Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle til 7mm rem mag?
#1
Hej.

Aller foerst, undskyld min stavemaade, men jeg har ikke de tre danske bogstaver paa mit tastatur lige for tiden [:I]

Jeg skal til at have ladet en stak patroner til min nyindkoebte 7mm rem mag, og saa er jeg lidt i tvivl om hvilke projektiler jeg skal vaelge.

Patronen skal bruges baade til bukken naar jeg kommer hjem til danmark og til kronvildt i efteraaret. Jeg vil gerne have en patron som kan draebe bukken uden alt for meget koedspild, men samtidig skal den ogsaa virke effektivt paa den store hjort, hvis jeg da er saa heldig til september [Smile]

Hvis der er nogen som ligger inde med nogen erfaringer angaaende projektil-type, vaegt og hastighed saa vil jeg meget gerne hoere dem.

Jeg ved godt at det ikke er sikkert at en patron som er god i en andens riffel fungerer i min, men man kan jo altid haabe [Wink]

Paa forhaand tak.
Jonas
Svar
#2
Jeg ved godt at det ikke er sikkert at en patron som er god i en andens riffel fungerer i min, men man kan jo altid haabe [Wink]

Paa forhaand tak.
Jonas
[/quote]
Hej Jonas find den tungeste kugle du kan skyde præcist med.

Du behøver ikke bekymrer dig for effektivitet med 7 mm rem, den er rigeligt kraftig til både buk og hjort.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Du behøver ikke bekymrer dig for effektivitet med 7 mm rem, den er rigeligt kraftig til både buk og hjort.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke



Jeg er skam heller ikke bekymret for om den kan slaa bukken ned, jeg er mere bekymret for om den rykker den i to dele. Det er derfor jeg gerne ville have en kugle som ikke "eksploderer" naar den rammer.

Mvh
Jonas
Svar
#4
Min 7 mm rem mag bliver fodret med 150 gr. Remington core-lokt psp.
Inden jeg anskaffede yderligere et par rifler, brugte jeg denne patron til det hele. Dvs. råvildt, krondyr og gris.
Som regel med gennemskud på det hele. Moderat kødspild , også på råvildt. Samtidig er denne ammu. meget præcis (i min riffel).
Nogle mener at der må være meget kødødelæggelse med dette kaliber. men det holder ikke, forudsat man vælger den rigtige kugle.
Jeg tror du bli`r rigtig glad for din 7 mm rem mag . Det er et fantastisk godt og alsidigt kaliber.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Hej Igen

Underdrivelse fremmer forståelsen, som hovedregel.

Det jeg mente var at 7 mm rem nok er lige rigeligt kraftig til bukken.

Men ikke i samme ødelæggende kategori som fx en 300 win mag.

Jeg har selv skudt en del bukke med 7 mm rm og de gik ned på stedet.

I min ladede jeg med 150 grains Scirocco på grund af det sexede(hurtige) design og evnen til at holde sammen hele vejen gennem dyret.

I dag bruger jeg (har skiftet riffel) en 160 grains Accubond, dens hastighed er lidt lavere og den holder også fint sammen. Jeg skiftede
fordi den nye riffel ikke kunne skyde med nogen form for 150 grains.
Den kan heller ikke lide 175 grains, i hvertfald ikke dem jeg har prøvet.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Hej Jonas
Nu fik du lige nogle gode råd og så får du også mit.
Jeg bruger Barnes TSX kugler i min 7mm R. og før de var på markedet alm. X kugler. Jeg oplever meget ringe ødelæggelse af kødet, det er næsten som om de er skudt med fuldkappet ammu. Betydeligt bedre end de gamle bløde kugler som kun efterlod lidt slimede rester, og hvor man altid skulle have en plasticsæk med på bukkejagt(7mm Rem. only).
Samtidig er der en rigtig god gennemslags kraft på det større vildt som elg & svin, det hænger nok sammen med at der er 100% restvægt efter træf.[:p]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#7
Tak for de mange gode raad. Jeg bliver jo nok noed til at proeve alle de naevnte projektiler og se hvordan de skyder. Og saa maa jeg jo bare skifte hvis den valgte oedelaegger for meget koed. Men er der ikke noget om at Barnes TSX er et rent kobber projektil?

Mvh
Jonas
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille

Tak for de mange gode raad. Jeg bliver jo nok noed til at proeve alle de naevnte projektiler og se hvordan de skyder. Og saa maa jeg jo bare skifte hvis den valgte oedelaegger for meget koed. Men er der ikke noget om at Barnes TSX er et rent kobber projektil?

Mvh
Jonas



Jo det er hele filosofien bag Barnes. Fidusen ud over træg ekspansion
er at det fysiske midtpunkt bliver meget lig den tyngdemæssige midtpunkt. Og det er rigtigt godt for præcisionen.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Hej Mugge

Hvilken ladning bruger du til TSX og hvilken vægt bruger du i TSX.

Mvh Kjeldsen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Hej Mugge

Hvilken ladning bruger du til TSX og hvilken vægt bruger du i TSX.

Mvh Kjeldsen



Hej kjeldsen
Jeg har indtil nu brugt 140 grain TSX kugle foran 69 grain MRP. Det var også sådan en der groundede bukken i år. Jeg agter imidlertid at gå op på 160 grain da det lyder mere rigtigt når det gælder svin og andet "storvildt". Her bruger jeg 66 grain MRP. Ingen af de 2 ladninger laver særlig højt tryk i min riffel, de kan sagtens tåle noget mere men det syntes jeg ikke der er nogen grund til.

MVH
Mugge
[Image: tsx-combo.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#11
Mange tak

Jeg har længe overvejet at prøve TSX. Jeg vil gerne lave en long-range ladning til min 7mm og der syntes jeg 140grs TSX lyder fornuftigt. Jeg håber på et tidspunkt - når min kone mener, vi har fået børn nok - at få lov at bruge den på noget bjergvildt. Jeg agter ikke umiddelbart at bruge den til større arter. Til dette har jeg en 338.
Ved du hvad hastigheden på din 140grs er?

Mvh Søren
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Mange tak

Ved du hvad hastigheden på din 140grs er?

Mvh Søren



Jo det ved jeg da, den er faktisk kun 906 m/s, jeg har som før nævnt ikke ladet den fuldt op og piben er kun 600 mm som nok lige er det korteste[xx(].
Jeg kunne også godt tænke mig at prøve noget bjergjagt, men der ville jeg nok bruge min .338 ladet med 185 grain TSX (960 m/s) i mit gevær. Det har også en bedre pibelængde på 650 mm.[:p]
Det er mange år siden min kone holdt op med at få børn, men det er stadig ikke blevet til noget, med bjergjagten altså.[V]

MVH
Mugge
[Image: tsx-combo.jpg]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)