Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rhino 223
#1
Hej Forum

Er der nogen der her erfaring med rhino i kal.223.

hilsen H.S.Jensen
Svar
#2
[quote]Originally posted by h.s.jensen

Hej Forum

Er der nogen der her erfaring med rhino i kal.223.

hilsen H.S.Jensen

Ja min rem 700 med 12" stigning kunde ikke lide den, om det var det
homogene design, coatning eller vægt ved jeg ikke. Men jeg vil tro
den kræver stigning som et 60-70 grains projektil.

Da den balistisk ikke er noget at skrive hjem om har jeg ikke prøvet
efter jeg skiftede stigning (7") og nu bruger scirocco som jeg er blevet ret vild med.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
hej søren

Jeg tror at min stigning hedder 1-14, så den er nok hellere ikke vild med den. Så måske skulle jeg bare holde mig til den remington kugle jeg skyder med nu.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

hej søren

Jeg tror at min stigning hedder 1-14, så den er nok hellere ikke vild med den. Så måske skulle jeg bare holde mig til den remington kugle jeg skyder med nu.

Hilsen H.S.Jensen



IF IT WORKS, DON´T FIX IT

men hvad skal vi så lave når det bliver kedeligt at skyde med de samme rifler, i de samme kalibre og med de samme kugler, der alle sammen virker fint på hundrede meter med middelmådig præcision og ydelse.

Spøg til side man skal altid have en eller anden kombination af riffel og kugle i skabet som bare virker, så kan man have stribevis af eksperimenter(vinterprojekter, der bliver til sommerprojekter og hvad vi ellers kalder det) ved siden af.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej,
Jeg har lige testet en håndfuld 50 grs. Rhino i min SAKO .222. Den sætter normalt en 55 grs. Sierre Game King i 15 mm 5 skudsgrupper. Selv med SAKO's 50 grs. fabriksammo har der ikke tidligere været problemer med at sætte gode grupper. Jeg lavede 5 forskellige ladninger til Rhino'en. Der var praktisk talt ingen forskel i træfpunkt eller egenspredning med de 5 ladninger. De var desværre lige dårlige og lå med en egenspredning fra 28 til 32 mm, hvilket jo ikke er imponerende. Det er vel imidlertid godt nok til bukkejagt på normale afstande (under 200 m)og jeg har ladet mig fortælle at de er meget effektive. En af gutterne på skydebanen havde skudt de sidste 7 bukke med .222 med den kugle og de var alle gået ned i knaldet.
mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
En af gutterne på skydebanen havde skudt de sidste 7 bukke med .222 med den kugle og de var alle gået ned i knaldet.
mvh
Anders
[/quote]
Skyldes det så kuglen eller dennes placering ?
Stort set alle 224 kugler på 50 grains eller mere kan slå en buk ihjel på den rigtige afstand hvis kuglen rammer rigtigt og vinklen er lige på.

Har man egenspredning på bane på ca 3 cm hvad bliver den så på de 200 m du angiver som max ? Og når så almindelig feber og ophidselse spiller ind bliver det vel ikke helt godt.

Min egen erfaring er at skyder skidtet ikke præcist stoler jeg heller ikke på det og min skydning bliver ringere.

VH Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Rhino kuglen ligner i konstruktion nærmest til forveksling en Speer Trophy bonded Bear Claw..

Denne kugle har jeg lidt "andenhånds-erfaring" med da jeg lader den i .222 til min bror, der har overtaget min kære gamle Steyr SL...

I Steyr'en skyder TBBC'en 20 mm grupper på 100 m og det er alt rigeligt til at skyde råvildt med. Selv 30 - 40 mm kan være acceptabelt, indenfor en .222'er "rækkevidde"
At brokke om andet er bare det: Brok[Big Grin]

anslagsenergien sætter grænsen for en så lille kugles effektive rækkevidde.. hvis ikke jægeren gør det med dårlig skydestilling og hvad ved jeg...[Wink]

en .222 med en 50 grains TBBC (som har en ret ringe B.C.) taber pusten hurtigt, og over ca. 150 m overholder den ganske enkelt ikke kravene til anslagsenergi!!!

Rent bortset herfa, så har TBBC'en vist sig at være yderst effektiv, min bror har skudt 10 - 12 stykker råvildt, fra lam til halvstor buk, alle er forendt umiddelbart, med meget kort flugtstrækninger og på trods af at ikke alle kugler kunne placeres helt idelt. der har været gennemskud og schweiss i alle skud.
Det skal lige siges at alle disse skud har været på moderat hold fra 25 m til 75 m, med 1 undtagelse, en buk på omkring 140 m's afstand.
Virkningen i bukken på "langt hold" var ikke væsens-forskellig fra de andre, men der var mindre blodudtrædning omkring indgangshullet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg har ladet Rhinoen til min VIXEN AI. Ladningen er 24,5 grs Vith N133. Kuglen skyder glimrende. Det vil sige 5 skudsgrupper på 17-19mm.
Jeg har desværre ikke fået den testet på en buk endnu, men jeg glæder mig til at se effekten.

Jeg ved godt at BC på denne kugle er som en flækket mursten, men jeg har heller ikke tænkt mig at skyde på over 100m. Hvis jeg vil skyde på længere afstand har jeg tænkt mig at bruge en anden riffel

Mvh Kjeldsen
Svar
#9
Hej Kjeldsen,
Det lyder da fint med de skudgrupper. Jeg har kun forsøgt med VV N130 (23 grs. som max.). Jeg vil købe et kg N133 og prøve om den er bedre. Det er dog ikke let at få plads til ret meget mere end 23 grs. i et .222 hylster. Komprimerer du?[Big Grin]
mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Nej jeg komprimerer ikke - min Vixen er en 223 Rem.[Wink]
Så hvis du vil bruge den i 222 skal du helt sikker lade den lidt lavere. Jeg ved heller ikke om VV N133 er optimalt i 222, men det må du jo prøve.

Mvh Kjeldsen
Svar
#11
Hej Kjeldsen,

Det forklarer sagen. Så har du sikkert også en anden stigning end den jeg har på min gamle SAKO som er 14". Jeg tager meget fejl hvis ikke en .223'er er 8" og altså en del hurtigere en .222'eren.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Standard stigning i .223 er 12"

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Standard stigning i .223 er 12"

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



Sako er i 223 i følge egen hjemmeside 8", men det er vel også en af våbenbranchens mindst opdaterede sider. Jeg har nu læst test af Sako 85 i Vapentidningen, og den var endnu ikke på http://www.sako.fi da det blad gik i trykken.

Men ellers har du ret. og Sako er vel også de eneste der fra fabrikken laver 223 som råvildtsriffel.

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Min VIXEN er en AI fra starten af 80érne.
Den er født med 12" stigning. Det var før 223 blev produceret med meget høje stigninger. Derfor kan jeg deværre heller ikke skyde med 60grs Nosler Partition.

Men der er da en ok chance for at din 14" kan stabilisere en 50 grs Rhino. Men der er kun en vej at finde ud af de på.. Prøv det..[Smile]

Min bror har en Vixen 222 med 14" stigning og den skyder af uransagelige årsage fint med 60 grs Nosler Partition, hvad min 12" ikke kan.[}Smile] Så verden er ikke altid Sort eller Hvid.

Mvh Kjeldsen
Svar
#15
Hej.

Jeg har købt mig en æske med Rhino .223 50 grain og skal til at lade mig nogle bønner. MEN nu er jeg blevet bekymret omkring coatingen - kan det have indflydelse på pibens præsicion (hvilket jeg har læst) når man skyder med andet ammo, som ikke er coated?? Kan coatingen skade piben på længere sigt og er det permanent?

Håber på hurtigt svar [Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars
Svar
#16
Hej det kan være du kan finde svar her

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=2173&SearchTerms=coated,ammo
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=600

[Image: mvh.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#17
Hej Sneppe

Tak for henvisning til link

Jeg tror ærlig talt ikke jeg tør begive mig ud i at skyde mine nyindkøbte Rhino af - min lille Remington Seven .223 skyder utrolig fint og vil ikke risikere noget..

Nogen som har lyst til at købe en æske Rhino 50 grain kal. 223?[:o)][:o)][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Hej Sneppe

Tak for henvisning til link

Jeg tror ærlig talt ikke jeg tør begive mig ud i at skyde mine nyindkøbte Rhino af - min lille Remington Seven .223 skyder utrolig fint og vil ikke risikere noget..

Nogen som har lyst til at købe en æske Rhino 50 grain kal. 223?[:o)][:o)][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars



Det var så lidt

[Image: mvh.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Nogen som har lyst til at købe en æske Rhino 50 grain kal. 223?[:o)][:o)][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars



Hit med dem..... øhhh pris[?][?][?]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)