Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Global udfasning af blyhagl
#1
Sakset fra forbundets hjemmeside:

Global udfasning af blyhagl

Udfasning af blyhagl til jagt er et emne,
der er fokus på over hele verden.

Danmarks mangeårige erfaring med udfasning af blyhagl til jagt nyder stor anerkendelse i udlandet. Det gælder Ikke mindst den viden, der de sidste årtier er bygget op i Danmarks Jægerforbund.

Jægerforbundets vildtforvaltningschef Niels Kanstrup er formand for CIC's trækfuglekommission, og han er i denne egenskab for nylig blevet valgt til koordinator for en blyhagl-arbejdsgruppe under den afrikansk euroasiatiske vandfugleaftale (AEWA).

- Dette arbejde er vigtigt af to grunde: Dels har vi alle sammen en interesse i at begrænse spredning af blyhagl og dermed risikoen for forgiftning af vilde fugle. Dels er det afgørende, at jægerne selv tager teten, både af hensyn til vores generelle renomme og muligheden for at præge udviklingen, siger Niels Kanstrup.

I mange lande verden over gør man sig overvejelser om, hvordan man kan slippe af med blyet. Ovennævnte arbejdsgruppe har netop afleveret et forslag til koncept for en gennemgang af status for udfasningen af blyhagl til jagt på globalt niveau.

- Jeg får henvendelser fra alle verdensdele, siger Niels Kanstrup, der i øvrigt har holdt en række foredrag om emnet både i Østeuropa og Afrika.

- Der er stor interesse for de danske erfaringer, og mange gange virker det bedre, hvis budskabet kommer fra en jæger, der har personlige erfaringer, frem for bare fra ”et system", siger han.

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Har d'herrer ikke lavet ulykker nok i DK??? Selvom det er blevet gentaget 100.000 gange at blyhagl spredt gennem jagt er en væsentlig miljørisiko og at alternativerne er lige så gode, så er det vel ikke nødvendigvis blevet korrekt af at blive gentaget bevidstløst....... og hvis de danske undersøgelser og erfaringer var så indlysende udtømmende, hvorfor ofrer man så mange ressourcer på at gennemføre egne undersøgelser i f.eks Sverige?

I Danmark gennemførte man et forbud uden belæg for blyet påståede skadelige effekter og man undersøgte heller ikke egenskaberne ved alternative haglmaterialer. I princippet var alle lovlige stoffer tilladt.

Jeg mener ikke at dette er et eksempel til efterfølgelse, jeg mener ikke at DJ har noget som helst at brøste sig af og og jeg mener ikke, at de erfaringer, der hidtil er indhentet - under tvang - i DK, kan bruges til ret meget andet end at vurdere visse alternative materialers evner til at slå ihjel. Langsigtet indflydelse på miljø og sundhed er fortsat ikke tilbundsgående undersøgt.

Hvad vil diverse politikere - inklusive DJ's egne - sige den dag, hvor man finder ud af at visse haglmaterialer er aggresivt kræftfremkaldende, forurenende eller på anden måde har forårsaget væsentlige skader på mennesker, dyr eller miljøet som helhed??? Jeg tvivler stærkt på at nogen vil påtage sig et ansvar.....

[center][xx(][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Jeg tvivler stærkt på at nogen vil påtage sig et ansvar.....

[center][xx(][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Bortset fra den detalje, at man kan lære af fortiden, har du så nogen grund til at tro de vil løbe fra deres ansvar ?..............igen.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)