Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flamme Hærdning
#1
Flamme Hærdning-Bunthärdning-Color Case Hardening.

Det er agurketid

Min reserve riffel er næsten/snart klar – så fri gøres min M98 til ”lidt manuelt arbejde” i en længere periode. Den skal i forvejen have en hængslet magasin bund og så var at jeg tænkte at, når der alligevel var gang i den – Hvorfor så ikke få ”pyntet” på låsen!

Kan man polere en M98 låse ramme op og derefter flamme hærde den uden at ødelægge den oprindelige hærdning - ændres metal strukturen ikke væsentligt?

Jeg mener at vide at temperaturen over stiger 1400 Deg C.

Mvh Thorlak

Kom nu - en eller anden må da vide bare lidt!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Jeps....

vi snakker 300-550 grader, og ikke 1400 da stålet er meget tæt på smeltepunktet [:I][Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
Alm. kulstofstål smelter ved godt. 1200 grader C.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Alm. kulstofstål smelter ved godt. 1200 grader C.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Hej Knerik.

Godt 1200 grader ja, nemlig 1530, lidt afhængigt af legeringselementernes art og mængde.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Hvis i mangler ° tegnet, så hold alt-knappen nede, medens i trykker 248, så kommer det frem [Smile]
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Hej Knerik.

Godt 1200 grader ja, nemlig 1530, lidt afhængigt af legeringselementernes art og mængde.
Venlig hilsen375ras


Kemisk rent jern har smeltepunkt 1528 grader C.
Men kemisk rent jern er ubrugeligt(det er for blødt)
Konstruktionsstål (af nogle kaldet jern) indeholder bla. kulstof.
Kulstof nedsætter smeltepunktet.
Så afhængig af bla kulstofindhold har støbegods- stål et smeltepunkt
fra små 1200 til 1400 grader.
Tilføjelse:
Iøvrigt mener jeg at temperaturen ved flammehærdning ligger omkring 1000 grader C. Men kun i overfladen af materialet, da processen er ret kortvarig, undgår man at varmen trækker ind i det underliggende materiale og det er netop fidusen ved induktions og flammehærdning.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Hvem her i landet kan lave en god color case hardening ??
Hvad er prisen på sådan en operation ??
Holder det ??

Jeg har en drilling som oprindelig var flammehærdet,men efter blot et års tid er effekten næsten væk....
-ser sgu lidt trist ud med den matte grålige overflade..!!
Jeg passer ellers godt på den og sørger for at den altid er smurt ind i olie/fedt,men alligevel forsvinder de flotte farver.

MVH
Kasper

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#8
En Color Case Hardening er ikke holbar den forsvinder ved almindelig rengørine samtidig skal du være opmærkson at en opvarmning af en mauserlås til mere end 300° vil skade den oprindelig hærdning, for at opnå den brune farve skal du op på ca. 400° og den blå kræver højre temperatur.
Hvorfor ikke bruge en normal brunering, original er den varmbruneret med en brunering baseret på Natriumhydroxid ved en temperatur på 138 til 142°.

Torben
Torben
Svar
#9
Tak Torben

Jeg synes bare det vil se vildt sexed ud!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Hvis i ikke kan finde nogen som vil flammehärde i Danmark så ved jeg at der er en i Sverige som gör det. Jeg kan godt pröve at spörge mig frem om hans adresse hvis i vil det.
Svar
#11
Kære reservesvensker [Wink]

Er du ikke rar at beskrive arbejdsprocessen, da vi sikkert er en del nysgerrige sjæle [:I] ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#12
Jeg ved ikke rigtigt hvordan man gör, men det er noget med at man varmer materialet op og lägger det i en kasse med benmel- knuste knogler (aktivt kul?) eller noget og lader det ligge indpakket der til langsom afköling. Bagefter lägger man et lag beskyttende lak på da selve flammehärdningen ikke er särlig slidstärk. Jeg har for mig att denne proces härder overfladen af materialet samtidig som man fär det flammede udseende. Man kan aldrig rigtigt vide hvilken farve det får eller hvor farverne bliver stärkest- det kommer an på grundmaterialet og en masse hokus-pokus.
Svar
#13
Midtjyden - Ing. Ragnar Hansen AS (Norges bedste bøssemager), 3320 Vestfossen, Norge kan give din drilling en flammehærdning
Svar
#14
Den proces som Dansken beskriver er "indsætning" og ikke flammehærdning.
Ved flammehærdning føres en speciel acetylen/ilt gasbrænder hen over emnet og efterfølgende overrisles emnet. Overrislingen har 2 formål.
1. at hærde overfladen.
2: at forhindre varmen i at trænge længere ind i materialet end ønsket.
Processen betinger, at materialet har en sammensætning der muliggør en hærdning.

Alternativt kan man Induktionshærde, hvor en vekselstrøm sendes gennem en spole, og der opstår et magnetfelt omkring spolen. Magnetfeltet skaber en hvirvelstrøm i emnet og emnet opvarmes et stykke ned i overfladen.

MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#15
Jan Erik Johansson i Munkfors, tel. 0563-51813 er dygtig.
Svar
#16
http://gunshop.com/doublegunjournal_v7i4_9.htm
Svar
#17
Til almindelig orientering!

Nu, har jeg talt med Jan Erik Johansson i Munkfors.

Ideen med flamme hærdning af en låsestol fik jeg fra "Våbentidning". Hvor en CG 1900 lås var blevet flamme hærdet som del i en "costom project", dvs. nyt skæfte, gravering og ny pipe.

Flamme hærdning af en CG 2000 kan muligvis gøres, men den måde låsen oprindelig er lavet/hærdet på gør at den vil blive for hård og sprød.
Se CG 2000 topic http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ms=cg,2000
Vi laver ikke forsøget!

Alle andre "normalt" fremstillede låsestole, ja!

Jeg tror, at jeg vil bruge de sparede penge på nye "torque" skruer, en trækugle på ladegrebet og mine sammenslyngede "genitialer" graveret på låsestolen (i guld, naturligvis)[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Tak for hjælpen!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)