Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kniv til affangning (test)
#1
Test:
Stickkniv för avfångning

Robert Jidesjö

[Image: stickkniv_6_06_s.jpg]

Vildsvinens bane för den som har hund framme vid en skadad gris och inte kan skjuta.

Racerback säljer en dubbeleggad stickkniv som bland annat kan användas för att avfånga skadade vildsvin. Men kniven passar även för annat vilt.
Det är inte varje dag man sticker ett vilt, så det tog någon vecka innan tillfälle uppstod. Det var ett rådjur som hade blivit offer för den hårda vintern. På order från polisen skulle rådjuret avlivas i ett bostadsområde. Utan problem kunde jag avliva.
Kniven får utan problem godkänt. Dels för den smidiga designen, men också för priset.
Det här är ett bra val för jägaren som letar efter en bra stickkniv.
Fakta om kniven: Totallängd: 23,5 centimeter. 13,5 centimeter långt blad. 2,5 centimeter dubbeleggat blad. Kompass på hand-taget. Rejäl slida i canvas.

Pris: 339 kronor.
http://www.racerback.se
rickard@racerback.se
tel: 070-715 55 71.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Den bliver vist aldrig godkendt i DK......

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
Grimt stykke legetöj med nogle helt umotiverede huller i klingen og et totalt ubrugeligt kompas til 4 kroner, der er i stykker efter to ture

[xx(]

Alt over 9,85 SEK er for meget!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
BS klinger laver stikknivs klinger. Har selv lavet en som passer i lår lommen på læder jagtbukser.
[Image: frstekniv006.jpg]
og den kan også bruges, træn altid på døde dyr [xx(]
[Image: bukkenden31.5.jpg]
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Det er muligt, jeg husker forkert, men er det ikke blevet ulovligt at affange råvildt med kniv i DK og påbudt i påkommende tilfælde at afgive endnu et skud ? Man kan være enig eller uening om, hvad der er bedst, men hvis det er forbudt, skal vi jo nok ikke tegne og forklare.
Svar
#6
Citat:quote:



Citat:quote:

men er det ikke blevet ulovligt at affange råvildt med kniv i DK og påbudt i påkommende tilfælde at afgive endnu et skud


Dyreværnsloven § 13 :
Den der vil aflive et dyr, skal sikre sig at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt.
Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

Det her er fra 4/11-2005 og taget ud fra en sammenhæng vedr. ikkejægeres syn på affangning.:

Senest er det kommet til udtryk ved, at en schweisshundefører har været politianmeldt, fordi han affangede et stykke råvildt, der sad tydeligt kvæstet i en vejgrøft, med sin kniv. Politiet har undersøgt sagen og har ikke fundet det mindste at udsætte på schweishundeførerens handling.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by kima
Citat:quote:


Citat:quote:

men er det ikke blevet ulovligt at affange råvildt med kniv i DK og påbudt i påkommende tilfælde at afgive endnu et skud

Dyreværnsloven § 13 :
Den der vil aflive et dyr, skal sikre sig at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt.
Aflivning ved drukning må ikke finde sted.
Det her er fra 4/11-2005 og taget ud fra en sammenhæng vedr. ikkejægeres syn på affangning.:

Senest er det kommet til udtryk ved, at en schweisshundefører har været politianmeldt, fordi han affangede et stykke råvildt, der sad tydeligt kvæstet i en vejgrøft, med sin kniv. Politiet har undersøgt sagen og har ikke fundet det mindste at udsætte på schweishundeførerens handling.
MvhKim
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Jamen så tager jeg alligevel min Fairbairn Sykes daggert med på jagt..[8D]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#8
Owww liiiiige et øjeblik!

Tveæggede knive ER ulovlige i Danmark!!

Check selv våbenloven, hvis du er i tvivl...

Og lad din Sykes blive i blankvåbensamlingen[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tveæggede knive ER ulovlige i Danmark!!


Nej, det er de ikke Dravis! De hører med til de knive der kan bæres og anvendes til anerkendelsesværdigt formål - altså på nøjagtig samme måde som knive der er for "lange".
Man har den jo fordi man bruger den til affangning og som sådan er den ikke "beregnet" til stød (push daggers)!!!!!!!!!!!!!!
Begrebet tveægget kniv er ikke nævnt i loven.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Den viste "stikkniv" må da være at foretrække alene af den grund at der er et parérblad på, eller hva??[B)]

Jeg ville da nødig skulle stikke et "såret" stykke vildt med en "glat" kniv.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Alle tre knive har jeg lovligt, den nederste erhvervede jeg som faldskærmskniv dengang man sprang i T10'ere...........nu bruger jeg den til affangning. De 2 andre har jeg importeret fra US og de blev holdt tilbage af politiet indtil jeg havde været til møde med dem og afgivet en plausibel forklaring på deres anvendelse - hvorefter de blev frigivet.
Iøvrigt undrer det mig tit, at folk kan hidse sig sådan op over den "nye" knivlov - den har da ikke betydet en fløjtende fis for mig ..................jeg har aldrig gået med kniv, dårligt nok på jagt (fordi jeg som oftest glemmer den[:I]).
[Image: Jagtknive.jpg]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Jeg tror ikke, dyreværnsloven har førsteprioritet ved affangning af hjortevildt. Jeg ville teste min hukommelse og fandt følgende i Lovbekendtgørelse om jagt og vildt nr. 114 af 28. januar 1997:
"§ 23. Nedlæggelse eller ombringelse af vildt må kun finde sted med skydevåben."

Det synes at udelukke affangning med kniv, enten vi kan li' det eller ej - og det kan vi ikke !
Svar
#13
Hvad så med buejagt? [Wink]

Mohawk 600 .243
Browning A1 12/70
Suhl s/s 12/70
Remington Wingmaster
Tikka M695 30.06
Svar
#14
En bue er i denne sammenhæng et skydevåben.
Det er rigtigt at nedlæggelse og ombringelse kun må ske med skydevåben, men du må absolut gerne affange med kniv.........nedlæggelse, ombringelse, affange....mærkelige ord, men de har åbenbart en forskellig betydning.


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Iövrigt skal der som udgangspunkt to forskellige knive til at affange råvildt og större arter - fordi råvildt normalt affanges med et stik direkte ind i hjernen gennem hullet i bunden af kraniet, hvor rygsöjlen starter. Dette kräver en hel del övelse - på döde dyr - og en smal klinge. Större dyr affanges med et stik mellem to ribben bag forbenet direkte i hjertet. Tveäggede knive er bedst og altid med parerstang.

Metoden bör egentlig kun anvendes af hundeförere for at minimere risikoen for hundens liv og hörelse. Alle andre bör i stedet satse på et skud mere. Affangning med kniv er selv for tränede hundeförere risky business.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Iövrigt skal der som udgangspunkt to forskellige knive til at affange råvildt og större arter - fordi råvildt normalt affanges med et stik direkte ind i hjernen gennem hullet i bunden af kraniet, hvor rygsöjlen starter. Dette kräver en hel del övelse - på döde dyr - og en smal klinge. Större dyr affanges med et stik mellem to ribben bag forbenet direkte i hjertet. Tveäggede knive er bedst og altid med parerstang.

Metoden bör egentlig kun anvendes af hundeförere for at minimere risikoen for hundens liv og hörelse. Alle andre bör i stedet satse på et skud mere. Affangning med kniv er selv for tränede hundeförere risky business.



Hvis jeg husker rigtigt, var der et af forumets medlemmer, der måtte sande, at affangning af større hjortevildt med kniv er risky business..
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)