Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Venstreskytte, højrebøsse
#1
Hej med jer.
Jeg skyder mange lerduer og er lige ved at nå toppen, men det kniber lidt med de sidste duer for jeg er venstreskytte og har en højrebøsse, derved får jeg ikke rigtig brugt skinnen og der smutter et par duer på den konto.
jeg ved ikke rigtig om jeg skal tilpasse den jeg har nu (Browning 425) eller jeg skal kigge efter noget nyt. Hvor stor er chancen for den gamle retter sig ud igen når den skal castes så meget?

Jeg har kiggede lidt på en Browning Cynergy, den virker rimelig seriøs til denne sport, næsetung og lav låskasse, specielt vægt fordelingen kan jeg rigtig godt lide.
Udseende er jeg fuldstændig ligeglad med, hvorfor skal der fine graveringer på når man alligevel klister den ind i gaffa-tape og balanceklodser.
Nææ, så heller betale for det inden i.
Hvis der er nogle der har erfaring med denne bøsse vil jeg rigtig gerne høre, jeg har lade mig fortælle at man skal holde sig væk fra 2004 modellen da den har nogle børnesygdomme.

Hva skal jeg, tilpasse den gamle eller kigge på en ny?

Med venlig hilsen
Rodel
Svar
#2
Hej Rodel

Jeg vil mene, køber du en ny haglskyder, så skal den også rettes til ...

En Cynergy er svær/dyr at tilpasse, da skæftelængden kun kan ændres ved at udskifte bagkappen. pitch'en er defineret på forhånd. Men det er en rigtig tallerkensmækker, den fås også med justerbar kolberyg.

Der er ikke mange jægere der er bygget ens, bevægemønstrene er også forskellige, så individuel tilpasning er sagen.

Problemet er blot, at der ikke er mange i DK der ved hvad der skal gøres, for at bøssen passer perfekt.

For det første, så må et haglgevær helst ikke vær for snudetungt, så er det ikke til at flytte hurtigt. Balancen jfr. Greeners regel, bør ligge 3" foran basculen, målt fra skinnens bagende. Ca. under hovedbolten på en O/U.

En god bøssemager kan sagtens få et skæfte til at blive der hvor det skal, når det er drejet over til en venstreskytte. Han sørger for at fjerne det træ der skaber spændingerne, så castet bliver permanent.

Per Langvad er mit bedste bud, han ved hvad der skal til [:p]

Først tilpasses længden, så castet/droppet og til sidst pitch'en.

så kører det for dig [Smile]

En 425'er er et rigtig godt gevær, hvis skæftet bliver rettet til, så er det ikke dens skyld at duerne ikke knuses [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Tak for svaret.
Ja en ny skyder skal jo også tilpasses, men der er jo næsten altid med i prisen hvis man spøger efter det.
Det jeg var mest bange for var at skæftet ikke ville blive der hvor det skal, jeg har hørt mange fortællinger om skæfter der ikke bliver siddende og stille og roligt trækker sig tilbage igen.
Og når min nu skal castes dobbelt så meget som normalt er chancen endnu større.
En anden ting er at 425´eren også bliver lidt sværger at sælge hvis den er castet til venstreskytte.

Jeg er klar over at balancen skal være i orden, og det er heller ikke så voldsomt Cynergy er snudetungt, men det er på en behagelig måde og man føler at rekylen ikke går så meget ud over andet skuddet.

Tak for de gode råd, det skal jeg lige tænke det igennem igen men det var godt at høre at det godt kan lade sig gøre at tilpasse skæftet selvom det er en højre skyder.

/ Rodel
Svar
#4
Hvis du får skydejernet rettet ind, er tilbøjeligheden til at ville sælge det igen minimal...(det bliver nemmere at ramme - og den falder bare bedre i anslag...= sjovere at skyde med) så jeg ville ikke bekymre mig om værditab/besværligheder i forbindelse med videresalg... bare se at få pinden rettet ind...[Big Grin][Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Rodel

En anden ting er at 425´eren også bliver lidt sværger at sælge hvis den er castet til venstreskytte.
/ Rodel



Hej Rodel.
Det er ikke et særlig godt argument du kommer med der. Vil det sige at du er villig til at leve med en haglbøsse der slet ikke passer til dig, bare for at gøre næste ejer glad. Du er altså villig til at gå på kompromis bare for at spare nogle få kroner og samtidig bliver du aldrig helt tilfreds med den.
Da jeg langt om længe fandt en Beretta der var født links, købte jeg den straks og jeg har nu fået glæden ved dueknusning tilbage.
Min erfaring er at du ALDRIG ALDRIG må gå på kompromis med tilpasningen af en haglbøsse.
Jeg har hørt samme argument omkring afkortning af skæftet. Hvad nu hvis jeg skal sælge den og den er for kort til næste ejer[?][?][?]
Det er fandme da hans problem - ikke dit........

Jeg håber at du fornemmer at jeg har fortrudt at jeg i mange år har haft en højrebøsse selvom jeg er linksskytte. Nu har jeg set lyset[Smile][Smile][^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Regionsmester 2006
i region 6 (hvor var Jeppe)

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Hej M@x
Nej det var ikke rigtig lige sådan jeg mente det, men hvis jeg fik skæftet castet og det ikke rigtig spillede, så ville den ikke være så let at komme af med igen.
Jeg er mere end villig til at få den tilpasset, men jeg har aldrig haft et skydejern der har passet mig 100% så det er lidt svært at sætte sig ind i hvor stor betydning det har.
Jeg har skudt lerduer i 8 – 10 år og da jeg købte 425´eren var jeg højreskytte, men for nogle år siden fik jeg ødelagt mit højre øje, så jeg må skyde links i dag. Det har selvfølgelig taget noget tid at vende sig til det, men det kan godt lade sig gøre.
Jeg kan kun give dig ret i at det er købers problem hvis den ikke passer til ham, og med det beløb min kæreste og jeg bruget på skydebanen om måneden, så er en skæfte tilpasningen pepper-nødder.
Svar
#7
@Rodel
Fornuftig forklaring [Smile]

Og ellers støtter jeg Claxels svar. Per Langvad ved hvad han taler om.

Nu tager jeg selv ud og knuser nogen lerskiver[Smile][Smile][Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Regionsmester 2006
i region 6 (hvor var Jeppe)

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jamen tak til alle for svarene, jeg vil få fat på Per Langvad og høre hvad han kan gøre ved det.
/ Rodel
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)