Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mauser 96 / 98
#1
Hej .. er ny i dette forum [Smile]
Jeg har én mauser 98 og en mauser 98 begge cal. 6,5 x 55 på hånden, hvad er forskælden på disse 2 våben ? jeg har ikke set dem men handler via. nettet.
Hilsen Aksel.
Svar
#2
Hej Axel.

Nu ved jeg ikke helt hvad det er for en 98'er du har på hånden, men generelt er de svenske mausere (de kaldes også populært Carl Gustav-rifler)af en overvældende god kvalitet. Det med at 98'eren er stærkere har kun betydning hvis du vil have et stærkere kaliber end 6,5 x 55. Stålkvaliteten i de svenske militærvåben er uovertruffen og pasningen mellem træ og stål ligeledes fremragende (det betyder dog også kun noget hvis du beholder det oprindelige skæfte).
Selv om 98'eren kan skyde med kraftigere kalibrer, så tror jeg nok at jeg ville vælge svenskeren af de to nu du alligevel kun vil have 6,5.
Men held og lykke.

Venlig hilsen Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#3
Hej ... og tak for svar, det var også sent for mig kan jeg se [xx(] fordi det var jo M98 og M96 jeg mente, dejligt med nogle som ved hvad jeg mener selv om jeg skriver noget andet[Smile]
Den éne er nemlig en carl gustav og den anden en mauser, men jeg blev lidt forviret over at de begge blev kaldt mauser.
DVS. til jagt heroppe ( grønland) er 6,5x55 jo fint og der vil I anbefale Carl Gustav ???
Hilsen Aksel, Prøv lige at læs AG fra idag .. http://www.ag.gl sikken forside [}Smile]
Svar
#4
HEJ ALLE.

VED IKKE MEGET OM VÅBEN, MEN ER ALLE CYLINDERRIFLER IKKE MAUSERE?

I de blindes rige er den enøjede konge

Supermule
I de blindes rige er den enøjede konge

Supermule

Svar
#5
Hej Alle.

Riflen är utrustad med Weaver klackar,bockat handtag och Buehler säkring,så det är bara att montera ett kikarsikte.

Det siger mig nu ikke så meget, menjeg har tænkt mig at bestille den, så har jeg et vinter projekt med at pudse og polere og montere en kikkert på den.

Siger det jer noget ?? hvad er et klackar osv....
Svar
#6
Frederikshåb 25/8
Hej Axel.

Til lykke med din CG. Jeg er overbevist om at du vil blive glad for den, for jeg har længe spurgt alle de jeg mødte der havde sådan en, om ikke det var et godt våben og det sagde de faktisk alle ja til. Dog er den nok lidt i underkanten hvis du vil skyde isbjørne med den!
Klackar er det vi på dansk kalder baser og det er de små "sko" man monterer kikkertsigtete på.
Buehlersikring er givetvis en form for sidesikring for at den oprindelige sikring ikke skal være i vejen for kikkerten (den var nemlig ret høj).
Det nedafbøjede bundstykker er den hævearm du bruger når du lader som i riflens originaludgave var vandret.
Og til Supermule må jeg sige at fx den engelske Lee-Enfield absolut ikke er nogen mauserriffel selv om den tilhører bolt-action-typen!

Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#7
Tak for svar ! jeg er sikker på at den vil virke [Smile] meeen isbjørn findes jo heromkring (læs AG ) utrolig historig vi skulle ha været på rensdyrjagt i det samme område, men knægten blev syg så vi kom ikke afsted phyha for en at møde.
Jeg har en remington 223 til rensdyr og den er også fin til det.
Er der nogle dyr i Paamiuit ??
Svar
#8
Ja, gu' er her dyr!
For et par uger siden var jeg på rensdyrfangst for første gang og vi var dårligt nok kommet i land før end vi så to rensdyr hvoraf jeg skød den største. At jeg lod den anden gå hang udelukkende sammen med at jeg ikke har plads til mere end en af gangen i fryseren.
Ellers har vi lige flænset en totaltfredet pukkelhval som var blevet fanget i noget garn og derfor fik alle lov til at tage al det kød vi ville.
Det var et show uden lige at se hele byen gå amok og flænse en 30 tons hval for kød i løbet af en eftermiddag! Jeg benyttede også lejligheden til at snuppe et par trofæer i form af en stak barder og desuden savede jeg det halvt afpillede skelet igennem, med en håndsav endda (!), og tog 8 ryghvirvler med som i fremtiden vil blive til nogen meget specielle og sjældne taburetter i mit trofærum!
Ellers har vi marsvin, sæler, havørne etc. og som sagt masser af rensdyr!

Varme hilsner Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#9
Hej. Det er det samme her i Nuuk området, her er en del dyr, men jeg glæder mig nu også til andejagten starter.
Skal på jagt i weekenden alene og næste weekend med min nabo.

Så jeg glæder mig til at komme ud og slappe af, og måske få et dyr med hjem.
Svar
#10
Citat:quote:

...og tog 8 ryghvirvler med som i fremtiden vil blive til nogen meget specielle og sjældne taburetter i mit trofærum! ..


Umimmak, den historie udvidede lige min virkelighedsopfattelse, tak for det!
...vi vil se billeder! [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)