Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
modig mand
#1
http://www.netnatur.dk/Danner_forening.1958.0.html

Manden har ret: støt ham
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#2
Enig

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Manden har ret: støt ham


Jeg kan følge det med en deling af bukkejagten, men kvoter, arealbegrænsninger og afskaffelse af møder d. 16 maj,Nej,vi har nok formynderi[}Smile], så kan de sgu ligeså godt indføre en regel om at vi fattigrøve der tjener under 1.mill/årligt skal hænge skyderen på knagen og så kan vi få lov at fungere som klappere for de rige.
Jeg er med i ca. 300ha jagt, så det er ikke fordi jeg er bange for at miste jagten, men fordi jeg synes at der er nok der blander sig i hvad vi må/skal og ikke må/skal
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Jeg har skrevet et indlæg andetsteds i den anledning.
Jeg er nok lidt overfladisk.

http://www.strandoghavjagt.dk/forum/view...d=196#1499

Men grundlæggende mener jeg ikke der er noget i vejen med at skyde nogle rådyr. Der er jo mange af dem.
Svar
#5
Ja han er sikkert en af dem der har adskillige hundrede ha. godsjagt, og derfor rask væk foreslår flere regler og forbud for at forhindre dem som ikke har de store og dyre jagter i at drive jagt på råvildt. Det er da også for galt at den gemene almue skal have lov at drive jagt på hjortevildt[Wink]

Jeg mener man istedet skal lave aftaler lokalt, og derved af frivillighedens vej, styre afskydningen af råvildt i en positiv retning. Hvis man kunne komme den holdning der hedder "hvis jeg ikke skyder den buk, så gør naboen det bare" til livs, kunne man være kommet langt.
Svar
#6
Ja det er godt nok en varm kartoffel.....

Helt ærligt, hvad er der galt i at en jæger nedlægger en enkelt moden buk på sine f.eks. 14 ha???
Når der på "godset" ved siden af går 14 bukkejægere på 250ha og som i de sidste mange år kun har nedlagt etårs spids og gaffelbukke.

Der mener jeg sku´godt nok kæden hopper af[B)]

Men korrekt. Når man iagttager de her "bukkeprale møder" ser man ofte jægere med mange års erfaring, stolte berette hvordan de netop har nedlagt en ca. 1 år gammel buk (der med al tænkelig sandsynlighed gik sammen med råen og det andet lam fra året før??????) hvad sker der????

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Jeg tror nu ikke det væsentlige ligger i at lade være med at skyde en buk på sit revir.

Jeg synes overordnet, at der er noget fornuftigt i at forholde sig til den datomæssige placering. Forårsjagten i maj er dejlig - bøgen er lige sprunget ud, og det hele er ikke vokset helt til endnu osv... men rent faktisk tror jeg at det ville være en fordel at flytte bukkejagten, så den starter d. 15/8 og så gik til 15/10. Så kunne den øvrige rådyrjagt skubbes 14 dage også. På den måde bliver alle de stærke bukke pludselig parret på hunnerne - og alt andet lige burde det give stærkere afkom....

Mht. afskydning af bukke i bast - så synes jeg da godt man kan appellere til folk om at vente til de er affejet - hvilket i øvrigt ikke ville være et problem, hvis jagten blev flyttet et par måneder.

Små spidsbukke er lovligt bytte og smager fortrinligt - men næste år er trofæet sjovere at have på væggen, og der er 2-3 kg mere kød på skelettet.....

I stedet for at lave deciderede forbud, kunne man bygge det ind i et sæt bukkejagtsetiske regler, som der kunne undervises i ved jagttegnsundervisningen - præcist som man ikke skyder en buk der ligger ned - ikke fordi det er forbudt - men fordi "det gør man bare ikke"! Et sæt jagtetiske regler på området ville i et vist omfang gøre op med "hvis ikke jeg skyder bukken, så gør naboen det"... fordi vi jægere jo i det væsentlige opfører os efter de øvrige jagtetiske regler....så hvorfor skulle de ikke virke her?

Om et givent revir kan bære afskydningen af en eller flere bukke regulerer i princippet sig selv - hvis ellers jagttrykket ikke er overnormalt. Skydes der en buk for meget et år, er bukkejagten ulig sværere året efter, og så skydes der måske ikke nogen buk - eller også præsenterer der sig kun en sølle 1-åring med en enkelt pind på hovedet - og den kunne man jo vælge at lade gå til året efter.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg synes overordnet, at der er noget fornuftigt i at forholde sig til den datomæssige placering. Forårsjagten i maj er dejlig - bøgen er lige sprunget ud, og det hele er ikke vokset helt til endnu osv... men rent faktisk tror jeg at det ville være en fordel at flytte bukkejagten, så den starter d. 15/8 og så gik til 15/10. Så kunne den øvrige rådyrjagt skubbes 14 dage også. På den måde bliver alle de stærke bukke pludselig parret på hunnerne - og alt andet lige burde det give stærkere afkom....


Dette emne stod vi også og snakkede om på skydebanen og der var faktisk bred enighed om at det ville være en god ide[Smile]
Jeg har også et revir, hvor der ikke er voldsomt meget råvildt da det først er "invandret" hertil i de sidste 5 år. men her er rigtigt mange jægere[xx(]
Jeg ville også gerne have at de store bukke fik afkom før de havnede på middagsboret[:p]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#9
som Gammelhår skriver er der ingen der hakker på jægeren der skyder en moden buk på hans lille jagt. Der hvor jeg bliver sur er når der skydes alt hvad der har horn både på små og store arealer.
Vi bør som jægere høste fornuftigt af en velafbalanceret bestand og pt er der for få voksne bukke på arealerne.
Vedr kvoter og lovgivning er det et træls sidste middel for at højne etikken hvis folk ikke selv kan finde ud af det.
Underligt nok er der ikke ret mange der synes det er OK at skyde en haleløs kokkylling skønt den da også fylder i gryden. Hvorfor så skyde en lille splejset et års buk?
Muligvis ville et årligt tvunget bronce/sølvbukkemærke sænke jagttrykket en smule.
At udsætte jagten til 1.6 var heller ikke ringe.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Citat:quote:

Hvorfor så skyde en lille splejset et års buk?
Muligvis ville et årligt tvunget bronce/sølvbukkemærke sænke jagttrykket en smule.



For Sat**, den mand burde rådgive skarv og naturstyrelsen!
Ja lad os bare få indført noget tvungen riffeltræning!

Hvorend det er lovligt eller ej, så er det godt nok slattent at skyde bukkelam for deres trofæ. Come on, så vigtigt er det sku heller ikke at få mejet ynglen ned!

Alt det der med at vente til august, tja det er vel bare at forskyde situationen 12 måneder da de stærke bukkes gener jo er spredt året før.

Jeg hælder mere til den overbevisning som jeg har set praktiseret flere steder og det er at skyde "modne" bukke uanset trofæets størrelse og så iøvrigt om efteråret at skyde lige så mange hundyr som der er skudt bukke på området.

Dette har jeg set udført i praksis flere steder i tyskland og england, hvor de har anvendt systemet i mange år.
Disse steder har jeg nedlagt flere overordentligt pæne bukke i alderen 5-7 år.
Det kunne da være lidt sjovt hvis man en dag ville kunne komme til noget lignende i danmark, i stedet for at vi absolut SKAL knalde ALLE stakkels bukkelam ned!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Jeg hælder mere til den overbevisning som jeg har set praktiseret flere steder og det er at skyde "modne" bukke uanset trofæets størrelse og så iøvrigt om efteråret at skyde lige så mange hundyr som der er skudt bukke på området.

Dette har jeg set udført i praksis flere steder i tyskland og england, hvor de har anvendt systemet i mange år.
Disse steder har jeg nedlagt flere overordentligt pæne bukke i alderen 5-7 år.
Det kunne da være lidt sjovt hvis man en dag ville kunne komme til noget lignende i danmark, i stedet for at vi absolut SKAL knalde ALLE stakkels bukkelam ned!!



Se nu er du inde på det rigtige, Gammeltoft, og det uden at starte en ny forening.

Jagt retten, hermed afskydning, hører tæt sammen med ejendomsretten og det gælder hvad enten man hedder "Lars Tyndskid" med 5 tønder land eller Zobel med 1,000 ha hegnet skov. Det er det op til den enkelte om det skal være kød eller opsats. Så er den i princippet ikke længere. Centralt styret afskydnings politik (lovgivet)som andre steder i Europa er nok ikke lige de Danske jægeres kop te.

En ny forening til at højene "moralen" hos de Danske bukkejægere? Tja....En ting er sikkert at kødjægerene (absolut ikke nedsættende) stiller ikke op for at begrænses i deres egen afskydning for at "nogle" kan skyde en stor buk, næppe.

Personligt vil jeg gerne have delt bukkejagten i forår og brunst. Brunst jagt på buk er noget af det mest spændende jagt jeg har oplevet. Det eneste der taler imod brunst jagt - der kan være små skader på opsatsen[Big Grin].

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
I virkeligheden er der ikke noget problem.
Der er rådyr nok og de leverer fine opsatser.

Der er rigtig mange jægere, der har fornøjelse ved at skyde rådyr med riffel. Nogen får oven i købet en opsats med, de kan prale af.
Svar
#13
Ja, der er mange forskellige indgangsvinkler til problemet,
så derfor når man nok en fornuftig løsning før der lovgives på området.

Men vi kan jo stå stejlt på hver vores egen lille holdning lige indtil den dag den lovgivende magt ikke gider høre på mere pis og derfor laver en lov som ikke er til gavn for nogen som helst andre end DN[xx(]
Hvorfor ikke denne gang selv tage tyren ved hornene og lade være med skånselsløst at hamre alle de bukkelam ned der krydser de 100x100m??

Gang på gang når jeg deltager i en diskusstion om dette emne bliver det tolket som om det udelukkende er trofæjagt jeg nyder, WRONG!!!
Jeg skyder hellere éen moden buk uanset opsatsens størrelse end 2 små lam med pinde i "panden"!!!

Jeg husker et år hvor jeg ingen bukke skød, da der i området ingen "modne" bukke var, og ved i hvad det mest morsomme var??
Det gjorde ikke spor ondt at lade bukkelammene gå!!!

Naboen fandt ud af at der faktisk ikke blev skudt noget, derfor lod han sku´også være.....

Når alt kommer til alt så har jeg aldrig mødt nogen dansk jæger, der hvis han fik chancen for at vælge mellem bukkelammet med "knopperne" og den lidt ældre 6-ender, ville vælge lammet. Hvis dette påstås ville jeg foranledes til at tro vedkommende var fuld af løgn[B)]

/Gammeltoft
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Gammeltoft, du er ikke bare formand, du burde være præsident ( eller hvad med at afløse Kristian Raunkær, du bor da tæt på djævleøen).
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
No way.....
så er korruption jo ikke længere tilladt læs: accepteret....[Big Grin][Big Grin]

Så lad os stifte foreningen til bekæmpelse af "barnemord" på råvildt[8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
jeg vil frygtelig gerne være kasserer. der er nu et eller andet tiltrækkende ved andres penge[:p]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Der er mange spændende vinkler på det.. Hvad med at forbyde jagt på spids- og gaffelbukke?? Ligesom der tales om at frede de små kronhjorte, hvor problematikken jo i høj grad er den samme.

Desværre tror jeg man møder modstand bla fordi priserne på jagtleje er så høje som de er og mange mener at de har "krav" på at skyde hvad de får for.
Svar
#18
Hørt! Vi må kunne bruge foreningsmedlemmernes penge på noget seriøst bukkejagt i Polen, hvor der er store opsatse på reviret [}Smile][8D]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Der er ingen grund til ændringer. Det går jo fint. Der bliver skudt store og små bukke, og råer og lam. Der kommer fine opsatser og der kommer køller.
Bestanden er stigende, eller stagnerende. (jfr. Fyn)

Godtnok lyder der en del knaldebang den 16. maj, men det gør der også den 1. sept. Det går over. Det er kun en dag.

Jeg ville lægge vægt på bestandsfald eller vådeskudsulykker, hvis jeg skulle ændre min holdning om at det går godt.
Svar
#20
Helt klart er der brug for ændringer!
Det er måske lige så meget holdningsændringer der er brug for???

Man graver jo heller ikke kartoflerne op af jorden før de er modne, vel??[Wink][Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)