Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cal. 6.5-08
#1
Jeg har ældre 6.5 x 55 som jeg vil have bygget om til brug ved f.eks. feltskydning. Jeg har fået anbefalet at lave den i cal. 6.5-08. Som jeg forstår det en nedkalibreret .308'er (Er 6.5-08 i øvrigt identisk med .260 Remington?). Ud fra hylster volume m.v. kan jeg ikke se der skulle være noget at hente i forhold til en normal 6.5x55'er. Er der derfor nogen som har erfaring med hvilke fordele 6.5-08'eren skulle have hører jeg meget gerne herom.

på forhånd tak for hjælpen

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
6,5-08 har bestemt ingen fordele frem for den gode gamle 6,5x55

6,5x55 er let at hjemmelade... hylstre er i praksis gratis, der skal ikke formes om... ....ballistisk kan 6,5x55 lidt mere end 6,5-08

I en nødsituation kan du låne/købe ekstra Ammo til din 6,5x55 du skal bare spørge nabo-skytten ude på "jagtfelt'en" han skyder med 80% sandsynlighed også 6,5x55[Smile]

Hvem i alverden har dog anbefalet 6,5-08 som ombygning af en 6,5x55?
[:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej "Hjemmelader" er du sikker på at det ikke var en 6,5-06 anbefalingen gik på?
Hvis du regner med at bruge den pibe der sidder på riflen nu,kan det ikke lade sig gøre da 308 hylstret,som danner grundlag,for 6,5-08 jo er en del kortere end 6,5x55 hylstret.
Iøvrigt er kal 260 rem og 6,5-08 samme kaliber,den er også blevet kaldet 6,5 Panther.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hej Ulrik,
Jeg er sikker på, at det ikke var en 6.5-06 da jeg selv foreslog den, men fik at vide, at den var "for hot" og piben derfor ikke ville holde i længden.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Hej

Uanset om du vælger 6,5-08 eller 6,5-06 skal der tages af piben i kammer enden for at det kan gå.

Hvilke fordele regner du med at opnå ?

Når jeg spørger er det fordi;

6,5-08 passer dårligere i din eksisterende riffel og er lavet til
at passe i kortere låsekasser.

6,5-08 er ikke konstrueret til tunge kugler, de tager for meget hylstervolumen.

Forslag skal du partout ændre dit kammer så bor det ud til 6,5x55 Ackley Improved. Du får et hylster der passer i længden og et mere
"fedt" kammer, som er mere effektivt forbrændende.

Jeg overvejer selv en 260 pibe, men det er som vekselpibe til min 308.
Og stigningen skal så passe til 120-130 grains kugler for at få et spænd.

En udboring koster i øvrigt ikke mange basøre, da der ikke skal foretages andet ved den ændring. Og den kan stadig skyde med helt alm. 6,5x55, som så giver fireformede hylstre.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Hej Alle og tak for hurtig besvarelse af mine spørgsmål.

Til Søren; Jeg håbede at opnå mulighed for meget lille egenspredning på grund af en bedre forbrænding. Riflen skal primært bruges på skydebanen, men skal også kunne nedlægge en buk i ny og næ. Den skal derfor ikke nødvendigvis kunne bære tunge projektiler. Jeg havde regnet med 100-130 grs. Hvad er i øvrigt den optimale stigning for denne kuglevægt? Jeg mener den gamle 6.5x55 er 1:9".

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Til Søren; Jeg håbede at opnå mulighed for meget lille egenspredning på grund af en bedre forbrænding. Riflen skal primært bruges på skydebanen, men skal også kunne nedlægge en buk i ny og næ. Den skal derfor ikke nødvendigvis kunne bære tunge projektiler. Jeg havde regnet med 100-130 grs. Hvad er i øvrigt den optimale stigning for denne kuglevægt? Jeg mener den gamle 6.5x55 er 1:9".

Shilen siger 8" for kugler over 130 grains og 9" på 130 og under.

En Ackley Improved benytter og forbrænder efter næsten samme principper, som en Short magnum eller diverse Bench rest patroner. Kort og fed. Den er lidt hurtigere end moderhylstret, men det er
kun af betydning ved de tunge kugler 140 grains og mere.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej,

Hvad med at overveje 6,5-284?
Jeg fik min 6,5*55 kamret om til dette kaliber,
hvilket jeg absolut ikke har fortrudt!!!!

Mvh.
Søren
Svar
#9
Hej igen,

Jeg kan godt se at det er lidt af en jungle jeg har rodet mig ud i. Der er en del mere smæk for skillingerne i en 6.5-284, men det lyder som om Ackley improved godt kunne vinde lidt med hensyn til egenspredning med de egenskaber 308komp beskriver. Hedder den også noget andet (jeg kan ikke finde den i ladetabellerne eller hos RCBS)?

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Citat:quote:

Hedder den også noget andet

??

Ja,ofte er det bare forkortelsen det bliver brugt: AI

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
nååhh ja, forvent nu ikke automatisk mindre egenspredning fra en 6,5x55AI fremfor en "almindelig" 6,5x55....

Det er vist slet ikke en given sag[Big Grin]

Men en 6,5x55AI kunne da være sjov[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Er lige kommet hejm fra skydebanen hvor jeg mødte en som havde fået sin 6.5x55'er omkamret til 6.5-284 hos NP i Vildbjerg. Det lyder som om det er noget der du'er. Den der 6.5x55 AI er da vist noget med fire forming af hylstre - eller hva'?

Mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
[Big Grin]jaaa... fireforming skal der til, men i en 6,5x55AI er det bare sjovt, man skyder bare noget træning med en fornuftig fabriksammo i 6,5x55 "almindelig" og sørger for at samle sine hylstre op...[Wink]
Så er de fireformet perfekt til kammeret!

De enkelte man taber/mister skal nok give en eller anden hjemmelader sved på panden!

Så skulle du have levet (ladet) dengang 6,5-284 var en ren "Wildcat" og man selv skulle lave hylstre fra 284Win....[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
[quote]Originally posted by dravis

[Big Grin]jaaa... fireforming skal der til, men i en 6,5x55AI er det bare sjovt, man skyder bare noget træning med en fornuftig fabriksammo i 6,5x55 "almindelig" og sørger for at samle sine hylstre op...[Wink]
Så er de fireformet perfekt til kammeret!

De enkelte man taber/mister skal nok give en eller anden hjemmelader sved på panden!

Ja det er en rigtig bonus ved denne patron. Jeg har enkelte gange tabt
en 6,5 eller 30-06 AI på de rigtige steder hvor diverse messinggribe
flyver lavt. Nej hvor har jeg efterfølgende hygget mig når de kom og sagde, at de vist var kommet til at tage mine hylstre.

Hellere fire forme end presse om.

VH Søren

PS en fabrikspatron går typisk 10-15 M/S langsommere i det nye større
kammer. Og ved fireforming skal man ikke ligge på max. ladning.

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Hej igen,

Tak for svarene og de gode råd. Jeg går ud fra de mere velrenomerede bøssemagere har en kammerrival til 6.5x55 AI? Skal der justeres head space eller vil det være det samme som på originalen efter "rivalisering"? Når man nu skal genlade patronerne efter brug, kan man da anvende en alm. neck die til 6.5x55 eller hva'? Når I siger, at man ikke skal gå til max. ladning, er det så i forhold til ladedata for en alm. 6.5x55 eller kan man finde specielle ladedate for AI'en?

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#16
Hej Igen

Da jeg nu føler et vist medansvar for din interesse i AI må jeg hellere fortsætte.

1. Max tryk for alm 6,5x55 kan du snildt bruge ved fireforming
Jeg brugte selv diverse fabriks jagtmatch, trainer og bedst
Lapua Scenar. Lader du selv på brugte hylstre så bare brug
de ladninger du kender til 6,5x55, så får du ikke problemer.
Det du ikke må er at bruge ny udviklede AI MAX. ladninger i
et IKKE-fireformet hylster.

2. Jeg fandt ikke nogen data da jeg ladede denne patron, men brugte
6,5x55 maxladninger som udgangspunkt og gik 0,5 grain op adgangen
indtil jeg fandt max og bakkede så lidt igen.
Jeg fik til sidst en 140 grains A-frame ud med 870 m/s i en 58 cm
Sakopibe uden visuelle tegn på overtryk.

3. Det er langt fra alle bøssemagere der har en rival. Men jeg ved at
N.P. Nielsen i Vildbjerg har en. Hans pris for opgaven var i
øvrigt meget beskeden.

4. Dieset. Jeg brugte den almindelige kugleisætter og anskaffede en
hornady neck sizer. Hylstrene holder vel kun til en 3-4
ladninger, men hvad gør det når man er fri for fedt og det er
6,5x55 hylstre vi snakker om.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Hej Søren,

Tak for de gode råd. Jeg tager fat i Niels Peter og hører om han kan kradse lidt i kammeret[:p][Big Grin].

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)