Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sako vixen Bullpup
#1
Baggrund: Hver år under bukkejagten får jeg det indfald at hvis jeg kravler op i et træ så kan jeg se meget bedre[Smile].
Det er besværlig med en normal riffel, men med en bullpup riffel vil det være let[:p].

For mig at se består projektet af tre dele, skæfte, aftræk og kikkertmontage.

Skæftet er arbejde, men ingen magi.
Kikkertmontagen er arbejde, omtanke og lidt magi.
Aftrækket er det der hidtil har afskrækket mig, hvordan laver man en mekanisme som er stabil, sikker uden slør og slæb[?][?][?]

valget af en sako vixen er ikke en tilfældighed, det skyldes at det er en let, lille riffel i forvejen og i cal.222 laver den en moderat mængde støj.

Pleas giv! mig nogle gode råd.

Mvh fnug
Svar
#2
Hej "Fnug",

kunne man ikke bruge det originale aftræk og så lave en "stødstangs forbindelse" som sidder i det "nye" pistolgreb??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Det der med "stang-træk" til den originale aftrækker KAN fungere helt fint hvis man ellers får lavet sig et system hvor føring af "stangen" og udformningen af den nye aftrækker foran er lavet rigtigt.

Jeg har selv eksperimenteret med det, og med lidt tankevirksomhed kan det lade sig gøre.

Der skal så naturligvis gøres plads i skæftet til det originale aftræk, og stangen skal udformes så den "kommer udenom" magasinet, hvis man ønsker at bevare dette.

Det kræver også at skæftet udformes korrekt så magasinet kan fungere, det var det punkt der gav mig mest bøvl med designet af skæftet, det bliver SVÆRT at lave det med pæne linjer!

Jeg har tegninger liggende etellerandetsted til et "Thumbhole-semi-bullpup-skæfte, der kan laves af træ. Oprindeligt var det tegnet til en Sako L691 lås, men "udgravningen" kan jo bare skaleres ned.
Jeg skal forsøge at grave det frem af gemmerne[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hvis du har erfaring, så har du vel også nogle skitser som vi kan arbejde videre med[?]

Fnug
Svar
#5
Hjælp lige en fattesvag smådum maskinarbejder [8)]

Hvad med betjening af ladegrebet, som jeg ser det er låsestolen/bundstykke flyttet helt tilbage til skulderen på et bullpup skæfte, så i mine øjne er den temmelig besværlig at betjene.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#6
Ja jeg vidste ikke engang hvad en bullpup var[?]

Men er den ikke svær at skyde præcist med??? og kan en sådan fætter i det hele taget godkendes??

Og den her synes jeg da er bøvlet at få slæbt med op i et træ... Så hellere fjerne 3 - 4 grene og gøre træet klar til næste gang[Wink]

[Image: rapid17.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#7
Øhh Halvauto..Hvad har den der PCP-luftbøsse at gøre med Sako Fikssmækkerlillesag med 'bullpup'skæfte?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
undskyld men er det ikke den rifel der mindst køn af alle måske p¨å nær den nye S&l klassisk? Tingesten høre hjemme i krig ik på jagt...smil
Np nilesen har en til salg evt så er du skydende i week,
Svar
#9
Her er et par billeder af en riffel som et kendt forummedlem har lavet til en kendt motorcykel kører. Han kan selv berette........

[Image: scan0001.jpg]

[Image: scan0002.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
[8D] @GD - ja det er godt nok en luftbøsse - men opbygningen synes jeg var den mest spektakulære af dem jeg lige rendte på...
jeg vidste i øvrigt heller ikke, at en form for raket også er en bullpup...
Hmm det må kræve noget tilvænning, at skulle bruge den anden hånds aftrækkerfinger på "M@X´s" - man får også nemmere ved at rykke skudet - men der kan jo være en god grund til at den er udformet på denne måde...

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#11
Jeg har kun net adgang på arbejde, derfor får i et samlet svar.

GD: Ja det er mere besværligt at betjene ladegrebet, jeg regner mig selv for at være en habil jagtskytte og har kun en gang i de 18 år jeg har gået på jagt med riffel haft behov for mere end et skud.

Så betyder det noget at det er mere besværlig at repetere[?][?]

Jeg forventer desuden at med lidt tilvænning og rutine at det ikke får den store betydning.

Halvauto: Præcision[?] Jeg har ingen anelse, men jeg har en forventning om at hvis der er en i DK der kan svare, så findes personen på dette forum!

Vedr. træ: Min jagt er i gudenådalen med meget lavtliggende, sumpet jord, men mange siv og pilekrat.
Det medfører at vegationen udvikler sig 14 dage senere end normalt, dyrene flytter sig meget i de første tre uger af bukkejagten.
Jagten er meget diffus, Dyrene kan stå på alle sider af en, dog er skudafstandende begrænset.

Det jeg prøver at fortælle er at jeg skal ud og klargører 20 træer hvis jeg skal være rimeligt dækket ind, desuden er det kun halv så sjov som at få en Bullpup[Wink]

fnug
Svar
#12
Citat:quote:

Hmm det må kræve noget tilvænning, at skulle bruge den anden hånds aftrækkerfinger på "M@X´s" - man får også nemmere ved at rykke skudet - men der kan jo være en god grund til at den er udformet på denne måde...



Den virkede ihvertfald upåklageligt på den jagtfilm, lavet i Polen med Erik Gundersen som "chauffør"[Wink]
Jeg var bare ikke klar over hvem der havde lavet den, da RAS jo som bekendt ikke er til "ortopædrifler"....[Big Grin][Big Grin]

Ja indrømmet, jeg kunne sku´ikke kende dig på billedet, RAS...[B)]
Jeg var nødt til at høre M@X, hvem f..... ham på billedet var[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ja jeg vidste ikke engang hvad en bullpup var[?]
Men er den ikke svær at skyde præcist med??? og kan en sådan fætter i det hele taget godkendes??
Og den her synes jeg da er bøvlet at få slæbt med op i et træ... Så hellere fjerne 3 - 4 grene og gøre træet klar til næste gang[Wink]
[Image: rapid17.jpg]



Er din Theoben Rapid en MK1 eller 2èr...?[Big Grin]
Har selv en MKII i .6.35mm[8D]
Fed skyder[Wink]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#14
Hvad er det store cykelhjul, der sidder på kikkerten til ?

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Her er et par billeder af en riffel som et kendt forummedlem har lavet til en kendt motorcykel kører. Han kan selv berette........

[Image: scan0001.jpg]

[Image: scan0002.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



@ M@X

Tak fordi du gad lægge billeder ind.

@ Gammeltoft.

Jeg ville nok også have svært ved at genkende dig på et foto der var 11 år gammelt.

Jo, det er en ortopædisk riffel som jeg har lavet til Erik. I øvrigt en skidespændende opgave.

Det jeg egentlig blot ville sige er, at det er en stangforbindelse fra aftrækkeren i det fremskudte pistolgreb, til det oprindelige aftræk. Justeret rigtigt fungerer det næsten perfekt, blot aftræksvægten ikke er så stor, at stangen bøjer når den påvirkes.

Gå i blot i gang med at lave en bullpup, det kan sagtens lade sig gøre.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#16
Citat:quote:

Hvad er det store cykelhjul, der sidder på kikkerten til ?

Hej Lasse,det er da en vindmølle-det er den der komprimere luften til skyderen,dvs.den virker kun i stærk sidevind fra bagbords side.....[Wink] (mon ikke det er til et kliktårn eller lign.??)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
måske er det en kombineret fiskestang, med fluehjul på ?? så har man også altid noget at aflive fisken med, ved hånden[Big Grin][Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#18
@Ras,

he he,
det kunne da godt være der er sket lidt forandringer.......
Hvis jeg så tillige havde søgt tilflugt bag en riffel[:o)]

Apropos stangforbindelsen, er den monteret mellem den tværgående synlige stift og punktet på aftrækkeren hvor fingeren hviler og støder direkte til den originale aftrækker?
Eller er det en trækstang og en vippepal ved den originale aftrækker??

Jeg har gået og luret lidt på hvad der ville være nemmet/bedst hvis de to ting ellers lader sig kombinere[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvad er det store cykelhjul, der sidder på kikkerten til ?

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....



Paralaxejustering!

Sådan nogle cykelhjul brugte vores bekendte i sydafrika på deres konkurrence luftgeværer.

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#20
Citat:quote:

Paralaxejustering!


Jeg tænkte jo nok det var noget i den retning, men det har jeg da også på min kikkert, det er bare udført lidt mere elegant, hvorfor det store hjul ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)