Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norge : 120 dages betinget fængsel for vådeskud
#1
Fikk 120 dager for å ha skutt jaktkamerat
Jan Sørlien (45) fra Sand i Nord-Odal ble skutt i låret, magen og brystet knappe fire timer etter at han la ut på sin første jakttur. Nå har Hedmarken tingrett dømt jaktkompisen til betinget fengsel i 120 dager. Den tidligere industriarbeideren, som fortsatt har mellom 60 og 70 hagl i kroppen, har vært uføretrygdet siden ulykken i fjor høst.

- Jaktkompisen fikk sjokk og ble handlingslammet. Mobiltelefonen ble redningen. Uten den ville jeg ha dødd på stedet, fortalte Sørlien til JEGER hund & våpen etter at han var hjemme igjen fra sykehuset i fjor høst.

Varslet selv om ulykken
- Vi gikk noen meter fra hverandre og på hver vår side av et stort grantre. Plutselig fløy det opp ei rype og naboen brente på. Mesteparten av haglladningen havnet i treleggen og resten i meg. Jeg ble kastet rett i bakken. Avstanden til han som skjøt, var 10 til 15 meter. Trykket var så hardt at hagla som jeg gikk med, ble skutt i stykker. Den kan ikke repareres, kunne Jan fortelle.

Med mobiltelefonen greide hardhausen selv å varsle en annen hyttenabo om ulykken.

- Uhellet skjedde tre kilometer fra nærmeste bilveg. Jeg ville ha vært fortapt om naboen ikke hadde kommet til unnsetning. Med GPS kunne han oppgi nøyaktig posisjon til redningsmannskapet. Luftambulansen landet på stedet og derfra og inn til Ullevål brukte helikopteret 28 minutter. Jeg ble trillet rett inn på operasjonssalen hvor jeg ble liggende fem timer på bordet. Hvor mange hagl som ble fjernet, vet jeg ikke. Det ble i alle fall gjort inngrep i bukspyttkjertelen som var sterkt skadet, fortalte Jan.

Visste ingen ting om rettsaken
- Jeg visste at det var reist straffesak mot jaktkompisen, men ikke at rettsaken var gjennomført. Ikke før jeg leste om saken i lokalavisa, forteller Jan som synes det er underlig at han selv ikke ble innkalt som part i saken. Da jeger.no ringte ham i dag, visste han heller ikke om han er tilkjent erstatning for legebesøk og smertestillende tabletter.

- Jeg gjorde krav på 3000 kroner, verken mer eller mindre, røper Jan, som heller ikke via sitt forsikringsselskap har fått erstatning for hagla som ble ødelagt.

- Hvordan har du det i dag?

- Jeg har vært gjennom mange operasjoner, men har fortsatt mellom 60 og 70 hagl i kroppen. Etter forholdene har jeg det ganske bra. Har sluttet å spy opp igjen maten, så jeg skal ikke klage!

Betinget med prøvetid
Ifølge Hamar Arbeiderblad lyder dommen på 120 dager betinget fengsel med en prøvetid på to år. At han tilsto har kommet jegeren til gode.

Arne Nyaas

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)