Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedste kærv og korn
#1
Drenge...

Jeg ønsker at høre om jeg er den eneste der kunne finde på at skyde over kærv og korn, samt om jeres foretrukne type. Jeg selv foretrækker at kunne bruge kærv og korn da det vil virke som backup, og er genialt hvis kikkerten lige kan rives af og et hurtigt skud skal afgives på et dyr der rejser sig(kort hold) Jeg træner jævnligt med de gode gamle sigtemidler, men ofte føler jeg mig lidt alene på denne front. Min foretrukne type er de meget firkantede typer på almindelige rifler, og på mine leveractions er der jo kun Buckhorn der duer. Fortæl om jeres brug af de gamle "ironsigths"

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#2
Jeg syntes da, at det er helt fint at skyde korn og kærv, når mit andet løb kommer vil jeg også monterer ironsights.
Problemet for mig har bare været, at jeg ikke har kunnet sætte ironsights på den pibe jeg har nu, men på den anden pibe, hvor der er muzzlebraker, kan kornet sættes på muzzlebrakeren.
Op til 300 meter er det OK for mig (over 300 meter er mine øjne stået af).
[Image: ironsights.jpg]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Fortæl om jeres brug af de gamle "ironsigths"

Personligt har jeg kun skudt 2 stykker råvildt over "standard" korn og kærv og det var med min .44 Mag. Winchester M94AE Lever Action riffel.

Det var et stykke i løb på 35 meters afstand og det andet et stille stående stykke på 85 meters afstand. Ingen problemer heri, men jeg ville aldrig gå over 100 meter med den riffel.

Jeg ville ALDRIG sætte optik på den type riffel, det ville jo nærmest være blasfemisk. [^]

Hilsen
Anders T.

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#4
Jaaehh ...Korn og kærv

Man er jo blevet så forvænt med kikkerter at man helt glemmer at for ikke ret mange år siden var det ALTID med korn og kærv man gik på jagt!

Jeg har lige "spildt min tid fornuftigt" i det sydlige sverige, og en af de ting jeg spildte tid på var at prøve at vælte mælke-kartonger med vand med "nødsigtemidlerne" på en Steyr Scout, og det tog ca 2- 3 prøve skud at vænne sig til kombinationen af "ghostring" og stolpe foran... så kunne vi også ramme øldåser på 80 m fritstående!!

Jeg spildte også tiden lidt med at prøveskyde en lidt bedaget 98'er med otteruppibe i .308 (Basis for mit "nye" Scout-projekt) med "skytteforenings-diopter" og det lykkedes faktisk at skyde flere 2 cm's grupper på den måde.....

Selvfølgelig kan man da skyde "over korn og kærv" og har man styr på f.eks et "ghostring" sigte kan man også skyde på 200 m og 300 m, men det ER afhængigt af hvor godt et syn man har!!

på min lille Steyr i .222 har jeg indskudt "express" sigtemidlerne så de matcher min rådyr-kugle på 100 m det fungerer fint og jeg kan fint holde 5- 7 cm spredning på 100 m med de "åbne"

Kikkerten sidder i en original Steyr svingmontage, dens baser er så lave at man kigger lige hen over dem når kikkerten er taget af.

Som mangeårig pistol-tærræn-skytte er jeg jo ikke ligefrem uvant med åbne sigtemidler[Wink]

Der findes faktisk et lille "trick" til den der buk der står og æsser fredeligt ca. 4,7 meter fra hochsitsen... Vælt riflen om på siden og sigt langs piben... på den afstand og nok også ud til 15 m kan man faktisk fint ramme med den metode!! (tro mig jeg HAR prøvet det på en bukkeskive)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Lidt om Marlin 1895 med kærv og korn..

Sammen med Jens ulrik skød jeg lige et par "hurtige" over kærv og korn, med min nye "thunder stick". Med 51 grs n133 og en 400 grs Speer flatnose, kunne jeg sætte dem med et par centimeters mellemrum på 50 meter. Skudene sidder lidt til venstre og et par centimeter for højt, hvilket er ok til jagt. Hvad er jeres personlige krav til skydning over kærv og korn?

Ps...Jens Ulrik ramte end ikke skiven, og kom med en påstand- Nå ja..Det kan i selv gætte [Big Grin]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Jeg har for et par dage siden fået en ekstra Upper-reciever til min Armalite, hvorfor jeg syntes, at det ville være smart med kikkert på den ene og Ironsight på den anden.
Idag har jeg været på Hanebjerg for at indskyde dem begge to.
Den med kikkert gik det OK med, men den med Ironsightet - Jesus, det var svært (100 meter). Det gik op for mig at jeg simpelthen ikke kan se så langt (jeg skyder på trekanter med sider på 5 cm).
10 cm grupperinger [Sad] ØV. Det var slet ikke sådan jeg huskede min debut med en Sauer skiveskydningsriffel m/ringsigte på 300 meter. Men det kan jo godt være, at jeg lider af positive erindringsforskydninger[Smile]
[Image: L1000222.jpg]
[Image: L1000226.jpg]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Hej Intile...

Du lider IKKE af positive erindringsforskydelser[Smile]

Det er dit valg af skive-materiale der ødelægger det for dig!

Man skal kunne SE skiven som en "geometrisk form" selvom man ikke kan fokusere på så lang afstand, dermed kan man centrere den i sigtemidlerne, men en AR er jo "handicappet" af at den "kun" har en ret bred stolpe foran, derfor skal målet være stort, selv på 100m
En lille trekant vil jo nærmest blive væk bag stolpen.

På den Scout vi legede med i Sverige passede det lige med at man dækkede mælkekartonen eller øldåsen med den forreste stolpe[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Det har du formodentlig fuldstændig ret i - jeg endte også med at indskyde IronSightet på hjørnet af det A4-ark hvor jeg har printet trekanten.(A4-arkene er opsat på en Mosonite-plade)
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Hej

Jeg har tilbage først i 90`erne dubleret Vildsvin, med min Sauer 90,
skudt med korn over kærv, på ca 50 m, i fuld firspring, der kom 15 vildsvin på ræd og række, det var fandeme spændene, det var på en frostklar dag, med vindstille, så jeg kunne høre dem vælte skoven før de kom ud hvor jeg stod. Jeg har stadigt skindet fra en af grisene.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)