Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tægetang (test)
#1
Test:
Fästingen borta i ett drag

Av Anders Ljung 2006-05-24

[Image: tabort_s.jpeg]

Tick 1 är ett litet plåtbleck med avfasade kanter, som fäster bra runt fästingen.

Fästingsäsongen har börjat och det är dags att börja plocka bort krypen från hunden.
Tick är den enklaste och mest effektiva fästingplockaren som jag testat. Det är synnerligen enkelt att få ut stora som små fästingar.
Det har inte varit några problem med att delar av fästingen stannat kvar i hundens hud.
Tick 1 är ett litet plåtbleck med avfasade kanter, som fäster bra runt fästingen och kommer nära huden. Det är bara att lugnt dra åt sidan så att fästingen kommer in i ”dropphålet” och sedan fullfölja draget. Tick 2 är samma geniala konstruktion i ett billigare plastutförande.

Pris: Tick 1: Cirka 69 kronor. Tick 2: 30-45 kronor Tillverkare: Nitab AB, telefon 0225-32 100.
info@nitab.se

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Jeg har haft 1000 flåter og min kone og datter har haft borelia.

Man kan få alt muligt fiduseri til at tage flåter ud med, og der er mange gamle råd, med magarine, nuldre dem eller lignende.

Det er unødvendigt, man tager dem bare med neglene på tommel og pegefinger og rykker til i et snuptag.. Det går fint i 99% af tilfældene, men har flåten siddet længe og har gnavet sig ind, kan den knække. Så må man grave resterne ud med en pincet.

Da vi har prøvet.....borelia, tager vi flåter alvorligt i min familie. Vi har flg procedure.

Bukser uden på fodtøj.
Flåtcheck ved hjemkomst eller om aftenen.
Afmontering af flåter, på oventstående maner.
Tegning af 5 cm cirkel med sort tush uden om flåtbiddet.
Observation af flåtstedet for udslet i 14 dage. Det passer med at tushen bleges.
ved udslet (vandrende ringformet), allersnarest kontakt læge.

Får man lortet afmonteret inden 24 er chancen for borelia lille idet de ikke har gnavet sig så langt ind.
Svar
#3
JPS...Jeg er så tæt på at redigere kraftigt i dit indlæg, men vil istedet opfordre dig til at sætte dig ind i tægens smitteveje med borelia til menneske. Når tægen brækkes af og hovedet er tilbage vil smitten eksistere i tægens mave/tarm system - Derfor får folk Borelia når de efterlader mikroskopiske rester af tægen i sårområdet. Dit lille råd er fuldstændig vanvid at forsøge sig med, og egentligt er man bedre tjent med at lade den sidde til den falder af af sig selv.

Mit bedste råd til fjernelse af tæger er at invenstere i en lille fjederpåvirket pincet af mærket 3M.....Jeg har fjernet langt over 100 tæger fejlfrit med denne, og det er til en pris af under 100 kroner.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
Tæger er ufarlige for mennesker, men det er skovflåter ikke [}Smile]
Måske de her links kan hjælpe lidt.

http://www.skovflaaten.dk/artikler.asp?PgID=807

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/skovflaat.htm

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#5
Du behøver ikke at reagere voldsomt.

Vi går lidt i detaljer:
Smitten findes formentlig i flåtens kredsløb, og brydes dette kan der inficeres. Jeg er ikke klar over om infektionen kan gå via spyt fra flåten. Måske ved du det?
Det er ligemeget på hvilken måde flåten brydes itu. Om det er fingre eller pincetter. Det er sjældent jeg splitter en flåt ad, når jeg snupper den med fingrene. Jeg kan faktisk ikke huske, hvornår det sidst er sket.
Det spiller en rolle, hvorlangt flåten har gnavet sig ind. Typisk vil den gnave hele sin forkrop incl ben ind på 24 timer, så er den svær at fjerne, og risiko for at splitte den ad er stor, ligesom der jo er god forbindelse med menneskets karsystem.
Jeg har pillet flåter ud med pincet, med fingrene, med vakuum eller med en kniv. Metoden er ligegyldig, bare man får hele kræet med. Fingre er nemmest. Dem har man ved hånden, og de koster ikke noget.

Min erfaring er ... bare få dem ud hurtigt, så er de nemme at tage. Indtil de har gnavet sig ind, sidder de kun fast i kæberne og man kan med et raskt tag snuppe dem, det giver en lille kliklyd, når de slipper.

Altså flåtcheck efter skovturen og hurtigt ud med lortet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)