Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sindsyg eller bare rigtig autist ;-)
#1
Inspireret af en anden af forummets brugere ( Tak ULG for de kommende søvnløse nætter [Wink]) har jeg fået en - måske - sindsyg ide'..

I mine gemmer står der en gammel (alder ihvertfald ukendt) junior baneriffel mrk. Otterup m. svær pibe. Riflen kunne godt trænge til en kærlig hånd - pænt sagt [8D] og så var det jo, at en herre foreslog, at kamre den op til en .22 mag. DET var jo en glimrende ide', men som dagene gik blev ideen ved med at snurre og pludselig begyndte det at dreje i retning af at .22 mag blev til .222 Rem eller .223 Rem [:0]

Den gamle riffel skal selvfølgelig ha' nyt skæfte, bruneres op osv.. måske også flutes [:p], men her er det så I kommer ind i billedet... Kan det overhovedet lade sig gøre, at om bygge en .22 LR/randtænding til en .222'er/.223'er m. centraltænding [?]
Låsen skal selvfølgelig bygges om og her tænker jeg på noget ala Weatherby's "Fatbolt" system hvor låseknasternes diameter er mindre end selve låsens diameter ( vil jo gerne beholde den gamle låsestol)
Når den alligevel skal kamres om, er det vel ikke den store forskel om man skærer et .22 mag kammer eller et .222'er kammer... eller er det [?] og kan piben overhovedet holde til det væsentlig større kammertryk en .222'er/.223'er udvikler og hvad nu med stigningen på piben og og og og....

Har jeg fuldstændig brændt den sidste mastsikring eller skal jeg bare dianogstiseres som ægte autist [Big Grin][8D][Wink]

Alle input er mere end velkomne... og nej det er ikke bare nemmere at købe en gammel Sako Vixen og så tage den derfra [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#2
ok du bad selv om input....:-)

Jeg tror riflen kan holde - men jeg vil aldrig skyde med den for at prøve efter. Der er lavet en lignende "conversion" af nogle tyske -22LR som Frank De Hass beskriver i sin bog Bolt Action Rifles.

Men du skal have bundstykket ændret til central tænding - det er ikke umuligt. Udtrækkeren kan også ændres. Det nemmeste var måske at korte 10mm af bundstykket og lave et nyt hoved.

Men der er flere ting jeg synes gør at projektet bør frarådes. Ikke fordi det er ulovligt - med den danske våbenlov kan man jo kamre hvad som helst om og få en tilladelse. I Tyskland skal skidtet trykprøves når man laver den slags....

Låsen bærer kun på 4x8 mm så vidt jeg husker.
Låsestol og bundstykke føles ikke hårde.
Piben er ikke skruet i
Låsen låser i bagerste del - og låsestolen er svækket af udkaster åbningen
Piben er lavet af automat stål så vidt jeg husker. Fint til bly - men jeg ved ikke helt hvordan den reagerer på en hurtig kappet kugle
Stigningen i piben er formentlig forkert

Så det er et ret omfattende projekt og jeg mener ikke resultatet bliver særlig godt. Jeg har skudt med mange mærkelige konstruktioner - også mange hvor andre har takket nej. men til denne ombygning tror jeg at selv jeg vil takke nej.... Selvom den holder er sikkerheds marginen så lille at den ikke er tilstede.

Et bedre projekt ville da være at bytte den til en haglbøsse, købe et løb og bygge et kombi våben. Mere sikkert og anvendeligt.

Det er bare min holdning.....:-)
/Henrik
Svar
#3
piben fra en .22LR baneriffel vil have alt for lille diameter til at kunne bruges med .224 kugler... stigningen vil være ca. 1:16, hvilket er for lav stigning til kugler over ca 45 grains.

Lav da hellere en fin lille "rågeregulator" af den riffel, kort piben ned til 16" og rasp af skæftet til det er lille og let nok... monter et par baser og en kikkert og du har en præcis og handy salonriffel!

se f.eks: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1366

Et stykke nede på siden er der billeder af "hattings" rågeregulator

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=1379&whichpage=2

Her kan du se min ombyggede otterup...rågeregulator..

Lad være med at gøre som jeg: Sats ikke på at bejdse bøgekæppen til efterfølgende oliebehandling. Hvis du bejdser bøgekæppen, så giv den en gang lak...Det bliver pænere...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
He he,takleberry,der fik du alligevel noget at tænke på.Inspireret af Ran's projekt kan jeg godt se at mit eget "projekt 22 mag" måske skal udvides til også at indbefatte afkortning af piben.Men hvor meget kan man korte sådan en salon-pibe ned,uden det går ud over effekten fra en .22 mag?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Hej Tackleberry...

JO det er nemmere at købe en Sako Vixen og bygge den om[Wink][Wink]

Og få så den vingeskudte Steyr på "gaden" igen

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

He he,takleberry,der fik du alligevel noget at tænke på.Inspireret af Ran's projekt kan jeg godt se at mit eget "projekt 22 mag" måske skal udvides til også at indbefatte afkortning af piben.Men hvor meget kan man korte sådan en salon-pibe ned,uden det går ud over effekten fra en .22 mag?

Hilsen Ulrik



Husk nu lige på at .22 magnum også er kaliber .224
Kaliber .22 LR er "kun" .222 så vidt jeg ved.

JPL
JPL
Svar
#8
Er det rigtigt?? Jeg er da ellers af den opfattelse at men "bare" kan bore kammeret op på en 22lr,med en mag.rival,og så står man med en 22 mag.Men det er måske forkert?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Er det rigtigt?? Jeg er da ellers af den opfattelse at men "bare" kan bore kammeret op på en 22lr,med en mag.rival,og så står man med en 22 mag.Men det er måske forkert?
Hilsen Ulrik


Np Nielsen I vildbjerg kamre masser af salonrifler om til .22 Magnum!
En 22LR har en kuglemeter på .223" en .22 magnum har en kugle diameter på .224"...altså ingen problemer.[8D]

Din opfattelse er rigtig...det er bare en simple proces[Wink]

Ring til NP på 97131700.[Smile]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Er det rigtigt?? Jeg er da ellers af den opfattelse at men "bare" kan bore kammeret op på en 22lr,med en mag.rival,og så står man med en 22 mag.Men det er måske forkert?

Hilsen Ulrik



Der er mange er har gjort dette - og så kan det godt være piberne ikke har den rigtige diameter - men det virker. Jeg så også en australsk riffel på nette som brugte 22LR i et cal. 17 løb. Kuglerne blev så deformeret til den nye kaliber via en konus. Teoretisk skulle det give højere tryk = højere hastighed. Andre mente at det gav større friktion så man ikke opnåede større hastighed. men en sjov ide som skal prøves en dag...
/Henrik
Svar
#11
Det er jeg glad for at høre,tak for svarene

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Hmmmmm!!! – Kunne ”22 Hornet” være en mulighed. [Big Grin]

Jeg ved det ikke! [:I]

Hvis det er muligt, ville jeg personligt vælge 22 Hornet frem for 22 magnum pga. genladningsmulighederne, og de fordele det medfører.

Swift
Svar
#13
hej
22 hornet dur heller ikke 224 kugle[xx(]
men 22 rem jet magnum den vil virke

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#14
Arrhhh jeg vidste, at tingene ikke var så nemme, som jeg lige havde skabt dem til at være inde i min lille forskruede hjerne [Wink]

[Image: CID__1sQrU3LQSR_.jpg]

Nu har jeg endelig fået lagt et billede ind (beklager kvaliteten, men mobiltlf. osv osv...)

Citat:quote:

Låsen bærer kun på 4x8 mm så vidt jeg husker.
Låsestol og bundstykke føles ikke hårde.
Piben er ikke skruet i
Låsen låser i bagerste del - og låsestolen er svækket af udkaster åbningen
Piben er lavet af automat stål så vidt jeg husker. Fint til bly - men jeg ved ikke helt hvordan den reagerer på en hurtig kappet kugle
Stigningen i piben er formentlig forkert


Okay der lige en masse ting, som tilsyneladende er et potentielt problem. Hvis piben ikke er skruet i, hvordan hulen sidder den så fast. (der er ingen "klemmeskrue" eller lign. under låsestolen) og den sidder da vel ikke bare "skubbet" ind i låsestolen [?]
Hvad hulen er automatstål - er det Trabant metal eller ??

En .22 Hornet har også været inde i billedet, men der var storhedsvanviddet ved at sætte ind [Big Grin] så den blev hurtig dømt for lille... Men efterhånden som div. problemstillinger vokser temmeligt hurtigt, så vinder hornet'en hurtig terræn igen..
Jeg er godt klar over, at hele den her proces form. koster fabrikationen af en ny lås, men det er også taget med i omkostningsvurderingen. Har jeg overhovedet nogen mulighed for at snyde mig til info på om lås/pibe osv. kan holde til en centraltændt patron ?? Jeg har nemlig IKKE lyst til at prøve mig frem og så først ofre en pæn slat penge for bagefter at finde ud af, at jeg har fået mig en dansk produceret Blaser m. garanti for div. "hovedbrud" [}Smile][Wink] og et arvestykke lavet om til pindebrænde...
Lige mht. at forhindre "blowback" havde jeg faktisk forestillit mig, at problemet kunne løses, hvis der blev fræst et spor bagerst i låsestolen som kunne tjene som "låseknast", for den "knast" der så skulle monteres på låsen [?]

[Image: CID__gNJHbz8j2A_.jpg]

Uanset hvad, vil jeg hellere have en .22 mag ( også .22 LR i værste fald) end et ødelagt våben.. MEN hvis det nu KAN lade sig gøre [Big Grin][Wink]

Hvor finder jeg iøvrigt info på div. kammertryk og lign. på fx. .22 LR kontra .22 MAG/.22 Hornet.. (Hvad er den præcise kuglediameter på Hornet'en egentlig ??)
Der er overhovedet ingen stempler, mærker eller lign. på riflen, andet end selvfølgelig " Otterup Geværfabrik "...

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#15
Har fundet det her mht. kammertryk:

.22 Hornet !
Citat:quote:

In recent years, just as the Hornet was once again gaining in popularity, SAAMI reduced the maximum safe pressure for the cartridge from 47,000 down to 43,000 CUP. This may have been in deference to some of the older rifles floating around, particularly those with .223 bores, but for whatever reason it was a sensible decision.



.22 Magnum !
Citat:quote:

The maximum chamber pressure is around 25,600 psi.


og så fandt jeg lige det her:
Citat:quote:

The first Hornets were made with .22LR bbls .223 Dia, After WWII they went to .224 bbls


Nu er forvirringen total - ihvertfald hos mig [:0]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#16
hej takleberry
her er lidt info
[Image: cd22hornet.jpg]
[Image: cd22khornet40.jpg]
[Image: cd22khornetdv.jpg]
[Image: cd22remingtonjet.jpg]
[Image: cd22640.jpg]
[Image: cd56x35rvierling.jpg]

sov godt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hatting

sov godt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen:
Bøssemager Hatting



JA TAK... din røv [8D][Big Grin]

Men Hatting med den Hilsen:, så kan DU vel fortælle mig om det kan lade sige gøre [Big Grin][8D]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Citat:quote:

Originally posted by hatting

sov godt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen:
Bøssemager Hatting



JA TAK... din røv [8D][Big Grin]

Men Hatting med den Hilsen:, så kan DU vel fortælle mig om det kan lade sige gøre [Big Grin][8D]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use



Min tanke var oprindeligt at bore kammeret op til en magnum.
Men en vidende sjæl herinde fortalte mig, at det ville give problemer i forhold til tryk og udladning af gasser (vist nok bagud) på grund af låsekonstruktionen, hvilket ville gøre riflen ubehagelig at skyde med. KAn ikke huske helt hvad den tekniske forklaring var - men den står der sikkert endnu, hvis du læse hele tråden om mit 22LR Otterup projekt....

Jeg kan så lige tilføje, at nedkortning af piben til 45 cm ikke påvirkede præcisionen. Har ikke kronograferet før/efter, så om det har haft nogen påvirkning på mundigngshastigheden vides ikke. Den skyder fint og med tilfredsstillende præcision på 50 meter banen. [Smile]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter .22 Rem Jet'en

JPL
JPL
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry
Okay der lige en masse ting, som tilsyneladende er et potentielt problem. Hvis piben ikke er skruet i, hvordan hulen sidder den så fast. (der er ingen "klemmeskrue" eller lign. under låsestolen) og den sidder da vel ikke bare "skubbet" ind i låsestolen [?]
Hvad hulen er automatstål - er det Trabant metal eller ??



Min Otterup riffel havde en pibe der var presset i - formentlig efter at låsestolen var varmet. Automatstål er et relativt blødt materiale som er nemt at bearbejde. Det bruneres rigtig god og er nemt at polere. Min far var på Otterup for år tilbage og reparere maskiner, og han fik at vide at det var automatstål. Argumentet skulle være at det er ret stres frit og det slides jo alligevel ikke op af bly kugler.

Jeg tror ikke forskellen i 223 og 224 kugler går det store. Selvfølgelig bliver trykket højere - men i de fleste rifler ville det ikke genere mig. Jeg har set 8x57 hylstre afskudt i 30-06 piber uden at skytten opdagede det store. Og jeg vil jo kunne se på fænghætten om trykket nærmer sig max....

Herregud - det er jo kun skydevåben. Hvor galt kan det gå.....:-)

/Henrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)