Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TIKKA T3 el. SCHULTS OG LARSEN
#1
Hej NG.
jeg står og skal vælge riffel og ved ikke om det skal være den ene eller den anden.
jeg har valget mellem TIKKA T3 EL. SCHULTS OG LARSEN STD. begge er kalb. 6,5 x 55 og prisen er næsten ens. beggge riffler ligger godt til mig, den ene er lidt lettere end den anden.

Er der nogen der har erfaring med disse 2 riffler så høre jeg gerne fra jer og jeres kommentar til dette .

Ole[Smile]
Svar
#2
Hvis du er til "plastic" så tager du T3eren.

Er du til rigtige våben af træ og stål, så er det S&L du skal gå efter.

Begge har glimrende "out of the box" præcision og begge har løst magasin. Her skal du prøve at mærke de 2 magasiner i hånden. Så forstår du hvorfor at plastic virker "billigt" i forhold til stål.

Endelig er der osse det nationale aspekt. Køb dansk eller køb italiensk/finsk.

Det må være nok at Finland vandt melodigrandprixet - de behøver vel ikke vinde våbenkapløbet[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
nu skriver du så godt nok plastik og mener vel cabon fiber. hvis vi ny tager den gamle TIKKA popular den mener jeg også at den havede " plastik magasin og trigger bøjle " men har der så været problemer med denne!!! den har været på gade i mange år
Ole
Svar
#4
Nu spørger du på en T3 og til den pris den sælges til er det næppe carbonfiber i magasin, underbeslag og slaghus.

Der er en anden væsentlig ting der taler for S&L og imod T3 og det er sikkerheden.
S&L bruger "fat bolt" som ikke tillader krudtgas at slippe bagud ved evt. hylsterbrud.
Tikka ignorerer fuldstændig begrebet "passiv sikkerhed". Hvis der sker et hylsterbrud på en Tikka, strømmer gassen bagud igennem de 2 rømmede spor til lukkeknasterne og bliver kun bremset af plasticslaghuset der kun bliver holdt på plads af en lille knast indvendigt. Når den knækker farer slaghuset lige tilbage i krydderen på skytten og blivet efterfulgt af store mængder varm krudtgas. Jeg har set det ske til en skydning i Ulfborg og det var kun et held at skyttens syn ikke led skade.
Derfor er dette endnu en grund til at vælge S&L frem for en T3

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
nu er jeg forholdsvis ny i faget.
Hvad menes med hylster brud og hvornår sker dette ??
Ole
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ole sørensen

nu er jeg forholdsvis ny i faget.
Hvad menes med hylster brud og hvornår sker dette ??
Ole



Et hylsterbrud sker under affyring af riflen, hvis et hylster har et svagt punkt kombineret med udviklingen af højt tryk - f.eks. ved en fejlladning eller manglende kvalitetskontrol af hylstret inden ladning - eller i tilfælde af billig ammunition med dårlige hylstre.

Jeg har selv overværet hvordan en hel kasse S&B i 6,5x55 lukkede krudtgas bagud ved hvert skud i en renoveret Carl Gustav.

Der var så ikke tale om hylsterbrud, men en dårlig/uheldig kombination af ammo og riffel...

Skytten måtte gnide krudslam ud af øjnene i flere omgange....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Et hylsterbrud sker under affyring af riflen, hvis et hylster har et svagt punkt kombineret med udviklingen af højt tryk - f.eks. ved en fejlladning eller manglende kvalitetskontrol af hylstret inden ladning - eller i tilfælde af billig ammunition med dårlige hylstre.

Jeg har selv overværet hvordan en hel kasse S&B i 6,5x55 lukkede krudtgas bagud ved hvert skud i en renoveret Carl Gustav.

Der var så ikke tale om hylsterbrud, men en dårlig/uheldig kombination af ammo og riffel...

Skytten måtte gnide krudslam ud af øjnene i flere omgange....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Ok tak for svaret . så ved jeg så meget.

Ole
Svar
#8
Hej Ole

Hvis prisen næsten er den samme, så ville jeg helt klart vælge S&L. Ud fra låse konstruktion, finish m.m.

Og så vil jeg gætte på at den holder prisen væsentligt bedre end Tikka'en, hvis vi ser 5-10 år frem, hvis du skulle blive fristet af noget andet....

Mvh.

Jørgen
Svar
#9
Hvad med en af de der rustfri rugere. De kan nok holde.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jps

Hvad med en af de der rustfri rugere. De kan nok holde.


dem kender jeg ikke hvad er prisen på dem???
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by jps

Hvad med en af de der rustfri rugere. De kan nok holde.



Nu skal du ikke forvirre Ole. Valget var mellem T3 eller S&L[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
At vælge mellem T3 og Schultz og Larsen er let.
S&L fremfor Tikka Plastic - selvfølgelig!!!

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Jeps S&L helt klart...

der ER ikke et milligram Carbon-fiber i en Tikka T3!

Hverken i skæfte eller andre dele.

Der er tale om glasfiber og aramid-fiber forstærket thermo plast.
Visse dele er lavet af "brudsikkert" Polycarbonat også kaldet "Lexan"

(Aramid-fiber = Kevlar et kunstprodukt fra DuPont plastic)

Som plastic betragtet er Tikka T3 høj kvalitet, det bliver næppe plastdelene der "bryder sammen"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Vil nu også vælge en S&L, men en 97DL i stedet for en classic. Har selv 3 S&L rifler og er meget tilfreds. Agter at købe en S&L i kal. 358 Norma mag. inden så længe[^][:p][Big Grin]
Mvh Erik
Svar
#15
De rustfrie rugere koster ca 5000.
Jeg synes de er ret lækre, hvis man vil være moderne.

http://www.ruger-firearms.com/Firearms/F...model=7886
eller
http://www.ruger-firearms.com/Firearms/F...odel=17870

og på hunters house

http://www.huntershouse.dk/vaaben/index....ontent.htm
Svar
#16
Hej Sørensen!

At vælge mellem 2 gode våben er ikke let, det er derfor at jeg har flere[^] Har personligt erfaring med begge de mærker du nævner. Det er begge 2 gode våben, med hver deres særbræg. Skal jeg sige noget negativt om dem, så er det at de begge er lidt firkantede i skæfterne, om lidt tunge at slæbe rundt på en hel dag.. Synses dog, at låsegangen er betydeligt bedre hos S&L, samt at der ikke er nogen plastdele på den[Smile]. Tror, at du kan overtale nogen her på forumet til at vise dig de nævnte rifler, mon ikke at du kan få lov til at skyde et par skud med dem også?! Det vil sikkert hjælpe dig med at vælge?
Mvh Erik
Svar
#17
Mange tak for alle de svar der er kommet, jeg går lidt i tænkeboxen for at finde den riffel der passer mig bedst.

Ole
Svar
#18
Hej,

der skal da helt klart være plastic dele på en riffel[Wink]
Specielt et kunststofskæfte.... det er da køøøøønt........

Ja, heldigvis synes vi ikke alle om træ der arbejder når det bliver fugtigt og kommer til at ligne drivtømmer.... vel GORI.....[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
GORI's skæfte ligner ikke drivtømmer - det ER drivtømmer. Fundet i hans septiktank.[}Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

GORI's skæfte ligner ikke drivtømmer - det ER drivtømmer. Fundet i hans septiktank.



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)