Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vildsvin dk bliver løbet over ende
#1
Danmark overrendes af vildsvin

Vildsvinenes fremmarch i Danamark vækker mildt sagt bekymring hos Danske Svineproducenter. Foto: Morten Juhl

Værktøjer
Print Artikel
Send Artikel

Tyske jægere kan ikke stoppe vildsvinenes fremmarch, så nu må Danmark lære at leve med dem.

Skræmmende, lyder det fra Danske Svineproducenter.
Vildsvinene i Sydslesvig yngler så hurtigt, at tyske jægere ikke længere kan holde bestanden nede, skriver dagbladet Effektivt Landbrug onsdag.

- Vi vil gerne, men kan simpelthen ikke nå at skyde dem alle. Vi kan ikke forhindre vildsvinene i at krydse grænsen, og jeg tror, at Danmark må lære at leve med vildsvin, siger vicedirektør i Slesvig-Holsten Jagtforbund, Heinz-Dieter Gröning, til avisen.

Den melding vækker mildt sagt bekymring hos Danske Svineproducenter (DS).

- Det lyder skræmmende, og vi skal hurtigst muligt have taget kontakt til de tyske jægere og hørt om muligheden for at genindføre præmien for nedskydning. Vi skal være i gang, når jagtsæsonen starter til efteråret, siger næstformand i DS, Carsten Christiansen.

Men en økonomisk gevinst til jægerne, der sidst lød på 250 euro for hvert nedlagt vildsvin, vil ikke stoppe fremmarchen.

- En genindførelse af præmien vil gøre det muligt for os at sætte professionelle jægere på opgaven, så vi kan skyde flere vildsvin. Men nok til at stoppe dem, tror jeg ikke, det er, siger Heinz-Dieter Gröning.

Så nu er gode råd dyre for de danske svineproducenter, efter at beregninger har vist, at et udbrud af svinepest i Danmark vil koste dansk svineeksport mellem to og 3,7 milliarder kroner, hvis der findes fritlevende vildsvin i landet.

- Jeg ved ikke umiddelbart, hvad vi skal gøre, men vi skal jo have stoppet dyrene på en eller anden måde. Så må vi få danske jægere i gang. Men vi skal være hurtige på aftrækkeren, siger Carsten Christiansen til Effektivt Landbrug.

Lagt på http://www.bt.dk den 28. juni 2006 kl. 09:37

JA JA i kommer bere an svin
Svar
#2
Sorry - men men kan ikke fravælge naturlig indvandring af en hjemmehørende art til fordel for noget så ordinært som penge.... andre lande klarer udmærket at producere svin samtidigt med, at de har fritlevende vildsvin, det må danske bønder også lære.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Sorry - men men kan ikke fravælge naturlig indvandring af en hjemmehørende art til fordel for noget så ordinært som penge.... andre lande klarer udmærket at producere svin samtidigt med, at de har fritlevende vildsvin, det må danske bønder også lære.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Enig! Og hvem ville ikke gerne have vildsvin på reeviret - det er en ret god art ren biologisk til at hjælpe med øget biodiversitet i skoven til gavn for mange arter...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hvis vildsvinene breder sig til hele jylland, så er man nødt til at gøre fyn landfast med jylland i form af en tunnel eller en lav dæmning over lillebælt.......ellers får vi jo aldrig glæde af dem...[Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#5
Citat:quote:

Så nu er gode råd dyre for de danske svineproducenter, efter at beregninger har vist, at et udbrud af svinepest i Danmark vil koste dansk svineeksport mellem to og 3,7 milliarder kroner, hvis der findes fritlevende vildsvin i landet.

- Jeg ved ikke umiddelbart, hvad vi skal gøre, men vi skal jo have stoppet dyrene på en eller anden måde. Så må vi få danske jægere i gang. Men vi skal være hurtige på aftrækkeren, siger Carsten Christiansen til Effektivt Landbrug.


Ja,- men man må undre sig over at de danske bønder står i kø for at etablere svinefarme i Polen, hvor vildsvinene trives i bedste velgående. Det skulle vel ikke være fordi, at det er profitten og kun profitten, der er ledetråden i landbrugets holdninger?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Ja,- men man må undre sig over at de danske bønder står i kø for at etablere svinefarme i Polen, hvor vildsvinene trives i bedste velgående. Det skulle vel ikke være fordi, at det er profitten og kun profitten, der er ledetråden i landbrugets holdninger?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Tag endelig ikke fejl af landbrugets mål.

De er den største forsamling tiggere i hele verden. I modsætning til alle andre erhverv der oplever op og nedgang har de bare forstået at gøre det til et samfundsproblem og sikret sig tilskud. De er bare dygtigere end andre faggrupper.

Landbruget ønsker ofte liberale forhold. lad dem få det.

Fri konkurrence med 3. verdens lande, ingen tilskud og alt deres affald til destruktion på Kommune kemi lige som alt andet industriaffald. Nå det er nok ikke det de vil ha´ når det kommer til stykket.

Med hensyn til skydepræmier. De kan dele alle de præmier ud de har lyst til, men de skal overholde fredningstider, alm. jagtetik og respektere jagtretten på det enkelte stykke jord.

Vildsvin i skal være velkomne.

Vi kunne starte med en velkomst i form af 3 års frivillig fredning
indtil stammen tåler beskydning og ikke af tåbelige politikere(de samme der elsker skarven) kan skyde den væk igen.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Det kunne jo være man skulle overveje at flytte til Jylland.

De kommer jo nok ikke til Sjælland på legal vis.

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Det kunne jo være man skulle overveje at flytte til Jylland.

De kommer jo nok ikke til Sjælland på legal vis.

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Fynboer kan vente på en alm vinter med lidt is.
Sjællændere skal nok satse på en meget hård vinter og så beskyde den trafik der kunne holde sejlrenden åben.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Hvis nu man forestillede sig den tænkte situation, at der pludselig blev opdaget vildsvin på Sjælland, hvordan skulle nogen så kunne afvise, at disse havde krydset Øresund, præcis som elgene gør der i ny og næ????

Eller hvad hvis de - når de har etableret sig i Jylland og dermed er blevet en art med dansk infødsret - bryder ud af et hegn eller falder af en lastbil på gennemfart? Så må de samme regler gælde, som gælder f.eks. kron- og dåvildt. På Sjælland findes disse arter kun p.g.a. rømninger fra hegn.

I øvrigt holder frygten for svinepest ikke så godt på Sjælland, der må anses for værende geografisk isoleret fra de centraleuropæiske vildsvinebestande.

Jeg kender til, at der engang blev udarbejdet en detaljeret "invasionsplan" med udgangspunkt i de store nordsjællandske skove. Det blev dog ikke til noget af forskellige årsager og ingen kom i spjældet.... men planerne var særdeles regulære og gennemarbejdede.

Planen var at svinene skulle slippes i januar måned i de store mose/skovområder, der støder op til Gribskov. Udslippet skulle dokumenteres med fotos og video og hvis ikke grisene var blevet opdaget før, så skulle udslippet offentliggøres i marts når ungerne var født. Et antal unge drægtige søer var reserveret og blodprøver på hvert enkelt dyr dokumenterede racerenhed og sygdomsfrihed (disse skulle fremsendes til en TV-station sammen med dokumentationen for udsættelsen og en pressemeddelelse fra den anonyme gruppe der stod for "aktionen"). Financieringen var på plads og fingeren hvilede på affyringsknappen, men en række - for sagen uvedkommende - hændelser udskød i første omgang planerne, der siden skrinlagdes.

Og hvis nogen er interesseret i hvor JEG ved det fra, så er det noget jeg har læst på en lap jeg fandt i et Kinder-æg. [Wink]

[center][Smile][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Kinder-æg projektet lyder ellers ganske fornuftigt... det vil løse de mange problemer jeg har, og muligvis et par stykker til, med en ubændige skyde trang og det stakkels råvild!
Høgh: Den med Kinder-ægget..er du skikker på at projektet var beskrevet bagsiden af en malt whisky etiket[Big Grin][Big Grin][Big Grin]!

Mvh Thorlak

Og nu tager jeg altså på bukkejagt[Wink]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Maltwhisky var muligvis indblandet i de tidligste indledende faser, men selve planlægningen forløb (mig bekendt) absolut tørlagt. Hvis jeg husker rigtigt var der tale om 20 drægtige søer (überlaufere) + 5 unge orner der skulle slippes på 3-5 pladser. Det skulle resultere i en sommerbestand på cirka 125+ dyr, hvilket nærmest ville umuliggøre en organiseret bortskydning (Det er helt utroligt så mange detaljer de fik med på lappen i Kinder-ægget....)

[center][Smile][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Da Sjælland jo som før beskrevet ikke er i overdreven fare for tilførsel af svine pest udefra ender det vel med at øen er det mest oplagte sted for vildsvin. De kan vel ikke smitte med noget de ikke har i forvejen jvf dyrlæge attest fra leverandøren til den indhegnede dyrehave de bryder udfra.

Hvis vi nu kan få et historisk naturligt forekommende dyr, et glimrende jagtobjekt(med stor forplantningsevne) og et for skovens udvikling godt dyr. Ja så lever vi også op til Kinder konceptet
det er jo hele tre ting.
Land mændene vil nok som sædvanlig sige "Det går virkelig ikke"

For at blive i landmandssprog. Jeg giver gerne en plov, hvis nogen skal bruge financiel støtte til et underdimensioneret og helt utilstrækkeligt vildthegn.
Jeg stiller dog krav om at modtage en af de senere garanteret nedtrampede hegnspæle som trofæ og evigt minde.

VH Søren

PS når de små frischlinger engang bliver afskudsbare som keilere
er min 300 rum forhåbentlig også mere end en 2 skudsriffel

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Da Sjælland jo som før beskrevet ikke er i overdreven fare for tilførsel af svine pest udefra ender det vel med at øen er det mest oplagte sted for vildsvin. De kan vel ikke smitte med noget de ikke har i forvejen jvf dyrlæge attest fra leverandøren til den indhegnede dyrehave de bryder udfra.


Genau!

+ Andelen af store svineproducenter er mindre end i Jylland

+ Andelen af skov og fritidslandbrug der ligger hen som naturområder, hvor dyrene vil være mere end velkomne, er større end i Jylland - dette gælder i særdeleshed Nordsjælland - og har dyrene først etableret sig der, kan de findes over hele Sjælland inden for mindre end ti år.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Citat:quote:

Jeg kender til, at der engang blev udarbejdet en detaljeret "invasionsplan" med udgangspunkt i de store nordsjællandske skove. Det blev dog ikke til noget af forskellige årsager og ingen kom i spjældet.... men planerne var særdeles regulære og gennemarbejdede.



Det var da godt at det skulle være i DK[8D] i Sverige har de love mod den slags[xx(]

If you release pigs into a acornwood (or a beechnutwood) mutually owned by you and at least one more, and exceeded your quota of allowed pigs, you will have to pay a fine for each each pig to the other owners and to restore any damages caused by the extra pigs.
http://www.dumblaws.com/laws/international/sweden/
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Fynboer kan vente på en alm vinter med lidt is.
Sjællændere skal nok satse på en meget hård vinter og så beskyde den trafik der kunne holde sejlrenden åben.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke



Alternativt kunne der samles ind til en flok BroBizzer og så sende dem over broen i god ro og orden. [:p]

Anders

"Kan jeg se det, kan jeg ramme det!"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvis nu man forestillede sig den tænkte situation, at der pludselig blev opdaget vildsvin på Sjælland, hvordan skulle nogen så kunne afvise, at disse havde krydset Øresund, præcis som elgene gør der i ny og næ????

Eller hvad hvis de - når de har etableret sig i Jylland og dermed er blevet en art med dansk infødsret - bryder ud af et hegn eller falder af en lastbil på gennemfart? Så må de samme regler gælde, som gælder f.eks. kron- og dåvildt. På Sjælland findes disse arter kun p.g.a. rømninger fra hegn.

I øvrigt holder frygten for svinepest ikke så godt på Sjælland, der må anses for værende geografisk isoleret fra de centraleuropæiske vildsvinebestande.

Jeg kender til, at der engang blev udarbejdet en detaljeret "invasionsplan" med udgangspunkt i de store nordsjællandske skove. Det blev dog ikke til noget af forskellige årsager og ingen kom i spjældet.... men planerne var særdeles regulære og gennemarbejdede.

Planen var at svinene skulle slippes i januar måned i de store mose/skovområder, der støder op til Gribskov. Udslippet skulle dokumenteres med fotos og video og hvis ikke grisene var blevet opdaget før, så skulle udslippet offentliggøres i marts når ungerne var født. Et antal unge drægtige søer var reserveret og blodprøver på hvert enkelt dyr dokumenterede racerenhed og sygdomsfrihed (disse skulle fremsendes til en TV-station sammen med dokumentationen for udsættelsen og en pressemeddelelse fra den anonyme gruppe der stod for "aktionen"). Financieringen var på plads og fingeren hvilede på affyringsknappen, men en række - for sagen uvedkommende - hændelser udskød i første omgang planerne, der siden skrinlagdes.

Og hvis nogen er interesseret i hvor JEG ved det fra, så er det noget jeg har læst på en lap jeg fandt i et Kinder-æg. [Wink]

[center][Smile][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Du har ikke tilfældigvis gemt den lap fra Kinderægget vel? Jeg vil rigtigt gerne læse den Wink
Svar
#17
Der er mange der mener at Ulven er kommet til Norge og Sverige på præcis den måde - altså ved udslip. Hvis man søget på YouTube kan man finde en TV-udsendelse om emnet.
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Vildsvin i danmark hvorden vil de være?Og hvilke konsekvenser vil de have?

Hvem skal betale for de enorme skader svine vil forvolde!
Hvem skal tage de endeløse diskussioner med svinebaronerne?(Svinepest o.s.v.)
Hvordan skulle bestanden etableres i hele danmark!
Nu har jeg stille et par spørgsmål!
I må gerne svare!
kom med nogle ideer eller jeres kommentar og forslag hvordan sagen kunne angribes.

lille
Jeg havde startede en under Off topik

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#19
Ja det er et rigtigt spændende program det du taler om Yeti. Omend nogle af de vidner der står frem virker noget tvivlsomme. Men man bør se programmet, for det er rigtigt godt.

Altså hvad angår vildsvinene, så går jo meget fint i Sverige overordnet set. De havde jo samme syn på vildsvin som vi har indtil en gang i 80´erne.
Men efter en del rømninger fra hegn, besluttede man at anderkende vildsvinet som en del af den svenske fauna.

Bestanden ville jo etablere sig selv helt naturligt, hvis man holdt op med at skyde de svin der krydser grænsen eller som slipper ud fra diverse vildsvinehold rundt omkring. Endeligt kunne der laves desiderede udsætninger som man har gjort det for nyligt med bla. bæveren.
Svar
#20
Hmmm hvis jeg nu siger 12,5 Milioner Euro!!!!!!!!!!!!!!Indtil nu!!!
Året er ikke forbie i nu!

Ca.pris for i år i tyskland til at dække markskæder beskyttelses foranstaltninger afsikring af marker med el hegn osv.dækning af pris af brugte arbejdstid samt andre der udefra følgende omkostninger!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)