Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piber holdbarhed
#1
Nu må jeg ha' hjælp!
Jeg har siddet og diskuteret med nogle Irak-drenge, som hårdnakket påstår at deres DieMaco karabiner let holder til 100.000 skud uden mærkbar ændring af præcisionen. Jeg ved godt, at de har et noget lemfældigt forhold til præcision, men alligevel.
DieMaco'en er en C8A2 (AR15) med heavy barrel, men ellers almindeligt koldhamred løb.
Jeg påstår at der kan stort set ikke være andet tilbage af løbet end den sorte overfladefarve efter så mange skud - er det mig der er helt galt på den?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Nu må jeg ha' hjælp! er det mig der er helt galt på den?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Ja michael...Du er gal [Wink]

Som du selv siger er det vist et lemfældigt forhold til sandheden, medmindre de snakker om et trænings-kit fra Jonathan Ciener kal .22 lr. En 223 rem burde ændre mærkbart ved præcisionen efter 12-15000 skud, faktisk tror jeg at piben er udbrændt totalt så der ikke er en en snoning tilbage i røret.

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Jamen det er jo netop hvad jeg påstår - så er jeg sgu' da ikke gal du!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#4
I den forbindelse fristes jeg til at spørge hvor mange skud jeg kan forvente, sådan ca., min sauer 202 cal. 30-06 pibe kan holde til.
Jeg tror ikke jeg nogensinde kommer til at skyde så meget med den så jeg skal skifte pibe, det skulle da lige være kaliberskift.
Det samme fristes jeg til at spørge om min haglspreder men det er jo i "Haglgeværteknik" man skal spørge om det.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#5
Ka' vi ikk' få flere folk på banen? - Jens, Ignorant m.v.
Med venlig hilsen
Jeg sidder og søger på nettet og jeg er altså begyndt at ryste lidt på hånden Lars[xx(]


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile
Jeg sidder og søger på nettet og jeg er altså begyndt at ryste lidt på hånden Lars[xx(]


Never Eat the Yellow Snow



Tag en bajer og læn dig tilbage i stolen, så du kan få styr på din gammelmands-rysten...Du har ret, der er ikke tale om præcision efter 100000 skud. Det nægter jeg i hvert fald at tro [^]

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#7
Jeg er bange for, at vi(jeg) kommer til at bide i græsset Lars[Sad]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#8
Ja Dr. Strangelove det er meget godt med alle disse teorier og historier, men en anden gut (også soldat) jeg talte med i går aftes påstår det samme, hans DieMaco havde skudt ihvertfald 50.000 og han kunne ikke se nogle træfpunktsændringer. Det skal siges at jeg skyder jævnligt mod ham i konkurrencer og han slår mig hvergang!!!!!!!!!!!!!
Jeg har på fornemmelsen at børnelærdommen er ved at ryge på gulvet[Sad]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Hej
Jeg har lige udskiftet en ca. 20 år gammel Tikka cal. 308
Jeg ved ikke hvor mange skud den har skudt, men med det kendskab jeg har til den tidligere ejer er det ihvertfald mindst 300-400 skud pr. år, mange af dem fra AMA.
Jeg kunne ikke få den til at holde 3 skuds grupper under 12 cm/100 m.
Jeg fik den prøvet i bænk, på 50 meter var spredningen 5 cm.
Jeg tror, men er ikke sikker på at amm. betyder en del m.h.t. slitage, der er flere af mine venner der også mener at bl. a. AMA og S og B er meget hårde i kappen og derfor slider hårdt
For en god ordens skyld, jeg har købt Tikka cal 308 igen.[Smile]
Forsvaret bruger stadig H og K G3, den såkaldte m/75 i cal. 308, nogle af dem er så slidte at kuglen kommer ud på "tværs", men kan en soldat ramme et mål på størrelse med en ladeport på 300 m. er det jo også godt nok.[8D]
mvh
mvh

Kim
Svar
#10
Jeg tror ikke på den om de 1 mio. skud! Jeg spurgte engang nordens bedste skytte hvad der var en god riffel og hertil fik jeg svaret at det var en otterup'er for den tog let 10.000 skud, før end det var nødvendigt at skifte piben. En sauer tog kun 4.000 skud til sammenligning.
Selv de bedre rifler vil garanteret ikke kunne klare 1 mio. skud. Gevindet i piben vil blive slidt længe før, for slet ikke at tale om riffelgangene. Læg hertil at man i hæren tit har et ret lemfældigt forhold til det at rengøre våbnene. Og med et højhastighedskaliber som .223 går sliddet endnu stærkere end med de mere langsomme kugler. Ærligt talt, de jenser ved for lidt om tingene! Men hæren har nu heller aldrig forstået sig på håndvåben!

Venligste hilsner Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#11
Umimmak Torulleq, se her (down to basic[Smile])
10=ti
100=hundrede
1.000=ettusind
10.000=titusind
100.000=ethundredetusind
1.000.000=en million
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#12
tisusind=10.000=titusind[Smile]

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#13
Det er da sjov at man skal finde ud af alting selv!

Q: How long will my barrel last?

A: (with data from Bushmaster and LTC Santose)

The U.S. Army recently (Oct 2000) reported the Mean-Time-Between-Failures (MTBF) for M16A2/M4/M4A1 barrels is 9600 rounds. These are chrome lined barrels with a 1:7 twist made out of 4150 steel (just like Bushmaster & Colt use), and they see full-auto use. Also note the military is using full power M193 & M855 rounds, while most commercial .223 runs 100 to 200 fps slower (with the same bullet weight). The 1:7 twist barrels do burn out quicker than the 1:9, especially under full auto stresses. For a chrome lined barrel on a semi-auto only rifle 20,000 rounds (or more) can be expected. [Warning: More civilian barrels are ruined to over (or careless) cleaning than to being shot out.] Stainless barrels won't last as long, 4140 steel barrels wear longer than stainless; but not as long as the Colt 4150 barrels (w/o the chrome lined bores). nor as long as the chrome lined bores (given the same shooting).

Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#14
Hej gutter. Man kan da heller ikke tage udenlands bare en enkelt dag, før i roder jer ud i en debat[Smile]
vedr pibelevetid er der en masse faktorer som er afgørende. Heraf kan nævnes følgende: 1 Løbsstål, 2hårdhedsgrad, 3 rifleteknik, 4 riflegangsprofil, 5 graden af overbore og total krudtmængde, samt et lille reklameindslag med indvendig polering med indbygget "trangboringsefekt"
1: Løbsstål, generelt jo bedere legeringsstoffer, jo højere levetid.
2:Jo hårdere og stærkere jo højere levetid.
3: Rifleteknik HVIS UDGANGSSTÅLKVALITETEN ER ENS vil levetiden være længst i følgende rækkefølge Hamret, Buttonrifled, skåren, men da udgangsmaterialet generelt er forskelligt, bliver det reelle forhold omvendt.
4: Riffelgangsprofil, Jo højere og bredere bomme jo længere levetid, men det kan generelt medføre problemer med korte tyndvæggede kugler, samt massive kugler. Ovennævnte gælder for riffelgange med "normal" profil. Polygonpiber skiller sig ud ved en op til 10 gange længere levetid, til gengæld kan den overhovedet ikke anvende massive kugler, eller kugler med skillevæg.
5: Jo mere krudt der skal presses igennem et givent hul, jo større afbrænding af throaten (en ting der efter vorres erfaringer er kraftigt overvurderet, med mindre man anvender små korte kugler med kort føringsstykke)Store krudtmængder giver også en meget kraftigere opvarmning, og dermed afbrænding af stålet.
Vedr reklameindslaget, gælder at det største problem for precicionen er når mundingen bliver større end et givent sted inde i piben, hvorfor man mister kontrol med kuglen lige når den forlader piben.Årsagen til at mundingen ofte bliver større end inde i piben, er at jo højere kuglehastighed jo større slitage på stålet, samt at belægninger er værst der hvor kuglen accelerere mest, og afbrændingen er stoppet.
Så vedr levetid er der lige så mange sanheder som der næsten er piber og producenter, men for almindelige kalibre og hæderlige piber kan man regne med en levetid mellem 4000 - 15000 skud, med kraftige afvigelser i begge retninger i ydertilfælde. Vedr den omtalte pibe kan det godt være muligt med en levetid på 100.000 skud hvis det er en polygonpibe i kal 223, og man ikke forlanger sniperprecicion.

jbn
Svar
#15
Det er ikke polygon piber, men ganske alm. koldhamrede piber i 4150 (mill. spec.) stål.
Og så for fremtiden er der altså ikke noget med at ta' til udlandet når jeg sidder i l... til halsen Ignorant![8D]
Jeg ved ikke hvad polygon er for noget, men det lyder som et kunststof[?]

Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq Gevindet i piben vil blive slidt længe før, for slet ikke at tale om riffelgangene.

Venligste hilsner Umimmak Torulleq



Hva bab....Hvilket gevind i piben er det lige vi snakker om ?

Til Michael..Polygon piber er i princippet ikke traditionelt riflede, men består et rør der sekskantet i boringen og snoet som en alm. riffelgang. Altså set fra mundingen er den sekskantet, og typisk noget der bruges til pistoler. H&K laver en superbøsse til omkring 1-2 flere tusind kroner end jeg har råd til, med polygon pibe

[Image: 03_08_weapon_01.jpg]

PSG1 7.62mm x 51

Precise firing and hitting at great distances and under exeptional operational conditions demand special high-precision rifles and excellently trained shooters. The development of the Police Precision Rifle PSG1 and of the Military Precision Rifle MSG90 is HECKLER & KOCH's answer to this demand.

The design and functional features are almost identical with those of the other well known members of the HKG3 family.

PSG1, HK's pre-eminent precision marksman's rifle, is designed to deliver surgically accurate multiple shots to distant targets.

--------------------------------------------------------------------------------

PSG1 FEATURES:

Buttstock with adjustable length, pivoting buttplate, and vertically adjustable cheekpiece.
Adjustable contoured handgrip.
Forward assist for silent loading.
Crisp trigger pull and adjustable trigger shoe.
6x42 Hensoldt telescopic sight with illuminated reticle.
Fixed mount.
5-round magazine (also accepts standard 20-round magazines).
Optional adjustable precision tripod included (not shown).
Heavyweight polygonal barrel, free-floating and cold-hammer forged for accuracy and long life (> 15.000 rounds).

*1 with magazine, *2 without magazine
Modes of fire: S = semi-automatic
Sights: O = optical sight
Buttstock configurations: ASS = adjustable sniper stock
Type of action: Delayed roller locked bolt
Technical features may change without prior notice

Læg lige mærke til deres garanti omkring pibens levetid !

Mvh.

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#17
Arhh Polygon=mangekant Hexagon=sekskant, æhhh jeg troede det var noget med poly et eller andet altså kunstof - nu er jeg med.
DieMacoen har ihvertfald ikke sådan en pibe.
>15.000 ja det er jo ikke vildt meget.
Tak for dosseringen[Big Grin]
Umimmak Torulleq taler selvfølgelig om det gevind du skruer riffelgangene på med [Big Grin] Nej det var ikke pænt!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#18
Henrik, en ester er f.eks. en olie bestående af alkohol og syre og poly betyder mange - ja man lære sgu' noget her i forumet.
Men på den anden side kan polyester vel også betyde en hel masse der kommer fra Estland; "han er polyester" d.v.s han er en del af en større mængde estere i en gruppe.
Ejjj hvor det hænger sammen! Hvis man så siger om nogle, at de er polygame (mange spil[8D]), så må det være noget med spillelidenskab, noget ludomaniagtigt [:0]
Nå jeg må vist helle gå ind og få min morgenkaffe inden det går helt galt[:p]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#19
Ha ha. det er squ herligt man ikke skal sidde og læse en bundseriøs debat uden der er den mindste humor i den. det gør det hele lidt sjovere at læse.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#20
Hej Henrik.
Hvilket fabrikat, og hvilket materiale

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)