Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ændring af 358 NM
#1
På grund af et svagelig helbred [xx(] er jeg i dag blevet opfordret (kraftigt) til at indstille skydningen med min 358 NM.
Så forum hvad skal jeg gøre ? Sælge kanonen, montere et kick-stop, pibe den om eller ?? Forslag modtages for der skal gøres noget alvorligt ved rekylen ! Jeg kan på forhånd sige at jeg ikke ønsker at montere en mundingsbremse !

Henrik

6,5x55/6,5-284/358 Norma Magnum/12/70
Svar
#2
Hej Henrik,
du kan jo få fyldt bly i skæftet (bagkappen tages af og der bores et eller flere store hulder, som fyldes med varm bly), så du forøger våbnets vægt. Prøv og se på følgende link, så kan du beregne hvor meget rekylen ændres, ved at ændre våbnets vægt.

http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5

En meget nem måde at ændre våbnets vægt er også at få en af de elastiske patronholdere, som kan sætte på skæftete. Så kan du fylde hylstre med bly, så kan du få en del vægt. Jeg mener der kan være 10 patroner i en sådan patronholder.

Jeg skød sidste år med en pre-64 Winchester 375 H&H, hvor der alene var blev fyldt bly i skæftet. Det var overraskende, hvor lidt rekyl der var i forhold til min 300 win mag.

mvh. Johannes
Svar
#3
Hej
Ja det er jo træls ikke at kunne skyde med sit våben - men hvis helbredet står på spil så er valget vel til at få øje på.
Kan du ikke helt undvære den. Hvad bruger du dine rifler til? altså hvad er det lige der skal slås ihjel. Din 6,5-55 kan jo faktisk bruges til alt i norden og rekylen er jo ala en luftbøsse [Big Grin]
Men jeg forstår godt, at du vil beholde din Kongsberg - har selv en [Big Grin] men i 9,3 - 62 som jo er som en lidt tunet 30.06.
Og Kongsberg er en kanon riffel når man ser på skæfteopbygning (ret) og dermed oplevelsen af rekyl.
Hvad med at gå ned i mindste kugle/krudt - det behøver jo ikke at være en 21 grams der ryger afsted [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

På grund af et svagelig helbred [xx(] er jeg i dag blevet opfordret (kraftigt) til at indstille skydningen med min 358 NM.
Så forum hvad skal jeg gøre ? Sælge kanonen, montere et kick-stop, pibe den om eller ?? Forslag modtages for der skal gøres noget alvorligt ved rekylen ! Jeg kan på forhånd sige at jeg ikke ønsker at montere en mundingsbremse !

Henrik

6,5x55/6,5-284/358 Norma Magnum/12/70


Svar
#4
Tjaa, i din situation ville jeg nok have endda meget svært ved at skille mig af med våbnet. Især hvis jeg havde andet at bruge det til end skiveskydning. Men kick-stop lyder som en rimelig løsning. Desuden kan en tyk fleecevest dæmpe problemerne en del.

Et helt andet spørgsmål er hvordan sådan en .358 NM egentlig er sammenlignet med fx 9,3 x 62? Jeg har set mange gode tilbud i virkelige kvalitetsrifler (læs: S&L samt HVA) som går for en slik fordi kaliberet er så lidet kendt uden for Skandinavien. Men kan den reel ikke det samme som 9,3'eren?

Venlig hilsen Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#5
Hej Henrik,
hos midway, kan man få en særlig skulderpude, som ogås skulle aborbere en del rekyl.

mvh. Johannes
Svar
#6
Ja Henrik,

du må jo ud og købe et bar BH[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Johannes
Svar
#7
Hej Henrik,

der var vist en på forumet, som mente at rigtige mænd havde hvide streger under patterne. Det kan være hans kone har bedt ham om at købe et par BH'er. Hvis han føler sig truffet, så kunne han jo komme med et par tips[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh. Johannes
Svar
#8
Tja man må undres over den response du har fået!
Mit forslag er at få skåret et gevind i løbsmundingen og få en MF af en rekyledæmer/mundingsbremse monteret! Det er det eneste der for alvor kan mindske rekylen, resten er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Dit rekylskjold på skulderen spreder bare energien, det fjerner ikke noget. Det bly du kommer i kolben, fjerner ikke noget men forsinker rekylen. Den eneste måde at reducere rekylen på er at fjerne noget med/ved mundingen med en god rekylebremse!!! Når en 50BMG kan reduceres til ca. 300WinMag så kan en 358NorMag vel reduceres til noget din ryg kan håndtere?

Life's GREAT if you're a loony.

Henrik
Svar
#9
Hej The Dane,
Jeg er enig med dig i at et rekylskjold ikke ændre rekylenergien. Men på selve det område hvor rekylen opleves vil det opleves mindre hårdt. Kroppen (ryggen) vil naturligvis flytte sig det samme stykke. I den forstand er det ikke nogen løsning. Mht. kickstoppet, så er det en rykdæmpning, fordi rekylet kommer ad flere gange, og vil ikke være så hårdt for kroppen. Rekyl kan jo være meget forskelligt, selv om det er den samme rekylenergi. Nogen kalibre vi give et hurtig, ondt og smækkende rekyl. Andre har et mere længerevarende og behageligt rekyl. Jeg vil mene at et rekyl, der er længerevarende er at fortrække, hvis det er ryggen man har problemer med.

mvh. Johannes
Svar
#10
Hej Henrik,
jeg har regnet lidt på rekylen. Den er 51,32 joule efter det du har oplyst. Hvis du øger riffelens vægt med 1 kg. vil det komme ned på 41,64 joule. Det er en reduktion på ca. 20%.

mvh. Johannes
Svar
#11
hej nitro
jeg kan godt forstå du ikke vil have en stor grim mundingsbramse
på di riffel så har du tænkt på at få lavet en mag-port
det er to riller der er lavet på hver side af foreste sigte middel
(marlin bruger det på deres guide gun )
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Vedr rekylreduktion er der som nævnt flere muligheder. De kan deles op i flere løsningstyper.
1: lokal smertereduktion på skulderen. Dette kan opnåes ved skulderpuder, tykkere bagkapper tykkere tøj og lignende, men det vil ikke reducerer påvirkningen på din ryg.
2: Nedsættelse af rekylhastigheden og længden ved en vægtforøgelse af riflen eller ved reduktion af ladningen. Den for producenter bedste løsning er de avancerede kickstop og lignende, hvor man tager et ret billigt materiale, putter det i et rør, og sælger det som "guld". Rent effektmæssigt kan du opnå 95% af den samme effekt ved at fylde bly i skæftet. Jeg vil dog anbefale at du får fyldt det i forskæftet da det dermed også reducerer belastningen på pistolgrebet, samt begrænser mundingshoppet.
3:Nedsættelse af rekylen ved at ændre retningen på raketeffekten, ved at montere mundingsbermse(knaldforstærker) eller få borret en række huller på tværs, lige før mundingen. Denne løsning kræver dog at man altid bruger høreværn, og er den eneste på skydebanen, da det retter lyden mere bagud

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)