Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua...?
#1
Ja,her er lige et spørgsmål om fabriks-ammo-jeg ved godt at jeg stiller det under genladning[^]
Jeg har en bekendt der har købt nogle kasser Lapua .243 patroner.Han har nu skudt et par bukke med dem,og han har i begge tilfælde ramt knogler,men på trod af det har udgangshullet kun været omkring 8mm.Jeg har ikke selv set patronerne/æskerne,men han siger at det eneste der står på æskerne vedr.kuglen er "SP"-Jeg går ud fra at det betyder soft point(for det betyder vel ikke "Spitzer"[B)][?]Men softpoint er ikke noget jeg ummidelbart kan genkende fra Lapua. Der hvor han har købt dem kan de ikke hjælpe,det ved ikke mere om våben/ammo end min bedstemor gør[Sad!]
Håber at nogle af "oraklerne" herinde kan fortælle hvad det er for nogle kugler?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hej UGL

Jeg skyder med nogle Lapua SP i min 223 og det er for mig at se en klassisk Soft Point.

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
Jeg har en fornemmelse af at det er Speer Gran slam 100gr. SP. kugler Lapua lader med i 243w. Jeg er dog ikke sikker. Køber man de Lapua kugler til genladning står der stemplet GS i bunden af kuglen. Men jeg er ikke sikker.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#4
Citat:quote:

Der hvor han har købt dem kan de ikke hjælpe,det ved ikke mere om våben/ammo end min bedstemor gør


Så har han med sikkerhed købt dem i Svendborg[xx(]

Efter Lapua sluttede med at producere Megaen i 243 fortsatte de med en SP som bare er en ganske almindelig blyspids.

Se evt på http://www.lapua.com/hunting%20ballistics.htm

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Næ-det var nu hos den sjællandske kludekræmmer ved SH i Tommerup[V] Når det nu er en almindelig blødnæset,er det så ikke lidt underligt at to skud,det ene på bladet og gennem skulderblad m.v.-og det andet gennem halshvirveler kun giver et udgangshul på ca.8mm?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Kunne det tænkes at opsvampningen/fligene er brækket af projektilet idet det har truffet knogler ?

mvh.
Steen
Svar
#7
Skyd 100 stykker vildt mere og drag konklusionen herefter[Wink].
Statistisk er det intet værd at afgøre på 2 stk. vildt....[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Ja,du har jo ret i at det er et noget spinkelt grundlag.Han må ud at skyde nogle flere bukke...[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)