Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8 mm ell. 8,2 mm ??
#1
Hej [Smile]

Jeg har netop læst i et svensk jagtblad at 8mm riffelkugler med betegnelsen J betyder at kuglen har en diameter på 8,07mm.
-og at betegnelsen S betyder en diameter på 8,2 mm.
Hvad i alverden er en 8*57 JRS så ??? Altså diameteren!

Jeg har netop købt en vekselpibe i kal 8*68S, det må jo være 8,2mm kugler som jeg skal fodre den med,ikke ?
Nogle som har noget erfaring med dette kaliber ??

MVH
Kasper[8D]

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by midtjyden

Hej [Smile]

Jeg har netop læst i et svensk jagtblad at 8mm riffelkugler med betegnelsen J betyder at kuglen har en diameter på 8,07mm.
-og at betegnelsen S betyder en diameter på 8,2 mm.
Hvad i alverden er en 8*57 JRS så ??? Altså diameteren!

Jeg har netop købt en vekselpibe i kal 8*68S, det må jo være 8,2mm kugler som jeg skal fodre den med,ikke ?
Nogle som har noget erfaring med dette kaliber ??



'J' er egentligt et 'I' på gotiske bogstaver, der står for 'Infanterie'. S står for Schuler, der er navnet på manden bag. 'R' står for 'Rand'.

8*57 JRS er altså en randpatron med 8,2 i diameter.

8x68S er også med 8,2 i diameter.

Jeg har selv en riffel i 8x68S og har aldrig kunne slippe denne kaliber - men der er vist et følelsesspørgsmål.

Mht erfaringer så prøv at søg på '8x68'.

osterwald
[img=left]http://i31.photobucket.com/albums/c384/osterwald/Leopard.jpg[/img=left]
Svar
#3
Jeg har da en anden version af S'et....Spitzer, da det var de først fremstillede projektiler med denne facon???

IS=Infanterie Spitzer

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
8x57mm ( 7.92x57 Mauser )har været Tysk militær kaliber gennem
begge verdenskrige, den blev officiel indført i 1888 med en
Kuglediameter på .318 “ ( 8.07mm ) betegner med I for infanteri, da patronen blev kendt i U.S.A. blev I fejlagtig oversat til J,
men i 1905 blev kuglediameteren ændret til .323 “ ( 8.2 mm ) og betegnelsen blev til JS hvor S står for Spitze da kuglefaconen samtidig blev ændret fra en rundnæset til en moderne ogival.
8x57 J var designet for Tysk infanteririffel M.88, M.88 var ikke en Mauser men en modificeret Manlicher, riflen blev i 1898 erstattet med Mauser model 98 som brugte den nye patron 8x57 JS.

Torben
Torben
Svar
#5
Hej Torben og GD,

jeg vil give jer ret i at S'et står for Spitze ifm 8x57 [:I]

osterwald
Svar
#6
Tak for info !! [Smile]

Så fandt jeg da ud af hvad jeg skal købe af kugler!
-det ville da være lidt nedtur hvis jeg kom til at købe et større parti (dyre) kugler med forkerte mål...!!

Kasper[8D]

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)