Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Friflugt i 222Rem
#1
Så fik jeg endelig startet på at genlade.[Big Grin]

Da jeg skulle måle Max patronlængde gav det lidt undren.
Jeg kalibrerede et hylster i halsen og satte et projektil i. I riflen med den og så måle længden. Den målte 58,2mm.
Jeg havde forventet en patronlængde på 54,1mm da en 50gr Nosler Ballistic Tip er meget lang.

Det giver mere end 4mm friflugt. Er det det ikke ret meget i en 222 [?] Kan det evt være årsag til den mangelfulde præcision [?]
Er det normalt at et 222 kammer er så langt, eller kan det være de Micro Groove der driller [?]
Skal jeg bare lade videre, og lave en patronlængde på 56mm[?]

Håber på jeres hjælp [:I]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#2
Hej Zoli,

58 mm lyder af meget i en .222'er. Hvis det er et meget spidst/slankt projektil skal jeg dog ikke afvise, at det kan lade sig gøre. Afhænging af projektiltype ligger "mine" max længder mellem 53,0 og 55,4 mm i en SAKO Vixen. Jeg laver dem normalt med 0,5 mm fri flugt.

Du skal også være opmærksom på, at magasinet kan sætte begrænsinger for max. længden. Det er ikke meget ved at have nusset med en stramt tilpasset patron, hvis den ikke kan gå i magasinet (har selv lavet den fejl på min .308'er og det er ikke meget ved at deltage i en tryk jagt og finde ud af, at man kun kan lade med en patron, slev om det gik fint da jeg testede patronen på skydebanen)[xx(]

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Zoli du bliver nødt til at uddybe dit spørgsmål.

Hvis du måler en patronlængde i riflen på 58,2 mm er det vel uden friflugt?
Normalt når jeg måler finder jeg den patronlængde hvor projektilet lige rører riffelgangene, herefter trækker jeg 0,5 mm fra. Dette er så mit udgangspunkt for at teste ladninger.

Er det du taler om magasinlængde??

Mvh Kjeldsen
Svar
#4
Hej Zoli!

Hvis du virkeligt har 4 mm friflugt i den .222, så kan det da udemærket være årsagen til den lidt mangelfulde præcision, umiddelbart vil jeg tro at det kan blive svært med de lidt lettere projektiler, overhovedet at komme i nærheden af en patronlængde der sætter projektilet 0,5 mm fra bommene.

Hvis jeg stod med den riffel ville jeg bruge min "Stony Point" måler meget omhyggeligt, for at checkke den reelle friflugt.

Kan du se mærker fra bommene på det projektil du satte i?

Går projektilet løst nok i hylsterhalsen til at det bliver trykket ordentligt ind når det rammer bommene??

der er mange fejlkilder her!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Det er MCOL jeg måler til 58,2mm. Altså når projektilet står og rører bommene. Beklager min mangelfulde formulering [:I]

Nu er jeg bestemt ikke ekspert i det her (endnu), men jeg mener det er en fornuftig måling. Der var ikke mærker på projektilet, da det ikke var sværtet.
Jeg målte længden før og efter patronen havde været i kammeret, så bommene (eller noget andet) har trykket kuglen ned i hylsteret.

Jeg vil forsøge at kontrolmåle i aften.

P.S. Den er ret smat den Stoney Point, men den er godt nok også dyr[B)]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#6
Hej Zoli,

Det er korrekt at der mange fejlkilder. Man kan jo også tro, at projektilet "hænger" i bommene og bliver trukket lidt ud af hylsteret når du trækker bundstykket tilbage[^]

Jeg plejer at måle MCOL fra mundingen. Du starter med at engagere bundstykket som når du lader riflen. Dernæst tager du en messingstang eller andet som passer inden i piben (det er en fordel hvis den er så lang at den stikker lidt ud af piben). Med en skydelærer måler du hvor meget stangen er længere end pibe + kammer. Dernæst tager du det projektil du vil lade med, putter det i kammeret og presser det mod bommene. Du putter atter "stangen" i fra mundingen og måler igen hvor meget der nu stikker ud af mundingen (det er svært at skrive dette unden at lyde lidt halvpervers[:p][Big Grin]. Difference mellem dine målinger er et udtryk for MCOL som du bør trække ca. 0,5 mm fra når du lader.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Hej Anders,
det var lige den måde jeg ville bruge til at kontrolmåle med [Wink]

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#8
Efter at have målt med ladestokken får jeg en MCOL på 55,2mm [:I]

Projektilet har tydeligvis kunnet vandre uhindret frem og tilbage under den første måling[:o)]

Jeg vil nok bruge en COL på 54,5mm til disse patroner. Lyder det fornuftigt ?

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#9
Det lyder meget fint med din startlængde. Jeg starter normalt 0,5mm fra riffelgangene. Hvis det skyder fint holder jeg den der ellers prøver jeg at gå lidt tættere på riffelgangene.

Jeg vil gerne lidt fra riffelgangene når jeg bruger max-ladninger, da der er er lidt usikkerhed ved at måle COL på projektiler med blyspids, da spidserne kan have lidt forskellig form. Og jeg bryder mig ikke om scenariet (varm sommerdag-maxladning-projektil på riffelgangene.)

Til din første metode til at måle COL har jeg følgende kommentarer:

Jeg bruger selv næsten samme metode, men der er det par detaljer, der skal ændres før det fungerer. Jeg kan i øvrigt fortælle at metoden er beskrevet i Nosler Reloading Manual No 5.

1. Du tager et hylster der er afskudt i din riffel uden at kalibrere det.
2. Hylsteret vil nu ikke kunne holde fast i projektilet. Giv hylsterhalsen et svagt tryk, således at den ene side nu vil skrabe mod/holde fast i projektilet.
3. Giv nu projektilet med en sort vandfast tush i hele prjektilets længde.
4. Indsæt prjektilet ca 2-3 mm ned i hylsterhalsen, således at den netop er holdt på plads.
5. Sæt nu hylster med projektil i kammeret på din riffel og luk låsen. TAG IKKE AFTRÆK.
6. Fjern hylsteret forsigtigt igen.
7. Projektilet vil nu enten sidde inde ved riffelgangene eller det vil sidde i hylsteret. Få fat i projektilet og sæt det i hylsteret igen. Uanset om den sidder i hylsteret eller er røget ud, så kan du se på halsens skrabemærker i tushen, hvor langt projektilet blev trykket ned i hylsteret, da du lukkede låsen.
8. Sæt projektilet, så hylsterkanten passer med mærkerne i tushen.
9. Mål patronlængden.
10. Herefter måler du COL.
11. Udtag projektilet og giv det en ny gang tush og gentag forsøget indtil du når samme resultat flere gange.

Jeg bruger udelukkende denne metode og den har virket fint for mig.
Når man ikke kalibrerer halsen men blot trykker den, kan riffelgangene uden problemer trykke projektilet på plads.

Jeg mener faktisk denne metode er meget nøjagtigt, med mindre man vil investere i et special-instrument. Og ja, jeg er jyde [^]og jeg er sku for nærig til at købe de fem instrumenter jeg "burde" have brug for til mine rifler. [Big Grin]

Mvh Jyde-SAKO-Kjeldsen
Svar
#10
Lyder smart Kjeldsen. Vil prøve den metode næste gang. Man kan jo lave en sammenligende test og se om de to metoder giver samme resultat. Det gør de jo nok...

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Det er godt nok lidt [:I]pinligt[:I] det her, men det er jo af egne fejl man lærer mest.

Jeg ville lige bruge Kjeldsens udemærkede metode til at kontrolmåle den MCOL jeg fandt frem til.
Den viste underligt nok en ny MCOL[B)], så jeg gentog målingen fra den anden dag og fik en tredie værdi.[:0]
Jeg hader målinger jeg ikke kan kontrollere og reproducere, så der var kun at starte helt forfra.
Til sidst fik jeg dog samme mål efter både Kjeldsens og rensestok metoden.
Den blyant jeg brugte til at fiksere projektilet mod bommene med, var lige 0,5mm tykkere end hylsterhalsens ydre diameter[:I], så den rørte ikke ved projektilet.

Ny MCOL : 57,3mm

P.S. Hvis der er en erfaren genlader med sådan en kammermålingsdims der bor i nærheden af Kbh, så vil jeg meget gerne have en kontrolmåling. (Tillid er godt, kontrol er bedre)

Mvh

Zoli
Mvh


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)