Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norge : Vil forbyde rypejagt med hund
#1
Vil forby rypejakt med hund
- Jegere med hund plukker de alle de små kyllingene, så det blir nesten ikke rype igjen når turistene har vært her om høsten, sier et bygdelag i Finnmark, som forøvrig er lei av å fiske ulovlig.

Skoganvarre bygdelag ønsker å få råderett over sitt område. Finnmarksloven gir nå bygdelaget muligheten.

Leder Sivert Amundsen (81) sier hvis de får råderett, slipper de å bryte loven for å kunne utøve sin sedvane: - Jeg har fisket ulovlig, og det bruker også andre familier. Det blir til at man fisker ulovlig, det får ikke hjelpe, for gjeddekake må vi ha, sier han til NRK Troms og Finnmark.

Amundsen kjemper nå for at bygda Skoganvarre i Porsanger kommune skal få råderett til jakt og fiske i sine nærområder, og er den første som søker om dette som følge av Finnmarksloven. De vil blant annet forby rypejakt med hund.

- For med hund plukker de alle de små kyllingene, så det blir nesten ikke rype igjen når turistene har vært her om høsten, sier han til NRK.

Prosjektleder for informasjon om Finnmarksloven, Cahtrine Paus, sier til NRK at hvem som helst i Finnmark kan fremme enten eiendoms- eller brukskrav. Det er Finnmarkskommisjonen, som opprettes av regjeringa, som tar stilling til kravet.

Bjørn Olav Amundsen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)