Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
USA`s militær siger farvel til 9mm
#1
Say Good-Bye to the 9mm: Our Sorry 20-Year Affair Is Over
In the July issue of The American Rifleman, I saw that the U.S. military is dropping the underpowered and generally unloved 9mm Beretta 99 and going back to the .45 ACP. (The article never named the Beretta 99, which is fairly odd, or maybe not.)

When we went to 9mm Parabellum cartridge 20 years ago, everyone I knew who had any experience of combat was baffled. But the military’s logic was that we had to get our sidearms in line with NATO, and NATO used the 9mm, and that was that.

No one who is familiar with how cops and soldiers select guns should be surprised. In the early 1960s, Air Force General Curtis LeMay (who knew everything about dropping bombs on people but precious little about land war) saw a radical new rifle called the AR-15, and thought it would be just the thing for the Air Force. And so the Army, which had fought against the adoption of the AR-15 tooth and claw, became insanely jealous, and bought it for themselves (after screwing it up with several modifications) as the M-16.

Eventually, the M-16 was tortured into an acceptable infantry rifle, but now, 40 years after it was adopted, we’ve discovered that its 5.56mm cartridge is not powerful enough to shoot people satisfactorily, and so we now have a new 6.8mm cartridge which may or may not be widely issued in the future.

And in the realm of law enforcement, there is the famous Dade County, Florida shootout in April 1986 between FBI agents and two heavily-armed robbers in which 2 agents were killed and 5 wounded in a savage exchange of gunfire that lasted only a few minutes. Both felons, despite being mortally wounded, managed to do an amazing amount of damage before they expired, and the FBI put the blame on its .38 Special and 9mm sidearms, which did not get the job done. We need something more powerful, they said, and eventually adopted the .40 S&W cartridge.

I happened to be talking about this with a New York State trooper who had 20 years on the job, and he said:

“The FBI didn’t need different guns. The truth is that they simply botched the arrest. Any county sheriff’s department could have taken those two guys into custody without a shot being fired. The FBI is real good at lab work and crime-scene investigation, but they don’t do too well with the other stuff.”

Maybe so. In any case, it was a great reason to get a new gun.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Det kunne være Ekstra Bladt skulle følge med og holde op med at kalde
9 mm for kraftig.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kima
And in the realm of law enforcement, there is the famous Dade County, Florida shootout in April 1986 between FBI agents and two heavily-armed robbers in which 2 agents were killed and 5 wounded in a savage exchange of gunfire that lasted only a few minutes. Both felons, despite being mortally wounded, managed to do an amazing amount of damage before they expired, and the FBI put the blame on its .38 Special and 9mm sidearms, which did not get the job done. We need something more powerful, they said, and eventually adopted the .40 S&W cartridge.



Tja, man kan jo altid skyde skylden på værktøjet...

osterwald
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Citat:quote:

Originally posted by kima
And in the realm of law enforcement, there is the famous Dade County, Florida shootout in April 1986 between FBI agents and two heavily-armed robbers in which 2 agents were killed and 5 wounded in a savage exchange of gunfire that lasted only a few minutes. Both felons, despite being mortally wounded, managed to do an amazing amount of damage before they expired, and the FBI put the blame on its .38 Special and 9mm sidearms, which did not get the job done. We need something more powerful, they said, and eventually adopted the .40 S&W cartridge.



Tja, man kan jo altid skyde skylden på værktøjet...

osterwald



Fedt udtryk "before they expired" en løbetid lidt som et dankort.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Jep!

Heldigvis kender de fleste af os ikke vores "udløbsdato"[xx(]

I øvrigt er det jo noget argt sludder og vrøvl det med de amerikanere og deres modstand mod 9mm... ALLE pistol-kalibre der ikke har en rekyle der nærmest gør dem uanvendelige ER for svage til med sikkerhed at "vælte" en "agiteret" mandsperson om på skjoldet..

En kort riffel er det eneste der virkelig virker...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

En kort riffel er det eneste der virkelig virker...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Jeg er faktisk lidt overrasket over, at hverken GD eller M@X har foreslået 45/70 eller .35 wheelchair som ny "army issue". [Big Grin]
Men de er måske bortrejst på ferie.... [Wink]
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
He he,

"The Wheelen twin" findes da........

er det ikke den der man skråtstiller og dumper granaten ned i???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

He he,

"The Wheelen twin" findes da........

er det ikke den der man skråtstiller og dumper granaten ned i???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Er det den der kræver matematik på højt niveau for at beregne nedslagsområdet ?

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Skal det forståes sådan et de skiller sig af med de 9mm de har nu,eller stopper de bare med at købe nye? Hvis de dropper de gamle må der da blive temmeligt mange Beretta'er til salg over there...[:0]
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Glem det ULG....

Du skal have en pistol, ikke en Beretta.....[B)][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Bare rolig,jeg kunne ikke finde på at forsøge at få en pistol ud af US......men ja,jeg mangler en 9mm...[Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#12
faldt lige over denne gamle tråd.. og de bruger stadig 9MM så mange år senere.....
Svar
#13
Tja, .45/70 ville da være fin.

Der findes jo i dag både rifler og pistoler i kaliberen.
Så kan man nøjes med ÉN kaliber =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

faldt lige over denne gamle tråd.. og de bruger stadig 9MM så mange år senere.....



Jeg har endda hørt de bestilte en hel del for nylig(2011)

Så mon ikke det bare var ønsketænkning fra 45 folket ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Det er det samme jeg har læst om. jeg kan godt se en vis forskel i effekten, men først gælder det jo om at ramme, og behersker man IKKE 9MM skal man da ikke forsøge med 45, gennemsnits soldaten skyder simpelthen for dårligt, jeg læste engang statistiken over afgivne skud mod fjenden i forhold til træf, og det er bare blevet værre med årene, nu sprøjter man tusindvis at projektiler ud, men rammer ikke bedre af den grund. Den gang man brugte forladere slog man flere ihjel pr skud end man gør idag, men det er måske godt??
Svar
#16
Hey Marion, det skyldes en anden taktik, der kaldes surpressive fire

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#17
Dengang vi overgik fra cal.38 revolvere til pistoler, tog det ikke længe at ekskludere 9mm Parabellum for værende for svag. En af aarsagerne til ogsaa at komme af med .38 Special, sevom vi havde +P ammunition.
Valget faldt paa cal .40, som er næsten = med .357 mag.
Oven i det skulle vi gennem et 28 timer langt kusus for at blive omskolet fra revolver til pistol.
H
Hogmeister
Svar
#18
Med risiko for (igen) at gentage mig selv (den risiko løber jeg gerne[Big Grin])

Der er INGEN statistisk signifikant forskel i evnen til at stoppe en modstander mellem 9 mm / 38Spl /40S&W og 45ACP ...

Det man skal måle på er jo et statistisk materiale fra den virkelige verden, d.v.s. man må indsamle statistisk materiale fra virkelige situationer, hvor man har brugt skydevåben til at stoppe en forbrydelse.. Det ER gjort og er "ongoing" ...

Et lille udtræk fra Evan Marshalls intro til bogen "Handgun stopping power":

"The authors have studied all the wound ballistics theories available and found that they offered little, if any, correlation with what was in fact happening on the street"

Dermed være ikke sagt at der ikke er visse situationer, hvor der ER forskel.. netop i militær sammenhæng er man begrænset til "ikke expanderende ammunition" og dermed fjernes argumenterne til dels for en mindre og hurtigere kaliber som 9 mm Para.

For en soldat er "the sidearm" en slags "nødbremse" som kun bruges i meget begrænset omfang, og reelt er der ikke noget at udsætte på en 9 mm para i den sammenhæng.. Den er mere effektiv over for flakveste og tyk "taktisk" beklædning end den større og langsommere 45ACP, men mindre effektiv når det gælder at anrette nok skade på modstanderens krop, og dermed "nedlægge" ham hurtigt..

Rekyl og "kontrollerbarhed" er der så lidt forskel på i den virkelige verden at det næppe har en praktisk betydning.

Den oprindelige årsag til at diverse "specialtropper" fravalgte 9 mm og valgte 45ACP var helt enkelt at den er den eneste "almindelige militaære kaliber" der er virkelig effektiv i et lyddæmpet våben, altså med ammunnition der kan hentes direkte ud af et amerikansk militærlager..
Man kan være helt sikker på at et hvilkensomhelst militær vil være mere bekymret omkring tilgængeligheden af ammunition, end en teoretisk diskussion omkring "stopping power"

At nogen så (med rette??) har ment at observere at Beretta'en er mindre pålidelig i "combat conditions", end en 1911'er, er en helt anden sag...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

Der er INGEN statistisk signifikant forskel i evnen til at stoppe en modstander mellem 9 mm / 38Spl /40S&W og 45ACP ...



Ligesom der ikke er den store,statistisk sikre,forskel på flugtafstande på vildt skudt med sammenligenlige riffelkalibre...

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#20
God ved hvornår de tager springet,og siger farvel til 223R..........

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)