Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et rigtigt Flue knepper spørgsmål.
#1
Hej Alle

Hvad sker der hvis en kugle på vej mod vildtet træffer et insekt en Flue, en Bi eller en Myg.
Er der nogen her med tilstrækkelig teknisk indsigt der vil give et bud på effekten ?

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#2
Det var dog s..... til spørgsmål!
Nedenstående er kun gæt!
Umiddelbart vil jeg tro, at den trykbølge der uværgeligt vil være foran projektilet vil skubbe insektet væk - det må være noget med projektilets vægt i forhold til insektet (her taler vi selvfølgelig ikke om Sydkoreanske kamp-tiger-biller på 5 kg.). På den anden side er jeg godt klar over, at et græsstrå kan få et projektil til at ændre retning.
Mon ikke det er noget med projektilets anslagsenergi i forhold til insektets vægt (insektets anslagsenergi)?
!!!!!!!!!!!!!
Ved du ikke hvordan det gik med Spørge Jørgen?

Vi la' det komme an på en test - næste gang jeg kommer til Sverige, limer jeg en bi fast til en snor og skyder på den på 100 meter (det kan jeg sikkert få meget tid til at gå med) og så får du en tilbagemelding[Smile] Men mon ikke Henrik har fat i noget af det rigtige[Big Grin]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#3
Claus...Er dette spørgsmål udsprunget i rødvinstågerne du så fint beskrev i en fyldebøtte-mail tidligere på sommeren ???????

[Big Grin]

Mit bud ville være at den blev blæst væk, inden projektilets spids/overflade kommer i kontakt med bæstet. Hvis ikke er det jo alle tiders forklaring på hvorfor jeg er så elendig en skytte [Big Grin]

Skyder du insektet med en Blaser, så må jeg lige ændre mit gamle citat....Blaser-one shot, three kills.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Hej

Kender i ikke det[Big Grin], at vigtige spørgsmål plager en igennem længere tid, ovenstående var et af dem [8D], nej sandheden er at jeg vågnede imorges, og konen var gået på arbejde, så hvad skulle jeg få tiden til at gå med så tidligt, "morgentræk[:I]" kunne ikke lade sig gøre ( hun var jo væk ) og så var det jeg tænkte på den med fluen, da vi har så mange fluer i øjeblikket, og de er ***s iriterende om morgenen.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej

Kender i ikke det[Big Grin], at vigtige spørgsmål plager en igennem længere tid, ovenstående var et af dem [8D], nej sandheden er at jeg vågnede imorges, og konen var gået på arbejde, så hvad skulle jeg få tiden til at gå med så tidligt, "morgentræk[:I]" kunne ikke lade sig gøre ( hun var jo væk ) og så var det jeg tænkte på den med fluen, da vi har så mange fluer i øjeblikket, og de er ***s iriterende om morgenen.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.



Claus ...Jeg ser flere ubesvarede spørgsmål her, grundet blandt andet din overskrift. Enten må du have sat din "pleasure-time" med fruen op, så du ikke tænker på fluekne....Det næste jeg vil bede dig nøje overveje er, om du overfor konen kan skjule skudhuller i huset fra din 30-378 Weatherby magnum [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Øhhh som jeg læser dit ordsprog er fluer mindre end magnum...Ergo feminint- Claus søg noget hjælp [^]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Nedenstående er kun gæt!
Umiddelbart vil jeg tro, at den trykbølge der uværgeligt vil være foran projektilet vil skubbe insektet væk - det må være noget med projektilets vægt i forhold til insektet (her taler vi selvfølgelig ikke om Sydkoreanske kamp-tiger-biller på 5 kg.). På den anden side er jeg godt klar over, at et græsstrå kan få et projektil til at ændre retning.
Vi la' det komme an på en test - næste gang jeg kommer til Sverige, limer jeg en bi fast til en snor og skyder på den på 100 meter (det kan jeg sikkert få meget tid til at gå med) og så får du en tilbagemelding[Smile] Men mon ikke Henrik har fat i noget af det rigtige[Big Grin]



Interessant teori.
Jeg vil straks lade ide'en gå videre til FBI. Du har muligvis løsningen på mystikken omkring konspirationsteorien vedrørende drabet på Kennedy[Big Grin]
På den anden side - hvis lufttrykket flytter fluer men ikke græsstrå, så skal du lime fluerne fast på potteplanterne inden du skyder dem med ??? din 30-378. En .700NE vil dog være bedre da den tillader en større fejlmargin hvis fluen tager et skridt i skudøjeblikket[8)]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hej igen

Der er tale om en 338-378 wby[8D] og ikke en 30-378[:o)] wby.
kan ses på Langeland 25 september.

http://www.hjortebanen.dk

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#8
Claus, hvad har din kone med dit morgentræk at gøre??????????[Big Grin]
Har du fortalt hende, at morgensutter er ikke noget man tar' på fødderne?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#9
[Big Grin][Big Grin]Nu stopper i fand.. jeg kan ikke få luft...[Big Grin]
Jeg tænker lige lidt tilbage på misilet fra Peder Skram i Lumsås....
Hvad mon det har ramt....
P.S Claus; din kone er vel ikke fra Lumsovs

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
Hej alle

Det lykkedes dog at få lidt gang i debatten [Big Grin]
så de rigtige emner seriøse eller ej, kan nu godt få folk ud af starthullerne i denne agurketid [Big Grin]

Tak for hjælpen drenge [8D]

Nu er hun kommet fra arbejde, Godnat !!

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#11
Hej.. heroppe på Grønland er der en del fluer og myg, jeg er sikker på at der går flere fluer og myg til end rensdyr, og det værste er at sigtemidlerne bliver blændet af myg og fluer, hvilket nok er et størere problem [Smile]
Så jeg mener også at krybet dør ... forhåbentligt [}Smile]
Svar
#12
Hej drenge!

Så må vi have fysikken frem igen...

Hvis projektilet er supersonisk er trykbølgerne ikke foran projektilets spids.. Den første trykbølge dannes netop på spidsen og danner en konus bagud..

Jeg syntes spørgsmålet var så "interessant" at jeg besluttede mig til at afprøve det!!
Jeg klaskede en ret voksen spyflue og en af vores lokale "kejserhvepse" (Stor Gedehams ... ca. 4-5 cm lange og med 6 -7 mm brod[:0]

Dernæst ophængte jeg fluen i et stykke tyndt kobbertråd som var viklet omkring mundingen/forreste sigtemiddel på min lille .222
Fluen kom således til at befinde sig ca 30 cm foran mundingen og med en rensestok kunne jeg få den anbragt så jeg var sikker på at den ville blive truffet af den 40 grains ballistic tip jeg agtede at beskyde den med. arrangementet gjorde det muligt at sigte præcist på mit kuglefang/skive.
Hverken fluen eller "kejserhvepsen" gav anledning til afvigelser jeg kunne være sikker på på 50 m, hvorimod kontakt mellem projektilet og et ophængt græsstrå i samme afstand gav en afvigelse på ca 7 cm.
Kontakt med kobbertråden (ved et uheld)resulterede i at projektilet aldrig nåede skiven!
Min uvidenskabelige konklusion må være at insekter ikke har stor betydning for kuglens videre flugt. en afstand på kun 30 cm fra mundingen burde være meget ugunstig for præcisionen.
tæt græs havde ingen virkning på præcisionen helt nede ved skiven, men i et tilfælde fragmenterede den lille Ballistic tip

Barnes -x 100 grains i 6.5x55 bevarede sin præcision gennem tæt græs + en tynd krydsfinerplade opstillet på skrå foran skiven.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Godt gået Dravis!

Blot for at få teorien på plads: Hvad vejer gængse insekter???

(I må ud med sommerfuglenettet og retfærdiggøre jeres digitale krudtvægte....[8D])

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Hmm, interessant test. Men er det ikke sandsynligt at når afstanden ikke er større en 30 cm. at krudtgasserne kan overhale projektilet og dermed skubbe lette forhindringer af vejen?

På denne .gif billede serie af et 7.62X39 projektil ser det ud til at luften bliver komprimeret foran projektilet! Eller er det krudtgasserne der er sluppet forbi?

[Image: blast.gif]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#15
Det med krudtgasserne var klart en bekymring i denne test, og det er umuligt at afgøre om insektet blev blæst væk af krudtgasserne inden det blev ramt af projektilet...
Jeg vil udføre endnu en test hvor insektet er ophængt lidt længere væk, og en test hvor jeg vil ophænge et stykke A4 papir bag insektet for at se om man på det kan opfange fragmenter af dyret, mønstret på papiret burde kunne sige noget om insektet er ramt af projektilet eller krudtgas eller begge dele ??

Jeg må ud og veje et par insekter!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Hej

Det er godt at se de forskellige hjerne arbejde på højtryk [Big Grin].

Dravis kunne det ikke lade sig gøre at lave en forsøgsopstilling den 25 sept på langeland , eller at du i det mindste medtager billeder eller anden dokumentation, det kunne faktisk være ret spændene [Big Grin][Big Grin].

Claus the Dane [8D]

se http://www.hjortebanen.dk

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#17
Hej Dravis
Pas på hvad du laver, det kunne jo være at der var nogen der syntes det er synd for insekterne.
Der var en fyr på Lemvigegnen som skød en humlebi for et par år siden,
han fik en kæmpebøde, nu var der vist noget med manglende jagttegn,regulering inden for bygrænsen og geværet var hævekort (oversavet)
mvh

Rigtige mænds jagthunde vejer over 30 kg

Kim
Svar
#18
Jeg må sige, at jeg er imponeret!!
Jeg havde aldrig troet, at der var nogen, som seriøst ville lave en forsøgsopstilling, som kunne afprøve spørgsmålet, men sådan kan man jo tage fejl. Hatten af for det, for det er jo faktisk et relevant spørgsmål for os, der bor i egne med ufatteligt meget kryb og kravl. Jeg er meget spændt på hvordan forsøget falder ud med insektet placeret længere fra mundingen.

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Citat:quote:

Originally posted by kima

Rigtige mænds jagthunde vejer over 30 kg

Kim



Det er godt nok den fedeste gravhund jeg nogensinde har hørt om [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

_______
Henrik



Måske er det en halvfed pensionist labrador med amputerede ben [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg må sige, at jeg er imponeret!!
Jeg havde aldrig troet, at der var nogen, som seriøst ville lave en forsøgsopstilling, som kunne afprøve spørgsmålet, men sådan kan man jo tage fejl. Hatten af for det, for det er jo faktisk et relevant spørgsmål for os, der bor i egne med ufatteligt meget kryb og kravl. Jeg er meget spændt på hvordan forsøget falder ud med insektet placeret længere fra mundingen.

Torben

Sic bisquitus disintegratum


Måske skal man lige snakke med Skov- og Naturstyrelsen - alt hvad der ikke står i tabellen er totalfredet[Big Grin]
Jagttider på hvepse - ej ej.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)