Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slibening at skæfte på 788'eren
#1
hejsa

jeg har nu skudt bukken som jeg måtte skyde i år. og nu har jeg så vundet lidt tid til efterårs jagten begynder. jeg har lige siden jeg købte min riffel tænkt på at slibe skæftet og enten oliebehanle eller lakkere det igen. rifflen er en Remington 788 308Win. nu vil jeg bare lige høre om hvordan man skiller piben og skæftet fra hinanden. og om det kan betale sig at at slibe det, eller man skal købe et nyt??

og hvor kan man evt. købe et nyt skæfte??

hilsen jemus.
for at komme i himlen må man flyve
Svar
#2
Prøv search og skriv oliebehandling, så kommer der en hel masse om hvad og hvordan.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej Jemus.

Jeg har en magen til købt i ´84 med original lak.Sleb lakken med fint sandpapir og olierede den med teaktræsolie. Den er blevet noget lysere og burde nok have blandet lidt rodfarve i.

Du skiller træ fra jern ganske simpelt ved at løsne de tre skruer i magasinplade/aftræksbøjle. Skru forsigtigt så gevindet i træet ikke ødelægges.

Se link:

http://www.e-gunparts.com/productschem.a...l=0860z788

Der er godt nok en ekstra skrue i plade i forhold til min udgave.

Held og lykke med projektet.

Mvh Sune
Svar
#4
tak det var lige det jeg manglet så er jeg sikker og så kan jeg finde resavedele. lidt sjovt at tænke på at min rifel er ældre end mig selv??
for at komme i himlen må man flyve
Svar
#5
Af bitter erfaring kan det ikke anbefales at fjerne lakken på en 788 for at oliere den, da træet er "Nordamerikansk pengenød" som under lakken er helt hvidt, og hvis du forsøger med bejdse, får du noget der ligner en broget spædekalv

jbn
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Af bitter erfaring kan det ikke anbefales at fjerne lakken på en 788 for at oliere den, da træet er "Nordamerikansk pengenød" som under lakken er helt hvidt, og hvis du forsøger med bejdse, får du noget der ligner en broget spædekalv

jbn



Lyt til ignoranten....

... har selv prøvet det....det er ikke specielt sjovt!

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Så slemt er det nu heller ikke, se link, nederst på siden er et foto, den er lys, men årene ser da ok ud.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hichpage=1

Mvh Sune
Svar
#8
Jeg har lige fået min 788 oliebehandlet og den fremstår ikke i "broget-malkerace"-farvet. Den er blevet aldeles nydeligt. Så det behøver altså ikke være et problem. Men da jeg ikke selv har gjort det kan jeg ikke give nogen gode råd om hvordan det skal gøres. Jeg fik det iøvrigt lavet hos Michaels Jagt i Svendborg.

Det eneste irritationsmoment jeg kan komme på er at bejdsen smitter af i regnvejr. Jeg har en ide om at den skal have lidt supplerende oliebehandling. Så jeg skal altså også til at pudse på en 788er...
Mvh Thomas
Svar
#9
Der er mange måde at farve træ på. Du kan opløse farvepigment i enten vand, sprit, olie eller voks. Ja endog i lak.

Når træ bliver uens farvet af bejsen, skyldes det at træet har forskellig hårdhed og forskellige mængde af olie indlejret. Skæftetræp bør være ret ensartet. Men typisk har man jo befamlet skæftet mere nogle steder end andre og der er så trængt større mængder olie ind.

Min datter er hooked på Ringenes Herre for tiden, og jeg lavede hende en flitsbue. For at den kunne blive passende elveragtig malede jeg den med brun,tynd skosværte (af den slags man maler på skoene med en svamp fra en trykflaske), efter denne farvelægning, fik den bivoks, og polering. Og blev udmærket smuk og holdbar.

Det samme kan man sikkert gøre med et skæfte. Det fine ved træ er at man kan prøve flere gange. Men HVIS man bruger en kraftig spritbejse, er der ret meget slibearbejde mellem ens forsøg.

Jeg synes de pæneste skæfter er oliebehandlede med linolie og poleret.
Svar
#10
jeg har slebet den ned nu og så har den fået nogle gange med dunkel skæfteolie. og ja den bliver lysere, men det er meget bedre en den lak der sad på. den var ihverfald ikke pæn. og jeg syndes at den er blevet meget pæn. og hvis den får lidt mere olie så kommer den til at se hæderlig ud. skal se om jeg kan smide nogle billeder op af før og efter

hilsen Jemus

for at komme i himlen må man flyve
for at komme i himlen må man flyve
Svar
#11
Hvor man ordner et skæfte.

Er den med lak. Køb CCL Lakfjerner og skrab forsigtigt med en kniv.
Netskræringen tages med en tandbørste.

Når man bejdser. brug kun sprit... Ik vand eller noget andet mærkeligt. Bruger du vand må skyderen ik bruges i regnvejr da farven falder af. Voks og olie er noget mærkeligt stands og svært at blive pænt og styre.

Er træet lyst. Brug altid farven mørk nøddebrunn nr 168 så vidt jeg husker. er lidt i tveil om farve kodden man farven er rigtigt nok.
Den passer både til mørke skæfte der skal være lidt mørkere og lyse der skal være mørkere. Man farver af flere gange. og lader tørre mellem hvert lag.

Linolie er noget til et gammelt skib eller træskur.
Et fint gevær skal have fin olie, Kun CCL Og ik noget andet.
Det er et produkt fra London men af en gammel opskrift alle de kendte makere bruger dem Boss, purdey, osv er det godt nok til dem er det os til jer. Har lavet en del rifler og div gevære kan evt ligge et par pics ind en dag.

Spørg endelig hvis i er gang med noget, dumt at ødelægge noget fx Mvh
Svar
#12
øøør arbejder du for ccl???[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
jeg er færdig med gøbben og den er blevet pæn

for at komme i himlen må man flyve
for at komme i himlen må man flyve
Svar
#13
nope....he he. Men har prøvet div andet, og det noget skidt. smil
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)