Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvis man møder en bjørn
#1
Rart at vide

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by kima

Rart at vide

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



I Alaska er de lidt mere nuancerede....

Der er 3 måder at forholde sig til et "Bear-encounter"...alt afhængig hvilken type bjørn du står overfor...

Ungbjørn - skal sættes på plads - lære at mennesker er værd at undgå... Lad være med at spille død overfor en ung bjørn - det er det samme som at invitere den til at middag....og du er hovedretten!!

Ældre bjørne - bak roligt ud af situationen - i de fleste tilfælde gør bjørnen det samme - den har jo i ungdommens dage lært, at mennesker ikke er værd at komme i nærheden af....

Hunbjørn med unger: Spil død! Den vil ikke æde dig - kun være sikker på du ikke udgør en trussel for ynglen... for at nå til den erkendelse kan det godt være den er nødt til at bide i dig og ryste dig lidt - men lad være med at kæmpe - spil død - så chancen for overlevelse størst...[xx(]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Pepperspray best mot bjørn
Bjørneforsker Martin Smith mener pepperspray er det beste middelet mot aggressive bjørner.

I USA er det påbudt med pepperspray i områder med bjørn. Nå vil han ha forsøk med pepperspray i Norge.

Martin Smith har drevet med bjørneforskning fra først på 80-tallet. Han har vært med på prosjekt i USA og Canada hvor man har testet ut hva bjørn reagerer på, blant annet pepperspray. Smith er ansatt som amanuensis ved Høgskolen i Steinkjer, men er for tiden i Pasvik på forskningsoppdrag omkring bjørn, skriver Trønder-Avisa.

I USA får ikke folk lov til å bevege seg bjørneområder uten at de har med pepperspray.
- Det er krav om at skogvoktere eller turister som skal inn i slike områder, må ha med seg pepperspray, men i Norge er dette forbudt, sier Smith til avisa. Han søker nå myndighetene om å få gjøre et forsøk ved nasjonalparken i Pasvik.

I et større forsøksprosjekt i Canada skal pepperspray ha blitt brukt i 66 bjørneangrep. Bjørnen reagerte i alle tilfeller, men seks bjørner angrep på nytt. Tre av dem avbrøt angrepet etter ny dose med pepperspray, mens tre forsatte angrepet og påførte skade på forsøkspersonene. To av disse var binner med unger, ifølge avisa.

Bjørn Olav Amundsen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by kima

Pepperspray best mot bjørn
Bjørneforsker Martin Smith mener pepperspray er det beste middelet mot aggressive bjørner.

I USA er det påbudt med pepperspray i områder med bjørn. Nå vil han ha forsøk med pepperspray i Norge.

Martin Smith har drevet med bjørneforskning fra først på 80-tallet. Han har vært med på prosjekt i USA og Canada hvor man har testet ut hva bjørn reagerer på, blant annet pepperspray. Smith er ansatt som amanuensis ved Høgskolen i Steinkjer, men er for tiden i Pasvik på forskningsoppdrag omkring bjørn, skriver Trønder-Avisa.

I USA får ikke folk lov til å bevege seg bjørneområder uten at de har med pepperspray.
- Det er krav om at skogvoktere eller turister som skal inn i slike områder, må ha med seg pepperspray, men i Norge er dette forbudt, sier Smith til avisa. Han søker nå myndighetene om å få gjøre et forsøk ved nasjonalparken i Pasvik.

I et større forsøksprosjekt i Canada skal pepperspray ha blitt brukt i 66 bjørneangrep. Bjørnen reagerte i alle tilfeller, men seks bjørner angrep på nytt. Tre av dem avbrøt angrepet etter ny dose med pepperspray, mens tre forsatte angrepet og påførte skade på forsøkspersonene. To av disse var binner med unger, ifølge avisa.

Bjørn Olav Amundsen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Problemet med Peberspray er, at de ikke dur i modvind.... man kan fuldstændig elimininere sin egen flugtkapacitet, hvis i en ophedet situation affyrer dåsen uden omtanke - og hvem tænker på vindretning, hvis en truende bjørn er 2 meter væk - for det er maks afstanden for Peberspray [xx(]

Da jeg var på Kodiak og fiske i vildmarken have vi tryklufthorn, peberspray OG oversavet pumpehagler med knaldhætter og brennecke kugler i.... man er vel autist [Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Det ALLERMEST effektive mod bjørn er en kæp på trekvart meters længde. Anvendelsen er simpel...man knalder kammeraten en over knæet og tager benene på nakken [Big Grin][Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)