Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel med vekselpibe, hvorfor ??
#1
Hej Alle

Med risiko for at blive stemplet som gammeldags, stiller jeg spørgsmålet.

Hvad skal vi med en riffel med flere piber, når du kan få en med en god pibe i en allround kaliber ??

Jeg har ikke set lyset endnu, måske i kan fortælle mig fordelene ved vekselpiber fremfor en fast pibe ?

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#2
Med risiko for at blive kaldt bederevidende og partisk, vil jeg her påpege et par fordele ved vekselpiber.
1: Flere kalibrer med kun et politigebyr for våbentilladelse
2: Mulighed for at træne med den samme riffel, med en let og billig kaliber, for derefter at gå på¨jagt efter større vildt med en riffel som man kender til hudløshed, uden at være blevet skudræd af kraftig rekyle, og ruineret af dyr ammo.
3: Mulighed for at vælge en ideel kaliber til en given jagt, for klart færre penge end ved køb af flere rifler, med dertilhørende optik og montager(man behøver jo heller ikke en lastbil for at hente morgenbrød lige rundt om hjørnet)
4: Mange jægere har alt for lidt rutine i riffelskydning, dette problem forstærkes hvis de skal være rutinerede i brug af flere forskellige rifler.

jbn
Svar
#3
En riffel er et stykke værktøj, og hvis man kan, vælger man vel det bedste værktøj til den opgave man har for hånden....

En (1) riffel med vekselpiber i forskellige kalibrer er lidt ligesom en foldekniv med mange blade, den kan lidt af hvert, men er ikke altid ideel til et specifikt problem.

Man kan jo sagtens købe sig en Sauer 202 og få en vekselpibe i .223, men man får altså ikke den lille og lette riffel som kaliberen "fortjener"
Hvorfor i alverden gå rundt med 5 -6 kg riffel i .222, hvis man kan få en lille let model på 3,2 kg, køber man brugt kan man nogen gange være heldig at få en fin lille riffel til kun lidt mere end veksel-piben.

Der er jo også stor forskel på hvilke forhold riflen skal bruges under, tag nu f.eks hjortejagt i Skotland, hvor man skal have en kaliber der er tilstrækkelig til Kronvildt på lange skudhold, men man skal også slæbe riflen og kravle med den, nogen gange i mudder og søle.

Vekselsæt er en god ide hvis systemet virkeligt er fleksibelt, som f.eks Blaser (uuupss nu kom jeg vist til at skrive et fy-ord[:I])
Hvor samtlige dele er udskiftelige.
Skal du ud på trykjagt med "de fine" kan du jo montere din 8x57Js pibe i dit fine valnødde-skæfte med bayersk svineryg og guldindlæg, sammen med din Swarowski 1,5 -6 kikkert... Skal du ud og "mudre" efter 14-enderen i Skotland, så monterer du bare din .300WM pibe i dit Offroad-skæfte, og en 2.5 -10 x 56 Schmidt&Bender
Skal du lige et smut ned og nakke en kaffer-bøffel, så monterer du bare din 416RemMag pibe i dit Safari-skæfte med indbygget rekyldæmper!
MEN ER DET SÅ DEN SAMME RIFFEL? og KOSTER det så mindre end en riffel til hvert formål?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Ja, du er håbløs gammeldags. Med folk som dig har grejbranchen det***hårdt !!!!!!

Tænk at argumentere for den mest simple og problemfrie løsning. Det bliver der ikke omsat mange kroner for. Kroner som du så sikkert bare bruger på mere jagt i stedet for isenkram til våbenskabet. Ja, vi kender alle typen .....

Jeg må erkende at al den snak (marketing) der er om vekselpiber idag næsten også har fået tag i mig, men når jeg så ser på hvilke ulemperne kommer tegnebogen hurtigt tilbage i baglommen igen.

Personligt har jeg valgt at have to komplette rifler der er lovlige til alt. Ikke at de er ens, langt fra, men de kan til nød erstatte hinanden i tilfælde af fejl. Det er efter min mening langt mere fornuftigt end at have en riffel med to piber, hvilke umiddelbart ville være alternativet. Ved vekselpiber er det jagten jo slut, hvis der opstår fejl på den fælles basis (skæfte, lås, aftræk, sikring, montage osv osv).

En yderligere ulempe er den kendsgerning, at mange vekselsystemer kræver 1-2 skud for at "sætte sig", hvilket betyder en tur til skydebanen hver gang man skifter pibe. Det besværlig gør så træning lige op til og under jagtsæsonen så meget, at det hele går op i kontrolskydninger og tilliden til våbenet falder !

Efter min erfaring betyder faktorer som skæfteform/længde, aftræksvægt og kikkertforstørrelse osv langt mere ved de forskellige jagtformer end kaliberen. Når først det knalder slår det meste***ihjel. Skulle man være provokerende, ville jeg hellere have 1 pibe i 30-06 og 2 rifler til hhv anstands- og drivjagt.

Eneste fordel er reelt den/de manglende afgifter !

Keep it simple !!!!

Per
Svar
#5
Inden for sportsskydning er det ret populært med vekselsæt.
Her ser man ofte skytter med en Sauer STR 200 i 6,5x55 hvor de så har et vekselsæt til i .22
Det giver store fordele, idet man så kan skyde både kort- og langdistance med samme skæfte.

Dvs. det er de samme sigtemidler, samme indstilling af aftræk (dog undtaget vægten), kindpude, kolbekappe, håndstop, riflens vægt o.l.

Hvis man derfor træner meget med det billigere .22 vil riflen ikke føles fremmed når man skifter til 6,5x55

Også pistolskytter benytter sig ofte af vekselsæt. F.eks. med en Walther GSP .22 hvor man ofte ser vekselsæt til .32
Det giver så fordele mht. vægt, sigtemidler, greb, håndballestøtte, aftræk o.l.

I SKV (Skytteforeningernes Våbenregister) anses et våben med vekselsæt som 2 separate våben.

Om disse fordele kan overføres til jagtvåben, er nok et spørgsmål om hvor meget man går op i at træne.
Svar
#6
Hejsan
Ja jeg hører også til den gammeldags type. Når man har prøvet 2 gange at have en defekt kikkert hvor man skal gå på jagt i adskellige dage og tvinges til noget korn og kærv skydning - ja så kan jeg sige, at jeg tager eks. begge mine rifler med til Sverige på elgjagten (en uges jagt 9,3-62+308W)- men derfor er der stadig en no 1 [8D]

Jeg mener også at vekselpiber en en ny måde at tjene penge på - de koster jo en bondegård - hvis de så bare var billige så var det måske værd at overveje hvis man var pengelæns..

Mine 2 rifler + montage + 2 gange S&B har vel stået mig i 27.000 kr. kr. og at spare 400 kr. for 5 år ekstra til staten er da minimalt.

Og egentlig kan man vel ikke have skydere nok [Big Grin] og her mener jeg rigtige geværer - ikke luftbøsser [Big Grin]
Svar
#7
Det var dog en masse meninger om skumle forretningsdrivende mv.
En riffel bliver ikke dyrere af at den har mulighed for at skifte pibe, men man får en chance for at skifte kaliber for mellem 30-60% af prisen på en komplet riffel, afhængigt af fabrikatet(det må da være et pluds).
På visse fabrikater hvor kikkerten sidder på låsestolen, eks Sauer 202 eller schultz & Larsen M97-DL kan man anvende samme kikkert til flere piber, hvis kikkerten er tilstrækkelig klikfast. Her er afvigelsen ved af og påmontering af samme pibe generelt under 2-3cm for første skud, med den generelle skydefærdighed som jægere besidder er det næppe et problem. Der findes mange traditionelle rifler som flytter træfpunktet mere hvis skæftet bliver vådt eller temperaturen ændres.
Vekselpibesystemet giver også kunden meget større chance for at få precis den riffel han ønsker, bl a med hensyn til pibelængde, pibetykkelse, flutning,kaliber, skæftetræskvalitet med videre.
Argumentet med Keep it simple holder ikke, da en del jægere knapt ved hvordan de tager bundstykket ud på deres riffel, så hvis de har flere forskellige fabrikater/ Modeller, med forskellige aftrækstyper(fri mig for snelle). Derudover forskellig skæfteform mv. så forstår man bedre hvorfor de ofte er stressede og usikre når de en sjælden gang kommer på skydebanen.
Hvordan de reagere når adrenalinet pumper, og det er umuligt at få et godt anlæg, og man skal bedømme om der er forsvarlig kuglefang, om dyret står tilrækkeligt frit og en hel masse andre faktorer, må guderne vide. Derfor kan det være en hjælp hvis det er en riffel de kender til hudløshed, uanset kaliber.

jbn
Svar
#8
Jeg må tilstå, at jeg også sætter spørgsmålstegn ved vekselpiber - er argumentet, at man skal bruge en forskellig kaliber til hver vildtart?
Jeg er enig med Ignorant i, at man skal lære sin riffel at kende; det syntes jeg dog argumenterer mod vekselpiber - og helt ærligt, dækker f.eks en .308 W ikke rimeligt bredt - den tager lige fra Ræv til Elg (incl. vildsvin) og hvis man vil på storvildtsjagt kan man vel godt ofre det, en anden riffel koster.
Det med, at en del jægere knapt ved hvordan man tager bundstykket ud af riflen er nok en lidt anden problematik, som forøvrigt er mig uforståelig. Jeg ved ikke hvordan i andre har det, men jeg skilte da begge de rifler jeg har ad , i atomer, day one. Jeg har dog godt mødt dem; "nej jeg går da ikke på skydebane inden sæsonstart, den var da indskudt da jeg fik den [xx(].
Det der med forskellige aftrækstyper er man jo til dels selv herre over og sådan noget som kuglefang har vel ikke noget med riflen at gøre - hvis man vurderer forskelligt kuglefang for forskellige kalibre er der noget vedrørende sikkerhed man har misset. Kuglefanget for en kaliber .22 bør principielt være det samme som for en kaliber .50.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Man skal jo heller ikke gøre det mere indviklet end som så at have eks. 2 rifler som jeg har.
Begge mine S&B kikkerter er 2,5-10-56 og for begge gælder at sikringen skydes frem når der skal skydes [8D] og tilbage når der sker afsikring [8D]- derudover er de begge stillet på 1.100 gram i aftræk [8D] så det går for mig fint at skyde med begge [Wink]
At så den ene vejer lidt mere for at kompensere for cal. 9,3-62 er da helt fint i mine øjne [8D]
Svar
#10
Så, bli' nu ikke for kåd Henrik - pas på hans kikkertskema!
Med venlig hilsen
NB! Kig på din tidsindstilling på PC'en


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Jamen kig på dit tidligere indlæg Henrik, der siger tiden 10:57:53 og mit indlæg, som kommer efter dit siger 21:06:03
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#12
Hej

De mange indlæg giver stof til eftertanke, og jeg har ikke set lyset med hensyn til vekselpibers lyksagligheder endnu [Big Grin].
Der alt for mange ulemper i forholdet til fordele ved vekselpiber.

Jeg foretrækker 2 (eller mange[8D]) rifler til hvert sit formål, jeg er dog af den overbevisning, at en god standard kaliber ( 300 WBY[}Smile] ), med en god præmium kugle løser opgaven til det meste vildt, suplere man så med en passende Magnum riffel så er hele spektret dækket, på nær The Big Five, men hvem har også lige råd til at skyde dem.

Claus the Dane

NB: vi ses på Langeland Lørdag 25 september http://www.hjortebanen.dk

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#13
Nu ved jeg ikke, hvordan I plejer at gå på jagt, men hvis man som jeg bare har én riffel med på jagt ad gangen, så skulle en riffel med vekselpibe fungere fint [Wink].
Lad mig uddybe det lidt. I bukkejagten kan man med fordel have en pibe med et let kaliber fx 243 win. Hvis man om efteråret også har chance for at nedlägge större vildt, må man naturligvis skifte kaliber til minumum 6,5 x 55. Dette gälder uanset om man jager med en riffel med vekselpiber eller flere forskellige våben. Hvis man eksempelvis kun jager råvildt på sit hjemlige revir, men tager på en jagtrejse efter fx. kronvildt i Polen én uge, må man skifte piben hjemmefra og skyde den ind i sin lokale jagtbutiks skydekälder.
Jeg kan dog godt se en marginal fordel med to eller flere rifler, hvis man skiftevis jager to steder, hvor man kun har mulighed for råvildt det ene sted og mulighed for större arter det andet sted. Jeg accepterer også argumentet om, at hvis riflen er defekt står man helt uden våben, hvilket er meget ubehageligt [Wink] .

MEN hvis man som Claus the Dane blot önsker een riffel med en god pibe i et allround kaliber, bliver diskussionen helt unödvendig. Så er man tydeligvis ikke bedre stillet med en riffel med vekselpibe.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt" - Nu fra Sverige
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Hvad er der galt i at skyde råvildt med 6,5 x 55 ?????
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#15
Hvorfor enten eller – i stedet for både og?

Jeg har med stor interesse fulgt diverse meningsudvekslinger her og også nydt den ofte meget store viden om våben, men her under vekseksæt må jeg dog sige fra. Som jeg tolker de fleste udsagn, mener flertallet her, at de fleste at jægere med vekselsæt hverken har forstand på våben eller skydning – og at det "bare" er et nyt påfund fra våbenbranchen for at ”narre” flere penge op af de troskyldige jægere....

Jeg har en, efterhånden halvgammel, Sauer 200 i cal..308 som jeg købte i 1990. Efter et par år at have deltaget på jagter i det tidligere Østtyskland, lærte vi danskere snart, at vore 6,5x55 og .308 naturligvis kunne benyttes til vildsvin, men bestemt var i underkanten. Derfor anskaffede vi os kraftigere rifler til dette brug. En meget våbenkyndig ven anbefalede mig da at anskaffe mig et vekselløb i 9,3x62.

Jeg skyder vel 200-300 skud om året med .308’eren. Primært om foråret som træning til bukkejagten og senere til lidt jagtfeltskydning i august og september. Derefter løsnes fire skruer, og 9,3x62 løbet isættes. Herefter aftages banekikkerten med 6-24x50 og en 3-12x56 påsættes. Det tager et par minutter. Kort og godt. Da jeg er ”hysterisk” mht. mit træfpunkt, skyder jeg herefter 2-4 skud for at justere de par cm. som træfpunket ændres mellem disse løb – og riflen er nu klar til at sætts ind, primært på efterårets og vinterens tryk- og drivjagter. Med 9,3’eren har jeg efterhånden nedlagt en hel del vildsvin samt elge, kronvildt, dåvildt og råvildt - og en europæisk brunbjørn, med kuglevægte fra 15 til 19 gram. Alle er stort set faldet på – eller ganske nær skudstedet. I tidens løb er denne riffel blevet modificeret samt nøje tilpasset mig. Den falder derfor som et godt tilpasset haglgevær og jeg kan nu ikke drømme at skille mig af med den, til trods for at der jo er kommet mange nye spændende rifler på markedet!

Herudover har jeg cal. 22, cal. .22-250 samt 7x65R i BBF, til det sjove! Så man KAN altså godt have flere rifler selv om man også har – og er tilfreds bruger - af een riffel med vekselløb!

Men enhver er jo salig i sin tro!

Finn Østergaard
Svar
#16
hej drenge
er det ikke sådan at hvis man har flere rifler (med indskudt kikkert)
så bruger man dem men har man veksel sæt så bruger man mest det løb
feks.308 da den kan bruges til "alt" men det kan en 9,3*62 jo også
men hver gang man skifter pibe skal der indskydes
og det er jo ikke alle der har en skydebane i baghaven
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hatting
og det er jo ikke alle der har en skydebane i baghaven
hilsen hatting

man er vel jysk



He he...Der er jo nogen der har (fløjte fløjte)

Jeg har med stor interesse fulgt denne debat, da jeg selv har tankerne på vekselpiber i ny og næ (midlertidig sindsyge) Min konklusion er at det kun er smart hvis det er med kærv og korn, da det ikke lige skal sætte sig. Jeg har længe luret og vendt og drejet tingene, og holder mig foreløbigt til en af hver.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#18
hej alle
var det ikke en ide at lave alle rifler med vekselpiber
om til scout rifler for der sidder kikkerten jo ude på
piben så skal der jo ikke en prøve skydning til inden
jagten bare på med svinet og skyd

VAR DET IKKE EN FED IDE [}Smile]

hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#19
øøøhhh .. Jeg er ked af at sige det Hatting...

En Blaser (aaargh... nu gjorde jeg det igen[V]) har kikkerten monteret på piben....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Tja. min konklussion har været noget anderledes end de fleste her. Jeg har valgt en riffel med veksel pibe. For at få det til at gå op i en højere enhed, så skal der to kikkerter til da der ellers bliver for meget indskydning. Hvorfor så ikke bare to rifler? Jo jeg foretrækker at skyderen er så kendt som muligt, men som med kalibervalg er det jo smag og behag...
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)