Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Åbenhed om Jægerforbundets projekter
#1
Åbenhed om Jægerforbundets projekter i Afrika

Der har i den seneste tid vist sig stor interesse for Danmarks Jægerforbunds projekter i Afrika. Blandt andet har Ekstra Bladet henvendt sig til både sekretariat og hovedbestyrelse, ligesom vore projektpartnere i Afrika har haft besøg af danske journalister.

Fungerende formand for Danmarks Jægerforbund, Jens Hangaard, påpeger i den forbindelse, at vi hellere end gerne bidrager med information. På spørgsmål om, hvorvidt tillidsfolk i forbundet har kendskab til projekterne og bliver informeret om dem, siger han:

- Som hovedbestyrelsesmedlem har jeg mit kendskab fra de rapporter, som løbende kommer fra projekterne og vore egne projekttilsyn. Her er etableret klare procedurer for høring af og rapportering til hovedbestyrelsen og dets udvalg. Samtidig følger jeg naturligvis med i vore egne medier, bl.a. Jæger, som sidste år udsendte et temaindlæg netop om vore projekter. Sidste år var det internationale arbejde desuden tema for en workshop på formandsmødet i forbindelse med årsmødet.

- Jeg vil dog ikke foregøgle nogen, at jeg kender projekterne i detaljer. Det er ikke min opgave. Jeg kender baggrunden for dem, og den står jeg inde for, og det er min klare opfattelse, at administrationen kører fornuftigt, når man tager med i betragtning, at ikke alt i Afrika kører på skinner.

- Én af grundene til, at vi opererer i Afrika er faktisk at bidrage til opbygningen af mere gennemsigtige og demokratiske forvaltningssystemer. Ofte er dette vanskeligt, hvilket jeg tror, alle organisationer, der har erfaring med fattige lande, vil nikke genkendende til.

Rapporterne udleveret

Danmarks Jægerforbund har som led i åbenheden om projekterne udleveret bl.a. revisorrapporter fra projekterne i Malawi. Af disse fremgår nogle administrative spørgsmål i forhold til projektadministrationen. Ét drejer sig om skatteforhold i Malawi, som i 2003/2004 fik en ny skattelov. Den ændrede reglerne for betaling af skat i landet. Efter revisionen i 2004 valgte Jægerforbundets projekter at følge den måde, som landets ministerier og regeringskontorer følger.

Man regnede dermed med, at sagen var i orden, men efter revisionen i 2005 bad man en skatteekspert om at vurdere, hvordan man kunne opfylde lovgivningen, og her har vist sig behov for opstramning, hvilket Danmarks Jægerforbund har påpeget bl.a. ved projekttilsyn.

Jørgen Korning, der forestår den daglige projektforvaltning i Danmark, udtaler i den sammenhæng: - Hvis forholdene på alle punkter var i orden i Malawi, var der ingen grund til at støtte kapacitetsopbygningen af NGOerne. De forhold, der er nævnt i revisionsrapporten, er forventelige, men de skal naturligvis rettes, hvilket vi har påpeget.

- Men jeg synes, det skal understreges, at der ikke tale om personlig vinding, men forhold, der er fuld åbenhed om på projektstyremøderne mellem partnerne – og forhold, der fremgår af de rapporter, vi selv har sendt til interesserede dele af pressen i Danmark.
DJ

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)