Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sortkrudt/røgsvagt krudt??
#1
Hvor meget forskel er der på trykket i en patron ladet med feks.hurtigt pistol-krudt og en ladet med sortkrudt,feks 0,8mm kornstørrelse?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Kommer selfølgelig an på mængden. Hvad tænker du på for en ladning?
Svar
#3
Det som jeg er blevet spurgt om,er om man kan overlade moderne våben,feks.en revolver der er beregnet til røgsvagt krudt,hvis man bruger sortkrudt? Det er ikke så let at finde ladedata til sortkrudt som det er til røgsvagt.Mit bud på et svar,er at jeg ikke tror man kan overstige det tryk som våbnet bliver udsat for ved m@x ladning med røgsvagt,ved anvendelse af sortkrudt.Men det er ikke noget jeg VED[V] Så derfor ville jeg lige tjekke her inden jeg går videre med et svar....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Sortkrudt opererer med et tryk der ligger omkring 25-40 % af almindeligt røgsvagt krudt. Det eneste man altid skal sikre sig med sortkrudt, er at krudtet er let stampet....Ellers [B)][:0]

Du kan aldrig overlade en patron med sortkrudt, så lad endelig løs. Husk endelig at håndtering af sortkrudt stiller ekstra store krav til laderum - Bedst er egentligt en vindstille krog i haven - Så er du helt sikker.

Det er også altid et hit at lade folk prøve 416'eren ladet med det sorte pudder (uforberedt). Især fordi man oftest vil se nogle nervøse krampetrækninger, da folk forventer at få en på lampen - istedet får de et blidt puf og en ordentlig røgsky [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#5
OK,tak for svaret-det var som jeg regnede med,men det er jo rart at være helt sikker[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane
Det er også altid et hit at lade folk prøve 416'eren ladet med det sorte pudder (uforberedt). Især fordi man oftest vil se nogle nervøse krampetrækninger, da folk forventer at få en på lampen - istedet får de et blidt puf og en ordentlig røgsky [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Undskyld jeg blander mig.
Lader du så 416'neren med almindelige kappeklædte kugler [?]



JPL
JPL
Svar
#7
Trotyl...Det var et tænkt fiktivt eksempel.

Jeg lader ikke til 416, men jeg har da kendskab til et forummedlem der har gjort således med sin....Jeg ser intet problem i at anvende kappeklædt til denne opgave.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
MEN HUSK
sortkrudt skal komprimeres

dvs: mål hvor langt nede i hylstret
dit projektil sidder når du så har den afstand
fyld så op med sortkrudt til der hvor projektilet starter +1,6 mm
for så bliver sortkrudet komprimeret som det skal

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hatting

MEN HUSK
sortkrudt skal komprimeres

dvs: mål hvor langt nede i hylstret
dit projektil sidder når du så har den afstand
fyld så op med sortkrudt til der hvor projektilet starter +1,6 mm
for så bliver sortkrudet komprimeret som det skal

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Hatting...Har du drukket af kølevandet på drejebænken igen ?? [8)]

Hvordan hulen kan du lige komme med målet 1,6mm ? Jeg mener nu at det skal pakkes via droptube eller vibrering, og gerne fyldes godt op i halsen så man kun lige kan sætte kuglen. Sortkrudt er opdelt i klasser med kornstørrelser, og uanset hvad vil der altid være luft (især ved grove korstørrelser) Dette forhold gør at der ikke kan sættes mål på sagerne, og derfor er man ude i et forhold der kræver fingerfærdighed og et godt øjemål. Tilmed er der absolut forskel på om det er en 32 S&W short eller en 50/140 Sharps (vibrer den sidste afvejet efter dit mål, og du vil opdage at du kan foretage en efterfyldning på 10 GRS)

[Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Måske er det "begynderviden"-men hvad er grunden til at sortkrudt skal komprimeres[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Aha,

det skal satme prøves[^]

Hvilken type (kornstørrelse) ville være at anbefale til sådan en rigby fætter, med 350 eller 400 grains blykugler??

/Gammeltoft, (u)mulig sortkrudtsskytte.....[Big Grin]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej Gamletoft
Jeg vil foreslå 0,7-1,68 (FFg) det bruger jeg selv til de store[8D]
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#13
Jeg bestiller fluks en stak "sort pulver"[Big Grin]

Er det en nødvendighed at anvende blykugler eller kan man bruge de almindelige kappeklædte??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
I er en samling "røvere"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#15
hej drenge
Citat:quote:

Er det en nødvendighed at anvende blykugler eller kan man bruge de almindelige kappeplædte??

.
Gammeltoft du kan saktens bruge alm. plædt[Big Grin]

GD det med komprimeringen har jeg set nogle billeder af (læst)
at det skal komprimeres 1/16" og når jeg dividere 1/16" med 25,4
får jeg 1,597 mm (1,6 mm)

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Aaaarggghhhh,

det forpulede tastatur.........

Jeg tror M@X har udstedt en "Blans-fatwa" på mit tastatur......

PS:
Jeg har lige éen der skal prøve tricket med sortkrudt i rigby´en....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Det skulle vel ikke være ham den frække ULK, der mener at jeg skal udstyres med en super soaker[}Smile]

Hey, Gammeltoft, hvad skal du have for at kamre hans nye pibe til cal. 17 HMR [Wink] Så kan han lære det kan han [Big Grin][Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej drenge
Citat:quote:

Er det en nødvendighed at anvende blykugler eller kan man bruge de almindelige kappeplædte??

.
Gammeltoft du kan saktens bruge alm. plædt[Big Grin]

GD det med komprimeringen har jeg set nogle billeder af (læst)
at det skal komprimeres 1/16" og når jeg dividere 1/16" med 25,4
får jeg 1,597 mm (1,6 mm)

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Hatting...Det kan godt være du har fundet en tommelfingerregel, men i så fald må det være hele ladningen der skal komprimeres 1/16, og ikke kun en 1/16 tomme.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#19
Så er ladningerne afprøvet,og det må siges det er noget rimeligt effektfuldt pulver at skyde med[Big Grin][Big Grin] Der er ikke meget fart/rekyle men tilgengæld en fantastisk lyd og en dejlig masse ild.Det har også en vis evne til at fremkalde latterkrampe hos nabo-skytterne.......
[Image: P1060775-copy.jpg]

Sådan ser 20 grs.sort pulver ud når det brænder(Der kan ikke være mere i et .357 hylster)

En stor fordel ved krudtet er at hvis man står og er "kaffetørstig" og ens naboskytter ikke vil deltage i kaffe/kagepausen,så skal man bare lægge ild ud med det sorte stads,så er der ingen der kan se skiverne,og så er det nemmere at lokke dem med op og drikke kaffe......[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: P1060785-copy.jpg]

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Men for h...... hvor ser kanonen ud bagefter[Sad][Sad][V][V] Men det er rengøringsarbejdet værd............[Wink][Big Grin][8D]

Hilsen Ulrik
(Gammelsmølf-kommer der stadig røgringe ud,når du trækker vejret???)
Hilsen Ulrik
Svar
#20
ULG...Jeg hører at Gammelpot(ryger) fik smidt en spand vand i hovedet, da en af jeres medskytter troede at der var gået ild i hans garn [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)