven.[Big Grin]
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg vover et næsten religiøst spørgsmål. Hvilken kaliber er den bedste til rådyr, dvs. god knald/fald effekt og minimal kød-ødelæggelse. Jeg véd, at kugletype og vægt er en væsentlig faktor her, så en parring mellem kaliber og fabriksladet ammo ønskes.

Mvh.
Panthera

Sic bisquitus disintegratum



I den mere seriøse afdeling for fladbane ild vil jeg anbefale en
243 win med en Hornady 100 grains kugle. Der er mange rifler i butikkerne i denne kaliber og Skov i Bording sælger patronen til en rimelig pris. Den er desuden nem at skyde godt med og ikke så afhængig af 100% korrekt afstandsbedømning.

Alternativt en 223, men den er mere tricky med hensyn til kuglerne, så skal det være nemt ville jeg tage 243 win.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej,

mht. "fladbaneild" så har 243win i 100 grains klassen absolut ingen som helst fordel frem for gode gamle "6,5 træls"!!!!
Må lige slå et slag for 6,5érens fortræffeligheder...

Prøv for sjov at lege lidt med norma´s ballistik program.

indskydning på 100m (uden overslag)
kikkerthøjde 40mm

eks1. 6,5x55 7,8g Nosler Ballistic tip kuglefald 43cm@300m
eks2. 243win 6,5g blyspids kuglefald 44cm@300m
eks3. 6,5x55 9,1g Nosler Partition kuglefald 46cm@300m

Der er så ydermere den fordel at vælger du 6,5x55 frem for f.eks 243win eller 25-06 så KAN den lovligt anvendes til kronvildt og vildsvin med en 9,1 eller 10 grams kugle!
Selv har jeg både 243, 25-06 og 6,5x55 og har skudt en del med alle tre og er gang på gang nået til konklusionen at 6,5x55, selv om den karakteriseres som lidt kedelig, så er der sku alligevel ikke så meget "Wheelchair" over den som folk altid påstår.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Jeg er også begejstret for 243 win til rådyr. For at udnytte riflens potentiale mener jeg dog at du bør lade selv eller finde en til at gøre det for dig.

Jeg har leget lidt med Normas ballistikprogram som Gammeltoft foreslår, men indsat mit eget foreslag til en bukkeladning, nemlig 85 grains Barnes TSX sendt afsted med ca. 970 m/s. Ved samme forudsætninger som opstillet af Gammeltoft giver denne et kuglefald @ 300 m på 32 cm.

Dermed ikke sagt at 6,5 ikke er et fortræffeligt valg, den gør det bare så fandens svært at argumentere for at udvidde våbengarderoben [Wink]

mvh.

Steen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej,

mht. "fladbaneild" så har 243win i 100 grains klassen absolut ingen som helst fordel frem for gode gamle "6,5 træls"!!!!
Må lige slå et slag for 6,5érens fortræffeligheder...

Prøv for sjov at lege lidt med norma´s ballistik program.

indskydning på 100m (uden overslag)
kikkerthøjde 40mm

eks1. 6,5x55 7,8g Nosler Ballistic tip kuglefald 43cm@300m
eks2. 243win 6,5g blyspids kuglefald 44cm@300m
eks3. 6,5x55 9,1g Nosler Partition kuglefald 46cm@300m

Der er så ydermere den fordel at vælger du 6,5x55 frem for f.eks 243win eller 25-06 så KAN den lovligt anvendes til kronvildt og vildsvin med en 9,1 eller 10 grams kugle!
Selv har jeg både 243, 25-06 og 6,5x55 og har skudt en del med alle tre og er gang på gang nået til konklusionen at 6,5x55, selv om den karakteriseres som lidt kedelig, så er der sku alligevel ikke så meget "Wheelchair" over den som folk altid påstår.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Hej Igen

Gammeltoft du snyder på vægten og bruger ikke sammenlignelige projektiler pga BC. Tag i stedet en Nosler balistic tip til 243éren
så bliver kugle faldet ikke så slemt.

Jeg er da enig i at 6,5 er et generelt godt valg. 243´eren fordel ligger i rekyl og kortlås/smidig riffel. Alternativt kunne man vælge 308(Super kaliber, men lige så kedelig som 6,5) med lette kugler
og den virker også opad med tungere kugler end 6,5 kan klare.

Men den stillede opgave lød på rådyr og ikke en all-round riffel.
Den skulle desuden lades med fabriksammunition, og der er ikke meget med lette kugler på hylderne rundt omkring.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Citat:quote:

Jeg har leget lidt med Normas ballistikprogram som Gammeltoft foreslår, men indsat mit eget foreslag til en bukkeladning, nemlig 85 grains Barnes TSX sendt afsted med ca. 970 m/s. Ved samme forudsætninger som opstillet af Gammeltoft giver denne et kuglefald @ 300 m på 32 cm.



Ja man kan blive ved med den evige retfærdiggøren af egne kalibre.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Heldigvis har jeg både 243 25-06 6,5x55 6,5-06 osv osv

F.eks en ladning jeg tidligere har skudt lidt råvildt med i 6,5x55:
100 grains ballistic tip med 960m/s
Jeg prøvede lige for sjov at smide den ind i mit program:
33 cm fald på 300m= en ægte "243 dræber".......[:o)][:o)]

Spøgrsmålet gik specifikt på fabriksladninger!!
Jeg valgte norma.

Jeg prøvede også med en 100 grains hornady i 6,5x55 i mit eget ballistikprogram og der var heller ikke nogen forskel[Wink]

Prøv selv:

243win 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s) (Iflg. Vihtavuori 890m/s)
6,5x55 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s)

Her fremkommer en forskel der knap er målbar!

PSBig Grine hastigheder jeg opgiver her er dem der fremkommer i størstedelen af jagtrifler som jeg har kronograferet.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej Gammeltoft

Det er jo ikke fordi jeg ikke anerkender de oplysninger du giver
Norma er nok bare det dårligste valg til 243. De har nok bare aldrig
interesseret sig voldsomt for udvikling af patroner til kaliberen pga 6,5x55, der er så tæt på. Jeg fastholder bare at til rådyr giver en 243 med fornuftig kugle valg på alle parametre en god patron som ikke kræver langlås, og derfor kan bæres i en lettere riffel.
Og i en riffel der eksklusivt til rådyr behøves ikke mulighed for
flexibilitet, som 6,5 uden diskussion har mere af.

Med hensyn til udvalg har jeg også en 7 mm rem mag, derfor ville jeg da stadig ikke anbefale den til bukken.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Hej igen,
det jeg prøver at pointere er at al den snak om at 243 er så enormt fladtskydende, ikke holder, når man sammenligner den med f-eks 6,5x55.

Jeg er udemærket klar over at norma ikke har kugler med gode ballistiske egenskaber. Det er netop derfor jeg også sammenligner de samme projektiler i begge kalibre.
Citat:quote:

243win 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s) (Iflg. Vihtavuori 890m/s)
6,5x55 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s)



Jeg troede også engang at 243 skød fladt som en laser stråle, hvilket jo langt fra er tilfældet.

Når man drejer væk fra det oprindelige spørgsmål som gik på fabriksladet ammo kan det sættes således op:

243win med 95 grains Ballistic tip (930 m/s)
Indskudt på 100m uden overslag: fald 34,9cm

6,5x55 med 100 grains Ballistic tip (930 m/s)
Indskudt på 100m uden overslag: fald 35,8cm

og for sjov:
25-06 med 100 grains Ballistic tip (950 m/s)
Indskudt på 100m uden overslag: fald 32,4cm

Alle 3 ladninger har jeg testet både på banen og på vildt, og hånden på hjertet, så er der bare ingen logisk grund til at vælge "pibebrænderne"[?][?][?]
Bortset fra som det også nævnes, det "autistiske" aspekt.......[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Jeg er udemærket klar over at norma ikke har kugler med gode ballistiske egenskaber. Det er netop derfor jeg også sammenligner de samme projektiler i begge kalibre.
[quote]243win 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s) (Iflg. Vihtavuori 890m/s)
6,5x55 100grn HDY SP med den hastighed der faktuelt opnås (930 m/s)

Hej igen Gammeltoft

Jeg vil stadig ikke angribe dine fakta, men når jeg mener sammenlignelige kugler er det udfra form og ikke vægt.

I hylstre med samme eller ca samme hylstervolumen vil samme kuglevægt
med større diameter have korte/mindre bæreflade og dermed højere hastighed. Indenfor de afstande der er tale om til jagt på buk
betyder V0 meget for kuglebanen.

desuden er der ikke i fabriksammunition ret mange 6,5 patroner med 100
grainskugler. Så sammenligningen bør vel gå på en 243 med 80-100
grains kugle og en 6,5 med 140-150 grains da det er dem der kan købes
i forretningerne.

Inden du springer i balistik programmerne ved jeg godt at forskellen heller ikke her er voldsom. Men nu vil 243 føles som salonriffel
i forhold til 6,5x55.

Endeligt var der ikke nogen af de 4 6,5x55 jeg har haft der var dessideret glade for at skyde med noget under 8 gram.
De fleste 6,5x55 i forretningerne er jo twisted til at kunne skyde med den tunge ende af skalaen, og med mindre piberne er helt stressløse har det jo også betydning for præcisionen.

Jeg vil dog give dig ret så langt at skal en ny jæger købe første riffel er 6,5x55 rigtig god da han kan komme ud og træne meget
og det kan flade kuglebaner, premiumkugler og overlegen anslagsenergi
aldrig kompensere for.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Jeg har gode erfaringer med flere kalibre både store(300 Win Mag) og små (223). Min favorit rådyrpatron er noget så kedeligt som 260 Rem (= 6,5-308) med 120 grs Ballistic Tip og 915 m/s
Svar
#16
Tre bukke + lidt blandet vildt samt en hest synes IKKE at dette kalibervalg er useriöst...[Big Grin]

[Image: Gandalf%20the%20tracker%201.jpg]

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1990

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Nu gider jeg altså næsten ikke høre mere om flade kuglebaner til råvildt i DK[Sad!]

På en rigtig optimistisk dag er der vel ikke mange der skyder efter bukken på længere hold end ca. 150 m [?]

Selv en 44Magnum fra en kort riffel kan indskydes til at holde kuglen indenfor træfområdet på en buk, selvom man holder lige på.

Eksempel:

44 mag 240 grains 560 M/s +6 cm på 50 m - 7 cm på 150, indskudt m. 5 cm "overslag" på 100 m!

44 Magnum skyder udemærket med f.eks en 210 grains og her er tallene så: 610 M/s = + 5 cm på 50 m og - 6 cm på 150 m

Man skal dog være opmærksom på at det går "hurtigt ned ad bakke" hvis man skulle driste sig til at skyde på f.eks 170 m, der er 210 graineren faldet til - 20 cm , så afstandsbedømmelse er vigtig på de lange hold.
Man kunne sige at hvis man ikke kan bedømme afstanden bedre end +/- 15 - 20 m så skal man nok vælge sig en kaliber der skyder lidt fladere... [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Der er en god artikel om .243 i det nye "Handloader".
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Citat:quote:

Så sammenligningen bør vel gå på en 243 med 80-100
grains kugle og en 6,5 med 140-150 grains da det er dem der kan købes
i forretningerne.


Nej nej og atter nej....netop fabrikspatronen med 120 grains ballistic tip i 6,5´eren giver intet forspring til 243, om man så slagbanker læssevis af MRP i halsen på den.....[Big Grin][xx(]

Hmmm, ingen af mine "mange" 6,5 piber har nogensinde haft problemer med 100 grains ballistic tip. Nå nok om det.

Jeg tror jeg vil tage ud i aften med Rigby´en og se om der skulle kunne væltes en buk......[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)